Is de Shaper nauwkeurig genoeg om er een grote blokhaak mee te maken?

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
76
34
Brabantse Kempen
Hallo,

Om de lades die aan het maken mooi haaks te krijgen heb ik met de shaper vier ‘blokhaken’ gemaakt. Deze in de lade geklemd, lijkt goed en nauwkeurig te werken. Nu wil ik een grote blokhaak gaan maken, bijv. 80 bij 60 (of nog groter) van multiplex. Ik weet dat de Shaper nauwkeurig is, maar weet iemand of hij bij een dergelijk grote afstand nog steeds nauwkeurig genoeg is?

mvg,

Jeroen
 

Bijlagen

  • image1.jpeg
    image1.jpeg
    81,2 KB · Weergaven: 25
  • image2.jpeg
    image2.jpeg
    86,7 KB · Weergaven: 27

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.123
431
Geen antwoord op je vraag, maar bij dergelijke maten is je multiplex zelf niet meer zo betrouwbaar en repeteerbaar nauwkeurig. Het hout kan zelf een werken en wanneer er een beetje kracht op komt, is het mogelijk ook niet meer recht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
116
76
Kapellen (Antwerpen)
De grotere werkstukken die ik met de Shaper Origin gemaakt heb, waren exact zoals de tekeningen.
Zo lang je shapertape in ongeveer dezelfde richting kan benaderen, zijn de afmetingen die je opgeeft zeker nauwkeurig genoeg haalbaar.

Voor de duidelijkheid: door een opmerking op een ander forum heb ik voor een wat grotere vorm het experiment gedaan om de shapertape in het midden op het werkstuk te plakken en daar met de machine helemaal rond te gaan. Bij zo een "omtrekkende" beweging ontstaat er bij grotere werkstukken toch een afwijking. Op mijn werkstuk van ca 90cm was de afwijking een kleine halve mm (volgens mijn schuifpasser 3/10mm). Dat was voor mijn toepassing niet erg, maar voor een blokhaak zou ik dat teveel vinden. Ik heb het experiment herhaald met ontwerpen van 30~40cm en daar ging het gewoon goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.599
756
Enschede
ingoogni.nl
bijv. 80 bij 60 (of nog groter) van multiplex.
@Jeroen B Kwantificeer eens nauwkerig en nauwkeurig genoeg. Wat zijn je eisen?

Wat specificeerd Shaper eigenlijk? Het enige dat ik kon vinden was dat als je nauwkeurig werkt je binnen 1/100 inch blijft (0,25mm). Op wat? Over welke afstand?

Hout werkt en slijt, hoe lang valt het binnen je eisen. Zou hardweefsel, hardpapier of HPL een beter materiaal zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.729
759
Antwerpen
Wat specificeerd Shaper eigenlijk? Het enige dat ik kon vinden was dat als je nauwkeurig werkt je binnen 1/100 inch blijft (0,25mm). Op wat? Over welke afstand?
bij het gebruik vd Shaper definieer je wel een grid met ergens een oorsprong (0,0), maar de Shaper werkt daar verder niet mee. Zijn locatie wordt bepaald door zijn referentie tov de tape met domino’s op. Vlg mijn bescheiden en beperkte know-how vd Shaper, is die nauwkeurigheid in elke richting op elk moment en niet tov een afstand tot iets anders (zoals bv een meetlat). Dit in de veronderstelling dat de camera voldoende domino’s herkent.

nota: heeft iemand iets gelezen hoe de Shaper in detail werkt met die domino’s (de theorie erachter) ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen B

Jeroen B

Actieve deelnemer
14 mei 2018
76
34
Brabantse Kempen
@Jeroen B Kwantificeer eens nauwkerig en nauwkeurig genoeg. Wat zijn je eisen?

Wat specificeerd Shaper eigenlijk? Het enige dat ik kon vinden was dat als je nauwkeurig werkt je binnen 1/100 inch blijft (0,25mm). Op wat? Over welke afstand?

Hout werkt en slijt, hoe lang valt het binnen je eisen. Zou hardweefsel, hardpapier of HPL een beter materiaal zijn?
Bedankt allemaal!
Het gaat mij er om af en toe grotere projecten na te meten. Dus wat nauwkeurigheid zoek ik iets tussen de 3 latten in de 3-4-5 steek en een echte nauwkeurige blokhaak van staal. Daarnaast ben ik nieuwsgierig hoe de nauwkeurigheid in zijn algemeenheid is. Ik blijf het fascinerend vinden hoe op basis van de markering op de tape een dergelijke nauwkeurigheid gehaald kan worden. Als iemand meer weet over de werking/techniek achter de schermen, dat zou heel mooi zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.