Een medelid van Drechtstedendraaiers gaf me zijn Record power ‘Victory’ klauwplaat met de Versalock basisklauwen mee: “kijk jij eens of jij hier iets mee kan. Bij mij vliegt het werkstuk er steeds uit.
De Victory klauwplaat wordt in Nederland niet los verkocht maar alleen in combinatie met de Versalock basisklauwen. Daarom een korte uitleg: Het is een broertje van de SC4 met vaste M33 aansluiting en een ASR knoop. De opname van de beken in exact gelijk aan de SC3 en de SC4. De Visctory lijkt een nauwkeuriger loop te hebben dan mijn SC4 heeft en er zit een kek kleurig rubberbandje om de slides. Dat geeft wel bescherming voor de handen als de sleden in werkstand staan, dus de standaardbekken op 53 mm diameter, maar dan zit er tussen de slides en het bandje een ruimte waar stof en vuil zich kunnen nestelen. Bij mijn SC4, die ‘ervaring’ heeft, hoor je als de bank langzaam draait duidelijk dat de rondsels rammelen in hun lagers. Bij deze nieuwe Victory is hoor je dat ook, maar minder luid. Bij mijn Nova2, die intussen toch ook ervaring heeft opgedaan, hoor je dat (nog?) niet.
Mijn conclusie: Die Victory chuck lijkt me een prima klauwplaat, niks mis mee, maar voor hetzelfde geld koop ik een Nova2 ProTek
De Versalock bekken is een ander verhaal. Dat is een nieuw concept. Op de website van Record Power staat hierover:
These versatile jaws feature dovetail profiles for internal and external gripping, making them ideal for general purpose bowl and spigot work. They are also the modular carrier jaws for the full range of quick-change VersaLock insert jaws, allowing you to add even more versatility to your turning with the speed and ease the VersaLock range offers.
De handsleiding (Victory Professional Geared Scroll Chuck Package, versie 3.1, november 2024) is op pagina 19 een stuk minder stellig:
Important: The VersaLock 50 mm Dovetail Modular Jaws are designed to hold the optional quick-change VersaLock inserts and can also function as general purpose jaws. However, they are not suitable for all woodturning tasks. The optional VersaLock inserts are designed to support a wide range of applications.
Voor de goede verstaander: ‘not suitable for all’ is een britse uitdrukking voor ‘je kunt er niet zo veel mee’. Wat je er wel mee kunt zeggen ze er niet bij, dus we kijken even waarom.
Als ik deze ‘Versalock’ bekken (figuur 1) naast bijvoorbeeld de 53 mm standaardbekken (figuur 2) zet en het profiel vergelijk dan valt het volgende op:

Figuur 1 Versalock bekken

Figuur 2 Record power 53 mm standaard bekken.
De Victory klauwplaat wordt in Nederland niet los verkocht maar alleen in combinatie met de Versalock basisklauwen. Daarom een korte uitleg: Het is een broertje van de SC4 met vaste M33 aansluiting en een ASR knoop. De opname van de beken in exact gelijk aan de SC3 en de SC4. De Visctory lijkt een nauwkeuriger loop te hebben dan mijn SC4 heeft en er zit een kek kleurig rubberbandje om de slides. Dat geeft wel bescherming voor de handen als de sleden in werkstand staan, dus de standaardbekken op 53 mm diameter, maar dan zit er tussen de slides en het bandje een ruimte waar stof en vuil zich kunnen nestelen. Bij mijn SC4, die ‘ervaring’ heeft, hoor je als de bank langzaam draait duidelijk dat de rondsels rammelen in hun lagers. Bij deze nieuwe Victory is hoor je dat ook, maar minder luid. Bij mijn Nova2, die intussen toch ook ervaring heeft opgedaan, hoor je dat (nog?) niet.
Mijn conclusie: Die Victory chuck lijkt me een prima klauwplaat, niks mis mee, maar voor hetzelfde geld koop ik een Nova2 ProTek
De Versalock bekken is een ander verhaal. Dat is een nieuw concept. Op de website van Record Power staat hierover:
These versatile jaws feature dovetail profiles for internal and external gripping, making them ideal for general purpose bowl and spigot work. They are also the modular carrier jaws for the full range of quick-change VersaLock insert jaws, allowing you to add even more versatility to your turning with the speed and ease the VersaLock range offers.
De handsleiding (Victory Professional Geared Scroll Chuck Package, versie 3.1, november 2024) is op pagina 19 een stuk minder stellig:
Important: The VersaLock 50 mm Dovetail Modular Jaws are designed to hold the optional quick-change VersaLock inserts and can also function as general purpose jaws. However, they are not suitable for all woodturning tasks. The optional VersaLock inserts are designed to support a wide range of applications.
Voor de goede verstaander: ‘not suitable for all’ is een britse uitdrukking voor ‘je kunt er niet zo veel mee’. Wat je er wel mee kunt zeggen ze er niet bij, dus we kijken even waarom.
Als ik deze ‘Versalock’ bekken (figuur 1) naast bijvoorbeeld de 53 mm standaardbekken (figuur 2) zet en het profiel vergelijk dan valt het volgende op:

Figuur 1 Versalock bekken

Figuur 2 Record power 53 mm standaard bekken.
- Aan de buitenkant van de Versalock bekken is het zwaluwstaart deel slechts 6 mm diep, en de afronding bovenaan heeft een straal van plm. 2 millimeter. Dat gaat af van de hoogte waarover de bek aanligt op het hout, en het verlies zit ook nog op het deel van het oppervlak dat het meest effectief zou moeten zijn.
De zwaluwstaart van de 53 mm standaard bekken heeft een grotere beschikbare diepte en een veel kleinere straal aan de bovenzijde. - De binnenkant is glad en cilindrisch met een bovenaan een zeer korte zwaluwstaart van plm. 45 graden. De diameter van het cilindrische deel is 43 mm. De zwaluwstaart komt ongeveer 2.0 mm naar binnen.
De 53 mm standaard bekken hebben een stompe ‘lip’ met een totale tophoek van 90 graden, plm 60 graden boven en 30 graden onder, die maar net 1.0 mm diep is.
Figuur 3: Profiel van de 53 mm bekken. V.l.n.r. Versalock, Teknatool en RP standaard.
Over de maat en voorbereiding van de voet zegt de handleiding op pagina 27:
Turn the spigot at an angle to match the inner dovetail profile of the jaws being used as shown in Fig 11.8 then mount to the jaws and turn the inside surface
En toont in die figuur 11.8 van de handdleiding een (niet helemaal correcte) voet voor een bek met een traditionele zwaluwstaart, niet de ‘lip’ van de Versalock.
Dat is een beetje vreemd, want de voorgaande figuren (11.5 tot 11.7 tonen duidelijk de ‘Versalock’ bekken. Ze kunnen er kennelijk zelf niet zo goed mee overweg.
Voor hun 53 mm standaardbekken maakt de handleiding de volgende opmerking:
Voor zacht hout in langsrichting is dat prima, de stompe hoek deukt de vezels in zonder ze te breken, en die 1 mm krijg je wel ingedrukt zodat er ook druk komt op het cilindrische deel van de voet. Voor dwarshout en harder hout is dat lastiger. Ik gebruik daar bij voorkeur de Teknatool bekken met een echte zwaluwstaart.
Maar als we deze voorbereiding zouden toepassen voor de Versalock bekken met de 2 mm diepe lippen op met de 45 graden hoek dan zou zouden we het hout splijten voordat er druk op het cilindrische deel komt. Er moet dus juist wél een groefje worden gestoken anders zal het hout niet goed vast te zetten zijn.
Het is verleidelijk daar een afsteekbeitel op z’n kant voor te gebruiken maar dan zou de vouw van de beitel de bodem van de groef nodeloos scherp en dus scheurgevoelig maken. Beter is om van een oude afsteekbeitel de punt af te ronden en op z’n plat te gebruiken als schraper.
Mijn conclusie hieruit is dat de ‘Versalock’ bekken NIET bedoeld zijn, en zeker niet zouden moeten worden aangeprezen of verkocht als ‘standaard’ bekken. De kans dat je een blok dat direct is ingespannen om de oren krijgt is reel aanwezig. De bekken zijn ontworpen als basis voor de inzetstukjes, en ik heb geen reden om aan te nemen dat ze daar niet prima geschikt voor zijn, maar ze zijn zeker geen vervanging voor de echte standaard bekken.
Ze zijn volgens mij desnoods beperkt bruikbaar om hout direct te klemmen, mits de voet correct wordt voorbereid. Direct gebruik 'spreidend' alleen met diep nest en niet al te grote afmetingen.
Laatst bewerkt: