Isoleren tussen balkenframe 20x20

melvin_vb

Nieuw lid
2 jun 2022
3
0
Winterswijk
Goedemorgen,

Binnenkort wil ik beginnen aan de bouw van onze schuur.
De schuur moet zal ongeveer 10x4 worden. Volledig geïsoleerd en slechts minimaal verwarmd.
Nu zitten wij nog even te twijfelen over houtbouw of steenbouw. En bij houtbouw kwamen toch een aantal vragen naar voren.

Nu vroeg ik mij af of er hier kenners zijn die weten hoe men tussen de balken van 20x20 isoleert.
Ik zit mij al enige tijd rot te zoeken op het internet naar isolatiemogelijkheden voor schuren zoals in de afbeelding.
Wordt hiertussen gewoon een houtskelet geplaatst en geïsoleerd? Gebruikt men hierbij folies? En hoe worden de overgangen van skeletbouw naar 20x20 balken gemaakt.

mvg Melvin,
 

Bijlagen

  • Schuur.jpg
    Schuur.jpg
    194,2 KB · Weergaven: 15

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
52
24
Zuid Holland
Je hebt daar een leuk project voor de boeg! Waarom wil je die 20 x 20 palen in je wand gebruiken? Een houtskelet wand is gewoon dragend en die palen heb je niet direct nodig voor de constructie. Je kan natuurlijk wel met palen werken en hsb elementen tussen de palen zetten. Het is dan belangrijk om de kieren tussen paal en hsb heel goed dicht te maken. Ik zou denken dat een methode die werkt om kozijn aansluitingen in een hsb element dicht te maken net zo goed werken om de aansluiting tussen hsb en paal dicht te maken. Details over kozijn aansluiting in hsb zijn goed te vinden op internet.

Mij lijkt het niet ideaal om hsb elementen tussen palen te zetten, veel gedoe en een groter risico dat het ergens op die naden toch niet helemaal dicht is. Als je het mooi vind om die palen terug te zien in je gevel kun je misschien beter planken van 20 breed in je gevelbekleding verwerken zodat het lijkt alsof er palen staan.

Voor het isoleren van hsb elementen zijn er meerdere methodes. Vaak zie je dat er volledig damp dicht gewerkt wordt, maar tegenwoordig zijn er ook constructies die juist damp open zijn. Een damp dichte constructie heeft ventilatie nodig om vocht uit de ruimte naar buiten te krijgen, een damp open constructie is in staat om (een deel van) het vocht door de wanden naar buiten te transporteren.

Die damp open constructie vind ik wel een mooi idee, en het is minder geklooi met folies want je hebt er maar 1 nodig in plaats van 2 bij een damp dichte constructie. Het is wel belangrijk om het juiste isolatie materiaal te kiezen, dit moet namelijk in staat zijn om vocht te bufferen. Je komt dan uit bij natuurlijke materialen zoals cellulose, hennepvezel, houtvezel, katoen of schapenwol.

Een voorbeeld voor een damp open constructie zoals ik die net heb gebouwd voor mijn aanbouw is, van binnen naar buiten:
-Gipsplaat of gipsvezelplaat
-18 mm underlayment
-Vuren sls 38 x 235 mm hart op hart 40 cm
-Houtvezel isolatie 235 mm dik tussen de stijlen
-Damp open folie
-regelwerk
-Gevelbekleding
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Ik heb onlangs mijn zolder (ook HSB woning) geïsoleerd. Alles wat ik kan vinden is dat je aan de binnenkant van de isolatie een dampdichte laag wil creëren. De buitenkant wordt voorzien van een dampopen laag. Dan gewoon steenwol oid tussen de balken als isolatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: mans

melvin_vb

Nieuw lid
2 jun 2022
3
0
Winterswijk
Bedankt voor de reactie.
Wellicht dat we toch de 20x20 balken achterwege moeten laten. Ook i.v.m. de prijs.
Ook het isoleren zoals Michiel schetst lijkt mij inderdaad wat onderhandiger.
ik zie het dus wel her en der op het internet voorbij komen. Wil nog niet zeggen dat dit uiteraard de beste/handigste manier is om te bouwen.

Onderstaande bedrijf had ik al gevonden welke volgens mij gewoon geïsoleerde houten schuren levert.
Maar de bouwvolgorde en aansluitingen kan ik maar moeilijk vinden.



Een ander probleem waar ik nog tegen aan loop is de hoogte van de zolder.
Wellicht dat iemand daar nog een antwoord op kan geven.
In de bijlage heb ik een eerste opzet van de schuur.
Graag zou ik de verdiepingsvloer lager willen plaatsen dan de aangegeven 2588 (liefst onderkant 2300)
Hiermee wil ik ervoor zorgen dat de zolder beter te belopen/gebruiken is.
Is dit eenvoudig te realiseren met balkdragers aan het houtskeletbouw?
 

Bijlagen

  • schuurtekening.pdf
    22,5 KB · Weergaven: 23
J

j1eke

Guest
Zeker kun je de zolderbalken lager plaatsen, dat kan met raveeldragers.
De reden dat ze vaak tussen de spanten gemaakt worden is zodat je daar een goede verbinding mee kunt maken om de spatkrachten die door de dakconstructie ontstaan op te vangen (een zadeldak duwt je twee muren uit elkaar).
Je zult die krachten dan misschien deels op een andere manier moeten opvangen als je dak zwaar is. Je zou misschien bovenop de zolderbalken een extra verbinding kunnen maken met de muren of bijvoorbeeld een verbindingsplaat van osb of her en der een hanenbalk in de nok kunnen maken. Misschien is alleen een bepaald type balkdrager gebruiken al voldoende.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.