Isoleren boven voordeur

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.419
734
Moordrecht
Boven de voordeur zit een behoorlijke doorlaat van lucht. De vorige bewoners klaagden over tocht, ik snap wel waar het vandaan komt. Je kunt zo naar buiten kijken. Dat moet dicht, dit kost onnodig energie en levert ongemak op.
1000038698.jpg
Op het plaatje zie je er wat dekens tussen zitten, dit helpt wel wat, maar is niet zaligmakend. Ik ga hier volgende week ws. aan beginnen

Ik ben geneigd om het gewoon dicht te maken met een plaat, en overgebleven kieren dicht te purren. er komt weer een verlaagd plafond in terug. Het dak zelf is geïsoleerd. Op deze manier kan het voorste deel gewoon luchten

Maar wellicht zie ik het fout en moet ik het anders oplossen..

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.419
734
Moordrecht
Het is ook de hal, met een open doorgang naar boven, het staat dus in verbinding met de rest van het huis, behalve de woonkamer

Apae

Nieuw lid
8 sep 2024
21
4
Lelystad, Nederland
Ik zou achter de plaat aan de binnenkant, in de holle ruimte dus, eerst wat isolatiemateriaal stoppen. PIRplaat oid, en dat met een beetje pur afdichten. Dan kan de plaat alleen als sierplaat dienen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.569
3.284
De buitenkant is een gat in je gevel? Strak afgewerkt? Heeft er vroeger een hoger kozijn gezeten? Die balken zijn er later door iemand ingeknutseld? Dragen ze verder wat? Hoe wil je de buitenkant afwerken?

• Leuk
Waarderingen: Rizz

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
517
110
Je zou iets dragends kunnen maken boven het kozijn door een balkje op de muur te leggen. Ik ben ook wel benieuwd naar buiten. En wat ligt of hangt er aan die balken?

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.419
734
Moordrecht
De buitenkant is een gat in je gevel? Nee, het is een overhang boven mn voordeur, netjes afgewerkt met vrij nieuwe boeidelen, extra mp aan de binnenkant, maar met ventilatiesleuf. Waar de dekens inzitten is 30 cm diep, maar als ik mn vingers door de sleuf steek, kan ze vanaf de andere kant beroeren

Strak afgewerkt? Ja

Heeft er vroeger een hoger kozijn gezeten? Geen idee, de deur is 3 jaar oud, kozijn weet ik niet. Ik denk het echter niet

Die balken zijn er later door iemand ingeknutseld? Volgens mij vanaf de bouw (1981), zijn in de tegenoverliggende muur ingemetseld, ik zou het even bij de buren na kunnen gaan, al heeft nog maar 1 huis echt dezelfde constructie en dat is helemaal aan de andere kant van het rijtje, het andere hoekhuis

Dragen ze verder wat? Overhang van het onderste schuine dakje, denk ik

Hoe wil je de buitenkant afwerken? Niet relevant, het gaat om de binnenkant. De ruimte boven de balken blijft volledig open, er komt voor een deel verlaagd plafond in, maar over een veel kleiner oppervlak dan eerst

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
116
76
Zuid Holland
De grootste winst is om het gat luchtdicht te maken. Dit kan met een stukje folie of een dun plaatje hout. Belangrijk is wel om de kieren af te plakken met tape of te kitten. Gebruik wel een geschikte tape, ducttape valt er na verloop van tijd weer af, die zilveren alu tape blijft een stuk beter zitten. Als de kieren zo groot zijn dat je er een hand in kan steken is purschuim een optie, voor kleinere kieren liever niet.

De ruimte opvullen met isolatie maakt het nog beter. Maar omdat het oppervlakte zo klein is ga je waarschijnlijk weinig verschil merken tussen een materiaal met matige of uitstekende isolatie waarde. Pak gewoon iets wat je hebt liggen of waar je makkelijk aan kan komen, paar laagjes EPS, verdwaald restje glas wol of een oud fleece dekentje is allemaal prima.

• Leuk
Waarderingen: Houtsoort en Rizz

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.419
734
Moordrecht
De grootste winst is om het gat luchtdicht te maken. Dit kan met een stukje folie of een dun plaatje hout. Belangrijk is wel om de kieren af te plakken met tape of te kitten. Gebruik wel een geschikte tape, ducttape valt er na verloop van tijd weer af, die zilveren alu tape blijft een stuk beter zitten. Als de kieren zo groot zijn dat je er een hand in kan steken is purschuim een optie, voor kleinere kieren liever niet.

De ruimte opvullen met isolatie maakt het nog beter. Maar omdat het oppervlakte zo klein is ga je waarschijnlijk weinig verschil merken tussen een materiaal met matige of uitstekende isolatie waarde. Pak gewoon iets wat je hebt liggen of waar je makkelijk aan kan komen, paar laagjes EPS, verdwaald restje glas wol of een oud fleece dekentje is allemaal prima.
Dit heb ik opgevolgd voor nu, met wat steenwol wat over was van de verbouwing. 2 grotere kieren met pur opgevuld en de doorgang onder de boeiboorden door ongemoeid gelaten. Er zit nog veel meer mis, maar dat scheelt al enorm! Eigenlijk al eerder moeten doen, maar merkte het pas goed met deze koude dagen. De vloerverwarming doet het ook gelijk een stuk beter. Van de week is mn kachel ook klaar voor gebruik, gaat ook weer een berg gas schelen

De rest kan met een dampdichte folie bij het plaatsen van het verlaagde plafond opgelost worden.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.