Is dit wat? Smalle beitelsteun uit China.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
882
353
RegioRotterdam
Bladerend bij vriend Ali kom ik tegen ...
Screenshot_20250329-224607_AliExpress.jpg
een handig smal beitelsteuntje dat past waar de gewone steun aanloopt. De prijs is zeer aantrekkelijk: voor 25 Euro staat PostNL ermee voor de deur. Bovenop zit een gehard stalen staafje dat ongetwijfeld mooi glad zal blijven. Hoewel? Wat me tegenhoudt is dat het staafje niet continue is gelast zoals bij de steunen van Robust maar met slechts 3 spotlasjes vast zit. Blijft dat wel recht? Met een afsteker of met een (carbide) schraper druk je verticaal naar beneden en dan ligt het staafje op de randdceronder, maar als je werkt met een guts dan houd je die schuin en je oefent dus ook een dwarskracht uit. Kan het ding daartegen?

Heeft iemand ervaring hiermee?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.230
3.407
Gaanderen
Veel steunen hebben als maat 25,4 mm. Niet alleen amerikaanse maar ook velen uit china en taiwan. Niet dat die 0.4 mm veel uitmaken, past wel mooier.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
882
353
RegioRotterdam
@Wim Kluck Dat weet ik. Het ging me vooral om die las. De steun op het plaatje heeft toevallig een steel van 25 mm maar je hebt ze ook met een steel van 20 mm. Daar maak ik dan een mooi verloopje voor: 20250306_164520.jpg
Deze is 21.5 mm en er past steigerpijp in. Dat gebruik ik als steel op mijn schuurtafel en mijn afwerkvoet.

• Leuk
Waarderingen: John1969

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.407
524
Etten-Leur
Ik heb er geen ervaring mee; ik zou (ook) kijken naar de bevestiging aan de as en de hoek waaronder de beitelsteun staat. Ik heb zo’n smalle van Nl makelij en gebruik het dagelijks.

• Leuk
Waarderingen: John1969

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.230
3.407
Gaanderen
Simpele verklaring zou kunnen zijn dat als je het vol last de boel makkelijker kan vervormen. Er zijn echter voldoende voorbeelden waar er wel vol gelast wordt. Persoonlijk zou ik het geen probleem vinden.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.793
1.190
Riemst
Als die punten goed ingebrand zijn, komt dit niet los. Lassen over de volledige lengte heeft een aantal nadelen. Zo als Wim al zei vervormen, maar het geharde deel wordt bij doorlassen ook erg warm en de kans is groot dat het staal gaat ontlaten (zacht worden).

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.