Is deze rijschaaf nog goed genoeg?

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
306
31
Hoi allemaal,

ik had vorig jaar een oude rijschaaf voor een tientje op marktplaats gekocht en hersteld: de zool heb ik weer zo vlak mogelijk geschuurd en de schaafbeitel is scherp.

Wat mij wel opviel tijdens het schuren / vlakken van de zool was dat er in 1 hoek van de zool een subtiele holling zit. (en rondom de schaafbeitel ook) De is denk ik 1/10 a 2/10 mm diep, maar omdat de zool zo'n groot oppervlak heeft is het niet zo dat je dat er met de hand zo even uithaalt. Ik wil ook niet onnodig veel materiaal van de zool afschuren. Dus besloot ik het eerst zo te houden.

Terwijl ik met een winkelhaak de vlakheid van de zool controleerde, bedacht ik mij dat ik ook de haaksheid van de zijkanten t.o.v. de zool kon bekijken. En deze bleek niet haaks! Het hout is, als je van de achterkant van de schaaf langs de schaaf naar voren kijkt, wat getordeerd: beide zijkanten hellen iets naar dezelfde zijde.

Ter verduidelijking heb ik hier wat foto's van gemaakt. Nu is mijn vraag, of dit een probleen is? Zelf zou ik denken dat de tordering geen probleem is, zolang je de zijkanten niet als zool gebruikt bij bijv. een shooting board. En hoe problematisch is de kuil op de zool? Ook hiervan zou ik zelf denken, gezien het effect op het totale oppervlak, dat het geen noemenswaardig probleem is. Wat zeggen jullie?

PC232962_resultaat.jpg
foto boven: rondom de schaafbeitel zit een subtiele kuil

PC232963_resultaat.jpg
foto boven: in 1 hoek van de schaafbeitel zit een subtiele kuil

PC232964_resultaat.jpg

PC232965_resultaat.jpg
foto boven: je kijkt hier tegen de zool van de schaaf aan, links onder de winkelhaak zie je een kier

PC232966_resultaat.jpg
foto boven: je kijkt hier tegen de zool van de schaaf aan, rechts boven de winkelhaak zie je een kier

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.846
885
Enschede
ingoogni.nl
Haaks is niet belangrijk zolang je de schaaf niet op de zijkant gebruikt (futselplank).

De holte na het ijzer is niet heel erg, er vlak voor zou ik kwijt willen.

De holte bij de neus zou ik niets aan doen, kwestie van er daar geen druk op zetten tijdens het schaven. Heel rigoureus zou inkorten zijn.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.263
504
Prov. Groningen
Als het maar 1/10e of 2/10e mm is zou ik hem over de hele lengte vlak maken.
Blijft genoeg materiaal over.
Of op de betreffende plaatsen hout wegnemen en nieuw hout in plaatsen.
De schaaf is hoe dan ook bruikbaar.

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
444
258
‘s-Hertogenbosch
Het belangrijkste lijkt mij persoonlijk het resultaat wat je er mee bereikt..
Als je de zool helemaal 100% zuiver vlak hebt, is mooi voor het oog. De beitel steekt er minimaal 1/10 mm onder uit, anders schaaft hij niet, lijkt mij.
Als ik het verkeerd zie hoor ik het graag

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
306
31
Dank voor de reacties! Ik ga even nadenken of ik er nog wat aan ga doen dan, ik laat het even met rust (maar gebruik de schaaf natuurlijk wel)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.