Is het aceton of water met ??

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ben begonnen met het gieten van epoxy. Lag er al een tijdje en nu alle andere projecten af of bijna af zijn heb ik tijd er voor. Het was de bedoeling om aluminium honingraat te overgieten met epoxy. Even overleg gehad met Henk V. en deze adviseerde aceton. Ik vandaag naar mijn verfgroothandel (want waar haal je het anders even snel vandaan) en nee dicht. Dus naar de Praxis gereden en nee alleen online bestellen (ja maar ik heb een bedrijf werkte niet). Dus ik terplekke met de telefoon even snel aceton besteld bij de P.
Twee uur later opgehaald. Nu ben ik niet van de gebruiksaanwijzingen maar ik weet dat als er eco opstaat dan moet je gaan lezen. En ja hoor ik in complete verwarring. Je moet dit product na gebruik naspoelen met water en dan ontvetten. Kwalitatief Uitermate Teleurstellend product. Ik wil aceton gebruiken om te ontvetten en naspoelen met water? Water en epoxy gaan niet zo goed samen en krijg 3 mm honingraat maar eens droog.
Dan even het web op en ja hoor hetzelfde product bij de Hornbach had vele reviews (best raar voor zón product) Nu daar was de term oplichting en misleiding een veel gelezen term. De conclusie was dat het water is met 2-butoxyethanol en dat is heel wat anders.
Nu is de aceton besteld bij polyestershoppen en is de test verder gegaan zonder het honingraad. Morgenavond zou de aceton moeten komen en dan gaat het vat opnieuw onder druk. Dan zal ik ook een stukje posten met foto's.
En bedenk dat eco thinner volgens mijn gelijks is aan eco aceton.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik heb de aceton van Bouwmaat & die ruikt hetzelfde als nagellakremover, dus is denk ik het 'goeie' spul. Als particulier kun je tegenwoordig ook bij Bouwmaat terecht, dus wellicht een goeie tip?
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Ik heb even het VIB (Veiligheidsinformatieblad) van Bleko aceton van de Bouwmaat bekeken en dat is inderdaad 100% aceton. Je kunt dat niet zomaar overal kopen omdat het op de precursorlijst van de overheid als grondstof voor explosieven en drugs staat. Verkoop wordt dan ook 1 op 1 doorgegeven aan de betreffende instanties.

Pas wel heel goed op met echte aceton voor je ogen! Nooit zonder handschoenen en een goede veiligheidsbril werken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb de aceton van Bouwmaat & die ruikt hetzelfde als nagellakremover, dus is denk ik het 'goeie' spul. Als particulier kun je tegenwoordig ook bij Bouwmaat terecht, dus wellicht een goeie tip?
Bert ik ben alleen particulier als ik dat wil. Heb nog enkele b.v.'s dus zakelijk kopen is geen probleem. Waarom ik niet overal een rekening wil hebben is dat ik niet plat gebeld wil worden door vertegenwoordigers die moeten scoren.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ben begonnen met het gieten van epoxy. Lag er al een tijdje en nu alle andere projecten af of bijna af zijn heb ik tijd er voor. Het was de bedoeling om aluminium honingraat te overgieten met epoxy. Even overleg gehad met Henk V. en deze adviseerde aceton. Ik vandaag naar mijn verfgroothandel (want waar haal je het anders even snel vandaan) en nee dicht. Dus naar de Praxis gereden en nee alleen online bestellen (ja maar ik heb een bedrijf werkte niet). Dus ik terplekke met de telefoon even snel aceton besteld bij de P.
Twee uur later opgehaald. Nu ben ik niet van de gebruiksaanwijzingen maar ik weet dat als er eco opstaat dan moet je gaan lezen. En ja hoor ik in complete verwarring. Je moet dit product na gebruik naspoelen met water en dan ontvetten. Kwalitatief Uitermate Teleurstellend product. Ik wil aceton gebruiken om te ontvetten en naspoelen met water? Water en epoxy gaan niet zo goed samen en krijg 3 mm honingraat maar eens droog.
Dan even het web op en ja hoor hetzelfde product bij de Hornbach had vele reviews (best raar voor zón product) Nu daar was de term oplichting en misleiding een veel gelezen term. De conclusie was dat het water is met 2-butoxyethanol en dat is heel wat anders.
Nu is de aceton besteld bij polyestershoppen en is de test verder gegaan zonder het honingraad. Morgenavond zou de aceton moeten komen en dan gaat het vat opnieuw onder druk. Dan zal ik ook een stukje posten met foto's.
En bedenk dat eco thinner volgens mijn gelijks is aan eco aceton.
Al die eco-oplosmiddelen die je tegenwoordig bij de Praxis en Gamma in de schappen vindt zijn volksverlakkerij. Aceton is geen aceton, en wasbenzine geen wasbenzine. Aceton kun je denk ik alleen nog maar bedrijfsmatig vinden (of in flesjes van 50 mL voor goudgeld bij de drogisterijketens...). Wasbenzine haal ik - of all places - bij de Appie - da's wél gewoon nafta.

oh en nagellakremover is `(meestal`) geen aceton, maar een ester- vaak ethylacetaat.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Het allerbeste middel om te ontvetten is pure H2O. Alleen niet aan te komen. In vrijwel alle gevallen werk water met zeep en geduld (poetsen) plus goed (heet) naspoelen prima. Voor epoxy is dit in der daad een lastige.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In dat geval bedoel je gedestilleerd water, demiwater of eventueel ultrapuur water (bijvoorbeeld voor bepaalde soorten chromatografie). Allemaal prima aan te komen - tegen een prijs. Dubbelgedestilleerd water zou je zelf kunnen maken - en normaal demiwater overigens ook. Maar dat is nog steeds niet puur. Bidest bevat igg koolzuur uit de lucht, en vaak ook sporen uit het glas waarin het gedestilleerd werd. Demiwater bevat minder dan een bepaalde grens opgeloste mineralen, maar zeker niet nul. En zelfs (commercieel) ultrapuur water bevat voor hele specifieke toepassingen nog te veel sporen. Al die restsporen hebben nauwelijks tot geen invloed (meer) op de oploskracht van water.

Verder ben ik het niet eens met je bewering dat het allerbeste middel om te ontvetten water is. Probeer maar eens (ik noem maar wat) lagervet te verwijderen met water. Ik geef het je te doen. Met peut of wasbenzine is het daarentegen zo weg.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK en mathieu

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Dikke klodders ;) is natuurlijk een ander verhaal. Ultra puur water wordt in de halfgeleiderindustrie gebruikt om wafers schoon en vetvij te krijgen en dat is niet alleen maar omdat er geen deeltjes in zitten. In de optica wordt het ook daarvoor gebruikt. Een test om te bepalen of een glas/lensoppervlak vetvrij is kijk je naar de hoek die een druppel water met het oppervlak maakt.

Maar goed, da's allemaal high end. Water en zeep zijn in veel gevallen ruim voldoende en alle andere middelen moet je eigenlijk ook naspoelen of in grote overmaat gebruiken..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.