Isolatie hardhouten voordeur

HenkG

Houdt van hout
24 aug 2013
76
28
Woerden
Beste mensen,

We hebben een opgeklampte hardhouten voordeur (waarschijnlijk merbau) in ons huis. De originele uit 1974. De deur laat veel kou door, met name door de planken. Ik zou in het frame, met een dikte van circa 20 mm, isolatiemateriaal willen aanbrengen, maar twijfel over de manier waarop. In principe isoleer je aan de koude kant, maar dat is uiteraard geen optie. Hoe kan ik voorkomen dat er aan de binnenzijde condens ontstaat en het hout op den duur gaat rotten?

Met groet, Henk

Bijlagen

• 20241203_150449.jpg
    20241203_150449.jpg
    75,8 KB · Weergaven: 30
  • 20241203_150429.jpg
    20241203_150429.jpg
    58 KB · Weergaven: 30
  • 20241203_150421.jpg
    20241203_150421.jpg
    65,1 KB · Weergaven: 30

HenkG

Houdt van hout
24 aug 2013
76
28
Woerden
Gordijn ervoor hangen?
Ha, ha... Namens mijn vrouw van harte bedankt voor je reactie. Zij heeft dit ook voorgesteld, maar ik zoek naar een andere oplossing...
Een medewerker van de duurzaamheidswinkel in Woerden suggereerde Bluedec Aerogel-plaatjes. Niet alleen erg kostbaar, maar het probleem van mogelijke condensatie is daarmee niet weg.

Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.269
994
Omgeving Leiden
Het is een mooie deur dus ik zou rondom de twee vlakken, latten maken die losneembare isolatiepanelen opsluiten. Dan kan je ook nog eens inspecteren.
Die isolatiepanelen kan je van pir materiaal maken met aan de zichtzijde hardhouten triplex oid.
En ik dacht om de naden van de planken in de deur aan de binnenzijde te kitten met tansparante kit.
Door de tochtborstel denk ik dat er al tochtstrippen in het kozijn zitten. Die moeten na verloop van tijd vernieuwd worden.

Laatst bewerkt:

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
322
121
volgens mij kan je de opening vullen met een PIR plaat en je plaatst die met de aluminium zijde naar de houten planken. Evt indien nodig, de randen nog opvullen met low expansion schuim. Belangruikste is dat er geen ruimte (dus geen lucht en dus geen kans op condens) tussen PIR plaat en hout zit of kan komen. De andere kant (warme zijde) kan je afwerken met een multiplex plaat of planken of... Hou wel rekening met evt het extra gewicht in functie van de scharnieren

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.263
3.095
En dat je goede kans hebt, dat de deur krom trekt. Gewoon zwaar gordijn er voor. Naden zou je met butyleenkit in een passende kleur kunnen dichten. Vaak ging er schuimband in de groeven tussen de delen, maar dat heeft niet het eeuwige leven en je kan het niet vervangen zonder de deur uit elkaar te halen.

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.216
297
Goeree-Overflakkee
Als het Merbau is hoef je je sowieso geen zorgen te maken over houtrot. Gebruik verder aan de buitenkant een dampopen verf en schilder de deur ook aan de binnenkant.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.217
458
als je ca.20mm isolatie plaats en dan een rondom gelakt paneeltje met een beetje kit er overheen plaatst heb je een dampscherm zodat er geen condens in de deur ontstaat
Ik heb mijn deur al 20 jaar geleden zo geisoleerd de is daar ook niet krom van getrokken

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.