Is deze tafelpoot stevig? En hoe te zagen?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Ik begin binnenkort aan een speeltafel voor de kinderen die past bij de stoeltjes die ik net af heb. Afmetingen worden 600*800, hoogte 600. Ik wil geen standaard poten en na wat gestoei in Sketchup en ben ik hierop uitgekomen. Je komt het wel vaker tegen, maar deze poten lopen naar 2 kanten scheef weg. De hoeken zijn resp. 10 en 15 graden, de totale hoogte van de poten wordt ongeveer 56cm. Het hout dat ik ga gebruiken wordt denk ik 37*90mm

Vraag is: geeft dit genoeg sterkte? Het is natuurlijk maar een klein tafeltje, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet of kan berekenen.....

Schermafbeelding 2021-04-13 om 10.32.32.pngSchermafbeelding 2021-04-13 om 10.32.19.png
 
Laatst bewerkt:
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Volgens mij is ie stevig genoeg mits goed vastgezet op het blad (wat wel enige dikte moet hebben als er tussen de poten verder geen verbinding tegen schranken komt te zitten)
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Fijn om te horen. Ik ben de eerste testen aan het maken op de zaagtafel, maar het is nog best lastig. Blijkbaar maak ik ergens een rekenfout, want de hoek rechtsonder steekt uit ten opzichte van de onderste ligger.... Hij ligt net niet op de rode streep in de tekening....

Ik kraak m'n hersens om te bedenken waar het fout gaat.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Hier is als het goed is de file.
Dit is wat ik nu heb gedaan:
Onderste ligger heb ik geschulpt op 15 graden en afgekort op 10 graden.
De staanders heb ik gezaagd met de verstekgeleider op 15 graden en het zaagblad op 10 graden. Maar dan valt de omcirkelde plek niet goed. Ergens zie ik dingen over het hoofd. Niet zo gek natuurlijk als je het voor de eerste keer probeert uit te vogelen.
Volgens mij maken de lange en korte zijde van de staanders gewoon een hoek van 90 graden? Of zie ik dat verkeerd? Schermafbeelding 2021-04-13 om 10.32.19.png
 

Bijlagen

  • tafelpoot.skp
    22,1 KB · Weergaven: 10

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
als ik je tekening en uitleg goed begrijp zit daar je denkfout volgens mij:

OF: de onderste ligger ligt 'plat' op de grond en is kops een rechthoek, terwijl je staander onder een hoek 'vertrekt'.

OF: je onderste ligger staat haaks op de staander maar dan moet je daar de hoek aan de lange kant ook zagen, ttz het vlak dat op de grond ligt. Dan is de onderste ligger geen rechthoek meer.


ter illustratie een summier zijaanzicht
1618319581551.png

Ik zou denken om 'm eerst rechtop te maken en dan de boven- en onderkant af te schuinen tot de gewenste hoek.
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Ik zou denken om 'm eerst rechtop te maken en dan de boven- en onderkant af te schuinen tot de gewenste hoek.
Wellicht is dat inderdaad de beste optie. Ik kom er maar niet achter, volgens mij zou het toch ook in 1 keer gezaagd moeten worden als je de juiste hoek van je zaagblad en verstekgeleider weet. En dat zijn blijkbaar dus niet 10 en 15 graden....
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
Wellicht is dat inderdaad de beste optie. Ik kom er maar niet achter, volgens mij zou het toch ook in 1 keer gezaagd moeten worden als je de juiste hoek van je zaagblad en verstekgeleider weet. En dat zijn blijkbaar dus niet 10 en 15 graden....
in Sketchup heb je toch een tool om afstanden/hoeken op te meten ?
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
in Sketchup heb je toch een tool om afstanden/hoeken op te meten ?
Klopt. Wat lastig is is dat je met een dubbel verstek zit. De staanders vallen naar binnen maar ook naar achter.... En om dat op te meten lukt tot op heden nog niet.
Ik kan natuurlijk ook een mooie poot maken die wel naar binnen valt en niet naar achter. Of dat later nog zagen wanneer de poot is gelijmd.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik kan natuurlijk ook een mooie poot maken die wel naar binnen valt en niet naar achter. Of dat later nog zagen wanneer de poot is gelijmd.
dat kan de opbouw eenvoudiger maken
eerst de poten maken alsof ze in 90° onder de tafel komen
op dat ogenblik heb je reeds een hoek/verstek
nadien de rechthoek door de schuin ingestelde zaag duwen
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
Klopt. Wat lastig is is dat je met een dubbel verstek zit. De staanders vallen naar binnen maar ook naar achter.... En om dat op te meten lukt tot op heden nog niet.
Ik kan natuurlijk ook een mooie poot maken die wel naar binnen valt en niet naar achter. Of dat later nog zagen wanneer de poot is gelijmd.
zoek op compound angle
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Ik heb de rechter staander in je tekening geïsoleerd. Vervolgens vanaf de kortste hoek rondom een lijn getrokken, haaks op de lengte van de balk. Daarna de hoeken gemeten: de verstekhoek is inderdaad 15 graden, het zaagblad moet op 9,7 staan.

Links het overzicht, rechts een close-up van de kortste hoek.

tafelpoot.jpg tafelpoot close-up.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Mooi leerzaam stukje, je kan ook één compound uit je tekening trekken en buiten je werkblad aanpassen en daarna wissen. Enig wat ik anders zou doen verder niks dan lof.

In oudere versies kon je met je maateenheid ook digitaal in de tekening de hoek aangeven. Dit is leuk om het er handmatig bij te schrijven. Het zou dus nog mooier zijn als je de graden er digitaal bij kon zetten.

Kwam deze twee tellen later tegen ook een mooi benadering op een andere manier zelfde uitkomst.
 
Laatst bewerkt:

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
868
Ulvenhout
Dank jullie wel! Ik had die Youtube video inderdaad gezien, maar ik kon het nog niet direct reproduceren in mijn tekening.
Ik ga het eens uitproberen op een stukje balk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.