Is er ondertussen ervaring met de Zebrano draaibanken?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Jaha, ik weet ondertussen wel dat de Stratos FU230 en bijvoorbeeld de Killinger 1450SE heel mooie en goede draaibanken zijn. Maar wat ik me nu afvraag, is of er ondertussen mensen zijn die op een Zebrano draaibank draaien? Die lijn is een tijd geleden in de markt geïntroduceerd, mar hebben ze hun weg in de houtdraaiwereld ondertussen weten te vinden? Daar ben ik erg nieuwsgierig naar. Qua prijs zitten ze dicht bij een Vicmarc. De kwaliteit zal dan veregelijkbaar zijn?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Ik heb zelf geen ervaring met deze bank. Heb op het duitse drechselforum gezocht en ook daar weinig gevonden. Kort gezegd alle banken in deze prijsklassen worden door ervaren draaiers gekocht. Er zullen waarschijnlijk geen slechte banken zijn in dit segment alleen smaakverschillen. Het enige negatieve wat ik kon vinden was dat er plastiek in de behuizing gebruikt zou zijn.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik vraag het uit pure nieuwsgierigheid. Het is sowieso lastig om informatie over draaibanken te vinden, zeker over banken die (vaak/soms) professioneel worden gebruikt (Magma Titan, Vicmarc, Robust, Oneway, Zebrano dan, etc.). Ik denk dat je gelijk hebt Wim. 't is net als met auto's: als je die van het hogere prijs spectrum gaat vergelijken zit er eigenlijk ook geen slechte tussen.Waarom een Mercedes kopen, als een Volkswagen je net zo veilig en comfortabel vervoert? Emotie. Speelt bij het kopen van gereedschap ook wel eens mee:rolleyes:.
Overigens, dat "plastiek" omvat een afdekkap van ABS op de achterzijde van de vaste kop om de elektronika af te dekken en een slagvaste polycarbonaat deksel op de voor zijde (er staat een klein filmpje op YouTube waarin Wivamac laat zien hoe slagvast). Misschien zit er in Vlaanderen wat meer ervaring met deze bank....
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Op de facebook pagina van het Vlaamse Houtdraaiers Gilde komen je zo nu en dan uitsluitende lovende verhalen tegen over deze nieuwe bank maar er lijken mij maar een paar privel trotse bezitters te zijn. Willyvanhoutte gebruikt de bank voor zijn cursussen, ik denk dat Didierjacobs en misschien Ronald ze wel gebruikt heeft bij de cursussen en iets kan zeggen.

Persoonlijk vond ik hem erg aantrekkelijk (verschuifbare kop, bedhoogte, bedlengte, motoropties, gewicht) maar te duur toen ik een nieuwe bank zocht. Bij mij bleef een vraagteken hangen over de lichtste motor (1pk?) en het grote aantal poelies (kan de motor geen groot frekwentiebereik aan?) maar die zij niet gesteld en beantwoord

Ik vraag het uit pure nieuwsgierigheid. Het is sowieso lastig om informatie over draaibanken te vinden, zeker over banken die (vaak/soms) professioneel worden gebruikt (Magma Titan, Vicmarc, Robust, Oneway, Zebrano dan, etc.). Ik denk dat je gelijk hebt Wim. 't is net als met auto's: als je die van het hogere prijs spectrum gaat vergelijken zit er eigenlijk ook geen slechte tussen.Waarom een Mercedes kopen, als een Volkswagen je net zo veilig en comfortabel vervoert? Emotie. Speelt bij het kopen van gereedschap ook wel eens mee:rolleyes:.
Overigens, dat "plastiek" omvat een afdekkap van ABS op de achterzijde van de vaste kop om de elektronika af te dekken en een slagvaste polycarbonaat deksel op de voor zijde (er staat een klein filmpje op YouTube waarin Wivamac laat zien hoe slagvast). Misschien zit er in Vlaanderen wat meer ervaring met deze bank....
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ooit opgeleid in de werktuigbouwkunde kan ik de logika achter de meerdere poelies wel begrijpen. Dit is meegenomen uit de ‘oude’ Wivamac draaibanken die, als ik het wel heb, vaak met een 1pk/750w motor waren gebouwd. Met meerdere poelies ben je beter in staat koppel te houden op de draai as bij een klein regelbereik. Bij een lichte motor is dat wel lekker. Bij een zwaardere motor kun je je afvragen of het nodig is ( kan ook weer tot een interessante discussie leiden:)). Eens kijken wat er nog aan reacties komt....
 

tuoh

Oud hout
Ik denk dat het grootste struikelblok voor de Zebrano zijn aankoopprijs is. Die zit zeer dicht bij de prijs welke voor gerenommeerde merken gevraagd word.
Vicmarc bijvoorbeeld is zo een referentie geworden op dat vlak. Maar er zijn er nog andere.

Terwijl je ook al zeer goede draaibanken hebt zoals de Stratos familie die beduidend prijsgunstiger is en quasi hetzelfde kan als de duurdere vogels.
Wie kiest voor een Zebrano zal dat vermoedelijk meer doen voor de looks dan voor de bouwkwaliteit. Niks mis mee overigens, het is een valabele reden om de geldbeugel open te breken:p

Het is ook niet zo dat de Zebrano dusdanig inventief ontworpen is dat het een hebbeding word. Het is gewoon een goede draaibank met een enigszins aparte look.
Zelf heb ik hem bij VanHoutte al meermaals zien staan, maar ik word er niet echt wild van.

In mijn ogen de meest veelzijdige, en kwalitatief uitmuntend gebouwde draaibank, is nog altijd deze Scandinavische beauty:
http://www.lignolathe.com/en/technical_description/index.htm
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Vraag Iets verduidelijken .. ik begrijp waar je poelies voor gebruikt..maar mijn nieuwe Stratos 230 doet het met 2 of 3 (xl) en de rest op de frekwentieregelaar tot boven 100 Hz. Killinger idem dito. Waarom Zebrano er dan nog 5 toepast?

Ooit opgeleid in de werktuigbouwkunde kan ik de logika achter de meerdere poelies wel begrijpen. Dit is meegenomen uit de ‘oude’ Wivamac draaibanken die, als ik het wel heb, vaak met een 1pk/750w motor waren gebouwd. Met meerdere poelies ben je beter in staat koppel te houden op de draai as bij een klein regelbereik. Bij een lichte motor is dat wel lekker. Bij een zwaardere motor kun je je afvragen of het nodig is ( kan ook weer tot een interessante discussie leiden:)). Eens kijken wat er nog aan reacties komt....
 

tuoh

Oud hout
De draaibank heeft wel een groot toerentalbereik. Het gaat van klein spindelwerk naar grote volumineuze werkstukken tot 900mm diameter.

Dan moeten er wel wat meer mechanische versnellingen in de bak zitten, de FU kan dat niet meer, of moeilijker (efficiënt) overbruggen.

Het toerental bereik van de bank in cijfers:

Riemposities (v.l.n.r.):
1: 600 - 3.600 toeren/minuut
2: 410 - 2.520 toeren/minuut
3: 240 - 1.440 toeren/minuut
4: 150 - 910 toeren/minuut
5: 60 - 390 toeren/minuut

Bij 390tr/min op 50hz heeft de FU nu veel meer power, het ding moet niet meer zover terug geknepen worden.
Vermoedelijk is er ook een prijs kwaliteit afweging gemaakt, er kan nu met een goedkopere motor en Fu gewerkt worden?
 
Laatst bewerkt:

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Vraag Iets verduidelijken .. ik begrijp waar je poelies voor gebruikt..maar mijn nieuwe Stratos 230 doet het met 2 of 3 (xl) en de rest op de frekwentieregelaar tot boven 100 Hz. Killinger idem dito. Waarom Zebrano er dan nog 5 toepast?

Tot 50Hz is het motorkoppel constant, hoger komt de motor in het veldverzwakkings-gebied en daalt het koppel.

Die 5 poelies op de Zebrano zijn een bewuste keuze.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Paul, niet om te zeuren.. Is er iets te zeggen over die bewuste keuze? Gewoon om van te leren. Verschillende gerenommeerde merken (bijv Robust, Titan, Oneway, Vicmarc..) doen het het met (veel) minder en dat maakt mij nieuwsgierig.

Net viel me in dat juist de zwakste motor bin Zebrano (1pk) uiteraard baat heeft bij dat grote aantal poelies, dus misschien hs dat het hele verhaal wel.

Tot 50Hz is het motorkoppel constant, hoger komt de motor in het veldverzwakkings-gebied en daalt het koppel.

Die 5 poelies op de Zebrano zijn een bewuste keuze.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
@ Tuoh: Dat is een serieus brok machine inderdaad. Maar zo te zien wordt bij Ligno ook niet op een euro/kroon meer of minder gekeken:confused:. Voor zo een masjien moet je denk ik in Duitsland of ? zijn.....ook niet echt een machine voor de massa, lijkt me.
ik heb weer iets geleerd vandaag, dank u.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Paul, niet om te zeuren.. Is er iets te zeggen over die bewuste keuze? Gewoon om van te leren. Verschillende gerenommeerde merken (bijv Robust, Titan, Oneway, Vicmarc..) doen het het met (veel) minder en dat maakt mij nieuwsgierig.

Net viel me in dat juist de zwakste motor bin Zebrano (1pk) uiteraard baat heeft bij dat grote aantal poelies, dus misschien hs dat het hele verhaal wel.
Uit heel goede bron weet ik dat de 1PK niet meer gepromoot wordt en uit het gamma verdwijnt.

Op de motor en de frequentieregelaar na is de 1pk gelijk aan de 2pk.
De 2 en 3pk versie hebben ook 5 poelies, om de zelfde redenen als reeds aangehaald werd, maar is ook deels standaardisatie.
Met name de assen met de poelies zijn op alle types gelijk.

Door de keuze met 5 poelies is het mogelijk om altijd dicht bij de nominale frequentie en maximum koppel te draaien.
Een motor aansturen met 100Hz is geen goeie idee.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Goed, bedankt, ik denk dat die ontwerp-overweging ook voor de andere fabrikanten zou kunnen gelden, het was maar een vraag of Wivamac iets speciaals in gedachten had. Het is wel volledig afgedekt zo met die 5 poelies.
 

tuoh

Oud hout
@ Tuoh: Dat is een serieus brok machine inderdaad. Maar zo te zien wordt bij Ligno ook niet op een euro/kroon meer of minder gekeken:confused:. Voor zo een masjien moet je denk ik in Duitsland of ? zijn.....ook niet echt een machine voor de massa, lijkt me.
ik heb weer iets geleerd vandaag, dank u.

Nee, in deze klasse van draaibanken word er niet op een Euro gekeken. Maar daar krijg je ook zeer veel voor terug.
Dit zijn machines die tientallen jaren tot het gaatje gaan, alles is ruim overbemeten om slijtage tot quasi nul te herleiden.

Hetzelfde geld ook voor bijvoorbeeld de machines van Steinert (Wema), Magma, Hapfho, etc...
Je krijgt hier waar je voor betaald, topklasse.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.