Ik heb een motorvlet gekocht met een mahoniehouten stuurhuis. Bij de naden is er spraken van verkleuring/vlekken van het hout. Ik neem aan dat er vocht onder de lak is gekomen.
Mijn vraag is hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Zelf overweeg ik om het hout kaal te halen, in te smeren met ontweringswater, te kleuren met mahoniekleurige beits en af te werken met een paar lagen blanke hoogglans beits.

Alvast bedankt,
Bas
Mijn vraag is hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Zelf overweeg ik om het hout kaal te halen, in te smeren met ontweringswater, te kleuren met mahoniekleurige beits en af te werken met een paar lagen blanke hoogglans beits.
- Is er enige kans dat deze vlekken enigszins verdwijnen met ontweringswater of is dat bij voorbaat een kansloze missie?
- Het kleuren met mahonie beits, maakt het daarvoor uit wat voor beits ik daarvoor gebruik. Is bijvoorbeeld een Rambo/Ceta Bever/Huismerk interieurbeits hiervoor geschikt of loont het de moeite om bij een speciaal zaak een waterbeits te kopen? Suggesties zijn welkom.
- I.p.v. van een 1 of 2k jachtlak overweeg ik hem in een blanke beits te zetten. Ik heb hier in het verleden goede ervaring mee gehad op een boot waar een houten voetlijst steeds weer vocht onder de lak kreeg. Als test heb ik deze eens een keer in een beits gezet en tot mijn verbazing bleef dit veel langer mooi. Is dit een onzinnige gedachte of zou dit toch niet zo'n raar idee zijn? Ik overweeg hiervoor Ceta Bever Meesterbeits Deur & Kozijn Transparant Glans te gebruiken, zijn er nog betere alternatieven?

Alvast bedankt,
Bas