Is de lijmverbinding sterk genoeg?

Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik begonnen met mijn steunen te maken zoals de foto's, maar door omstandigheden en reorganisatie/herindeling heb ik mijn werkruimte moeten afbreken en ben ik bezig een nieuwe werkruimte (beter) op te bouwen.
Nu kan ik dus eindelijk mijn muursteunen voor lange lengtes ophangen.

Ik heb ze gemaakt van 3 en 5 lagen underlayment plaat, de verticale zijn 5 lagen en de horizontale dragers uit 3 lagen.
Alles is gelijmd en geklemd, volgens mij is het redelijk sterk, ik kan er aan hangen.
Maar is deze lijm verbinding echt sterk genoeg?

_ 2025-02-17 om 21.13.18.jpg

_ 2025-02-17 om 21.00.25.jpg

_ 2025-02-17 om 21.03.46.jpg

_ 2025-02-17 om 21.06.26.jpg

De verticale balk is 5x 18mm dus 90mm en ik heb het ook 90mm diep gehouden.
Een duvel er doorheen is dat voldoende om een groot verschil te maken?
Of kan ik beter 2 doen?

En als ik het sexy wil maken, dan kan ik ook misschien ook een eiken rondhout nemen en die aan beide zijde laten uitsteken.
Of is dat niet niet verstandig en kan ik beter een beuken duvel gebruiken?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.540
2.379
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een duvel er doorheen is dat voldoende om een groot verschil te maken?
de draagkracht steunt in deze konstruktie op de weerstand tegen afschuiven die de lijm biedt
vanuit mijn benadering kan ik mij daar niet over uitspreken
een deuvel - de uitvinder van de naam weet waar die vandaan komt, maar ook voor mij is de schrijfwijze 'deuvel' nog altijd buitenaards, zit dwars op de trekkracht die bij belasting van de draagarm optreedt
die is in principe veel efficiënter
hij mag wel niet op de stevigheid van het materiaal inhakken
lees: omtrek van gat x oppervlak van de drager in de staander

dit is een duvel (brouwen we hier)
1 volstaat
2 zetten jou op de grens
3 doen jou de duvel aan
1739827373221.png

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.402
1.056
Omgeving Leiden
De neerwaartse krachten op de liggers worden opgevangen door de pen/ gat verbindingen.
Die pennen passen strak in de gaten en zijn net zo lang als de dikte van de staander.
De ligger ligt ook strak aan tegen de staander; de ligger wordt aan alle kanten ondersteund
De lijm in de pen/ gat verbindingen heeft dus niks te houden, zorgt er alleen voor dat de ligger niet loskomt.

Dus dit geheel zit al zo strak begrijp ik dat een bout of een deuvel er alleen in zit voor spek en bonen begrijp ik?
Voor dat alles in de klemmen ging heb ik er eerst aardig wat draadnagels in geschoten met de tacker, dit maakt de afschuif kracht ook weer sterker denk ik.

een deuvel - de uitvinder van de naam weet waar die vandaan komt, maar ook voor mij is de schrijfwijze 'deuvel' nog altijd buitenaards
Ik heb het even opgezocht wat de oorsprong is van "deuvel"
_ 2025-02-18 om 06.38.47.jpg

Hunto

Post veel
21 jan 2014
887
67
Drenthe
Om van het bier weg te blijven, ik had ook zoiets als hout opslag. Samengesteld uit restmateriaal. Met de deuvels (ik had schroeven) houdt het prima.
Inmiddels ben ik voor onderstaande oplossing gegaan, waarbij ik boven het hoge gedeelte kasten heb gemaakt.

• Leuk
Waarderingen: StephanS
die laatste zin herinnert mij er aan dat ik in oude gebouwen deuvels heb gezien die als plug gebruikt werden om schroeven in te draaien
Ja, dat klopt, ik kan me als kind herinneren dat er van die deuvels de muur in gingen, ging ook vaak weer los zitten in een geforceerd gedroogde muur.
Nee, die pluggen van nu zijn beter gelukkig.

@Hunto, ja, dat is ook een nette oplossing inderdaad.
Ik wil er langere lengtes op kwijt, ik krijg soms doekbakken binnen (gevel reclame), en die zijn ingepakt in kisten met mooie planken. 4, 5 of soms 6 meter.
Planken van ±10cm breed en 2,5 dik, die wil ik daar op schuiven.

Voor mijn plaat materialen heb ik in een andere ruimte een platen kast gemaakt (geen foto van) waar ik ook mijn dibond platen in hebt staan die wij gebruiken voor het maken van reclame borden.

Mijn korte stukken hout tot 1,6m plaats ik op mijn onlangs gemaakte zoldertje.
En op de kopsekant schrijf ik gelijk de lengte op
_ 2025-02-18 om 08.21.42.jpg

• Leuk
Waarderingen: Charel09 en mink

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
520
236
Dus dit geheel zit al zo strak begrijp ik dat een bout of een deuvel er alleen in zit voor spek en bonen begrijp ik?
De deuvels doen niets, totdat de lijmverbinding faalt. Dan kan een deuvel het verschil maken tussen alles komt naar beneden, of niet. Er komt behoorlijk wat gewicht op te liggen (hoewel het per drager eigenlijk wel meevalt) en ik zou er niet op vertrouwen dat, in geval de lijm over tijd faalt (forumchemicus @henkverhaar weet vast iets over de levensduur van PVAC-lijmen), de pen-en-gat alleen sterk genoeg is om het dan te houden.
Ik houd normaal van goed genoeg is genoeg, maar in dit geval is het een kleine moeite om bij elke verbinding één of twee schroeven bij te zetten.

• Leuk
Waarderingen: Spaander

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.145
1.091
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
(forumchemicus @henkverhaar weet vast iets over de levensduur van PVAC-lijmen),
Nou dan moet ik even uit mijn duim gaan zuigen. PVAc is stabiel, als er geen invloeden van buiten zijn. Het grootste probleem van PVAc is hydrolyse onder invloed van vocht. Een lijmverbinding die strak genoeg is om indringen van vocht (onder normale binnenshuisomstandigheden) te voorkomen zou een levensduur moeten hebben die ons overleeft - net als beenderlijm onder vergelijkbare omstandigheden. Probleem is meestal dat hout werkt, of onder wisselende belasting beweegt, wat tot gestage blootstelling aan vocht kan leiden. Dit is - denk ik - de voornaamste oorzaak dat lijmverbindingen uiteindelijk de geest geven.

• Leuk
Waarderingen: arjaano en Spaander

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
231
91
Delft
Ik denk dat je met deuvels of schroeven toevoegen niet veel wint tov een lijmverbinding en dat je met bescheiden schoren veel meer sterkte toevoegt. Je hebt dan een veel kleinere momentarm van de belasting, en de verbinding zelf heeft een veel grotere momentarm om de belasting op te vangen.

Om een beetje gevoel te krijgen voor hoe sterk dit soort verbindingen zijn, kijk eens bij het youtube kanaal van Matthias Wandel, die heeft recent wat testen gedaan.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.569
3.284
Als ik naar je oplossing van het zoldertje kijk, dan heb ik het vermoeden dat je constructies veel zwaarder uitvoert dan nodig is voor de belasting die er op komt. Waarom zitten er schoren onder je vloertje? Er is geen zijdelingse belasting. Het ding zit volledig tussen muren opgesloten. Je gaat op dat rekje wat plankjes leggen, geen massief stalen balken. Met een plankje uitstekend , met drie aan de muur is het ook al sterk zat.

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
51
6
@Ambidexterity als jij zegt dat je er aan kan hangen, is dat dan 'op het puntje' en aan één drager?
Aannemende dat dit zo is, en je meer weegt dan 60kg, dan is dat waarschijnlijk méér dan je ooit op een enkele drager gaat leggen.
Kan er op één verticale meer dan 3x die belasting terecht komen, en kan die wand 6x dat gewicht opvangen (ook horizontale momentum).

@chevy66, Dat kan goed kloppen ja, dat is wel mijn handicap en krijg dat vaak te horen.
Die schoren is ook een sier dingetje, optisch ziet het er zonder idioot uit voor mij.
Als je goed kijk zit er ook een foutje links voor, daar moet ik nog een blokje in maken, maar dit was ook een probeer projectje en het schuin afsteken met mijn geslepen beitels.

Dan is het ook allemaal gemaakt van rest hout, die balken had ik nog liggen, dus beter hergebruiken toch?

@w00t, Ik heb inderdaad aan het puntje, of bijna dan aan het puntje gehangen, maar rustig, niet wild heen en weer gezwaaid. Ik weeg net iets meer dan 100kg, dus ik denk dat het wel goed komt als ik de reacties hier allemaal leest.
Op de onderste twee lagen komt nog 18mm underlayment plaat, dus dat verdeelt ook nog wel denk ik.
De bovenste laag laat ik open, daar kopen wat aluminium profielen op te liggen, elektra buizen, plintjes en dat soort dingen. Door dat het open blijft kan ik vanaf beneden aardig zien wat er dan op ligt.

Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.490
2.197
Terkaple
www.woodworking.nl
Het ziet er ook wel uit als een pen-gat verbinding, als je aan de onderkant een uitstekende rand maakt, kan het ook wel zonder lijm. Ik bedoel zoals normaal een pen uitsteekt, maar dan aan de bovenkant gewoon vlak. De uitstekende rand aan de onderkant geeft extra steun.

jaap

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
264
61
Oss
Voor dat alles in de klemmen ging heb ik er eerst aardig wat draadnagels in geschoten met de tacker, dit maakt de afschuif kracht ook weer sterker denk ik.

Volgens mij zie ik brads of t nagels erin geschoten geen draadnagels.
En dat is alleen voor het "klemmen" van de lijm verder geen functie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.