Inwateren opdeklatten bij dubbel glas

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant
Dag allemaal,

Ik wil dubbel glas in mijn bestaande kozijnen plaatsen. Het gaat om een klapraam die bovenaan scharniert.
Bij veel gelijke huizen in de buurt is dit gedaan middels opdeklatten aan de buitenkant en ik zou dat ook graag zo doen.

1. Ik vraag me af of deze constructie problemen op gaat leveren met inwateren op de verstekken (zie afbeelding). Dit is overigens niet mijn kozijn, maar enkel een voorbeeld.

2. Zijn 18ga brads voldoende om deze latten vast te zetten? Ik heb namelijk de volgende tacker die ik zou kunnen gebruiken Bradtacker 7902
Voor mijn gevoel zijn deze wat dun. Schroeven zijn misschien beter, maar lastiger weg te werken. Tips?

1594067878245.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit raam blijkt niet onderhouden te zijn
het is dus een mooi voorbeeld van hoe het (op termijn) niet hoort
glaslatten worden meestal aan de binnenkant gezet
omwille van de minder waterdichte afwerking aan de buitenkant en ook omdat je ze er makkelijk uit kan halen, waarna de toegang vrij is
zet je ze aan de buitenkant, dan moet er een siliconenvoeg op
hoe groter de voeg, hoe zekerder je bent dat ze goed aansluit, maar het moet esthetisch blijven
een grotere voeg verkrijg je met een glasband of door een sponning van 3x3 mm
deze plaatsing in 45° gaat in de goede richting, maar met de weg die regenwater volgt is onvoldoende rekening gehouden
regenwater loopt naar beneden, dus het volgt mooi de gleuf in een helling van 45°
beter ware geweest om de vertikale glaslat tot aan het ondereinde van de horizontale te laten doorlopen &
het verstek in 45° vertikaal te maken - da's wel even puzzelen, tenzij je de horizontale lat over de ganse lengte in 45° maakt
voor zover mij bekend maakt men tegenwoordig de regels van ramen in een hoek van 15°
de stijlen vallen daar over
dat is hetzelfde principe, enkel de hoek verschilt
waar stijl & regel mekaar overlappen zou ik ook (vooraf) sicilonen stoppen
blijft dan nog de vorm van je glaslatten & hoe ze op het kozijn aangrijpen
dat ontwerp kan je ook op het forum plaatsen, zodat we onze kijk daarop kunnen geven
en welk hout ga je gebruiken ? hier zou ik met de prijs geen rekening houden
glaslatten worden tegenwoordig geschoten
jouw pistool moet volstaan
 

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant
Bedankt voor de uitgebreide reactie Het gaat hier om ramen op de eerste verdieping qua inbraak zal het dus wat minder gevoelig zijn.
Als ik het goed begrijp wordt het dan zoals de onderstaande tekening. Ik heb de bovenste lat ook schuin getekend, maar hierbij moet de schuine kant niet over de hele lengte doorlopen.

Qua hout wil ik meranti gebruiken, het liefst zonder vingerlassen. Dit zou moeten voldoen toch?

Daarnaast wil ik een sponning van 3x3mm frezen rond de omtrek van de latten zodat ik de verbinding tussen lat en kozijn kan afkitten. Is een sponning van 3x3 groot genoeg?
1594105188989.png
 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
92
31
Je hoeft niets te frezen in de afdeklatten!
Dubbelglas wordt tegenwoordig volgens de huidige normen met glasband geplaatst.
Glasband is aan een zijde zelfklevend en 3 x 9 mm groot.
Plak het band in je kozijn en op de afdeklatten.
Plaats het glas met aan de onderzijde paslatjes van 3,4,5,6 mm dik.
Monteer de glaslatten met RVS nagels!
Kit zowel binnen als buiten af met Megaflex Pro. Zeer goed overschilderbaar.
Gebruik aan de onderzijde latten met beluchtingsboogjes.16281BEA-F0BD-41F7-9315-F76F6FABABB3.jpeg
 

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant
Tussen het hout en het glas komt inderdaad glasband. Ik bedoelde hier echter de verbinding tussen lat en kozijn zoals hieronder aangegeven.

Voor de ventilatie wil ik 2 gaten boren in de onderste stijl

1594113818285.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb de bovenste lat ook schuin getekend, maar hierbij moet de schuine kant niet over de hele lengte doorlopen.
met die 45° heb ik mij vergaloppeerd
bij de huidige ontwerpen maakt men een schuinte van 15°
boven- & onderregel liggen in spiegelbeeld tov mekaar
daardoor loopt het raakvlak van de bovenregel met de stijlen wel naar binnen toe, wat volledig tegen de logica is
ware het niet dat de bovenregel meestal droog blijft omdat die achter de gevelsteen zit
het ziet er dus zo uit
maten zijn niet van belang, wel de hoeken
je kan ook de buitenzijden van de latten in 15° afschuinen (stippellijnen)
ik denk dat er zo'n bovenfreesjes bestaan (weet niet hoe jij uitgerust bent)

1594121674690.png

Plak het band in je kozijn en op de afdeklatten.
ik denk dat 1 band (op het kozijn) volstaat

onderstaande sponning is bovenaan nuttig, want daardoor is er geen ruimte voor vocht(indringing)
aan de zijkanten is die ook nog nuttig
onderaan ? maar als je dan toch de latten maakt, zou het makkelijker kunnen zijn om ze allemaal op dezelfde manier te maken

1594120434222.png

Qua hout wil ik meranti gebruiken, het liefst zonder vingerlassen. Dit zou moeten voldoen toch?
dit zou het moeten doen
 

Bijlagen

  • 1594120124650.png
    1594120124650.png
    8 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
waar stijl & regel mekaar overlappen zou ik ook (vooraf) sicilonen stoppen
Persoonlijk heb ik een hekel aan siliconenkit bij beglazing.
we verlaten even het aspect 'hout'
op gebied van kitten heb ik onvoldoende ervaring
dat siliconen niet milieuvriendelijk zijn, vrees ik, maar een alternatief voor buiten was mij niet bekend
van hybriseal 2ps lees ik dat het met watergedragen verven overschilderbaar is
en verder ' Isocyanaat-, oplosmiddel en siliconenvrij '
dus ten bate van het milieu het proberen waard
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je standaard opliggende glaslatten gaat gebruiken, zoals in je voorbeeld foto, dan worden die ook gemonteerd zoals in die foto. Hoeken onder 45 graden gezaagd. Je hebt niet genoeg hout om die groef buiten om te maken. En door de veerkracht van het schuimband, staan de latten altijd iets naar buiten. Het wordt toegepast bij het plaatsen van dubbel glas in een enkel glas raam. Het is niet ideaal, maar goedkoper dan nieuwe ramen van 56mm maken. Voor deze toepassing is sika mijn keuze voor de beglazingskit. Dit gebruik ik ook om de latten op het raam te zetten en om de naden tussen de latten dicht te zetten. Door de geringe houtdikte van de glaslat werkt hij meer en de sika kit hecht beter en is elastischer dan de andere kitten die ik er voor gebruikt heb. Het is alleen niet zo makkelijk te verwerken en af te messen. Siliconenkit is voor badkamers. Dat wil je absoluut niet in de buurt van je schilderwerk hebben. Tenzij je van de special effects bent. Dan zou ik zeggen DOEN.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Kijk of een beglazingskit milieuvriendelijk laat ik even in het midden. Chevy66 zegt het duidelijk siliconenkit wil je niet in de buurt van te schilderen hout hebben. (ja ik heb er druppels voor die je aan je verf kan toevoegen). Van het afmessen heb ik bij hybrirseal geen last meer van. Ik gebruik ruim van de afmesvloeistof. En ja het heeft me even tijd gekost.
Of Sika beter is weet ik niet ik heb het nooit gebruikt. Wel heb ik over dit merk alleen maar goede dingen gehoord.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Voor deze toepassing heb ik een voorkeur voor de sika kit. Voor standaard beglazingswerk gebruik ik ook liever hybriseal van den braven. Zoals wim al aangeeft is die heel fijn af te messen en glad te strijken.
 

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant
Ik had de nieuwe berichten even gemist dus vandaar de vertraging.
@chevy66 met de groef buitenom blijft er inderdaad weinig hout over op het kozijn. Ik zou bredere laten kunnen nemen, maar het gaat er dan wel wat lomp uitzien denk ik.
Begrijp ik het goed dat jij de Sika kit gebruikt om de latten op het kozijn te "lijmen"? Verdeel je de kit dan over de lat of enkel op de buitenste rand? Op deze manier heb je toch maar een hele dunne laag kit? Ik dacht dat je een minimaal ~3mm dikte moet hebben om elasticiteit te behouden.
Bedoel je deze kit van Sika? Sikaflex 84 UV+ koker 300ml - Beglazingskit: Universele Beglazingskit - Sika shop.nl

Een buurtbewoner heeft de sponning volledig weggezaagd waardoor er standaard glaslatten en een neuslat aan de buitenkant gebruikt kunnen worden. Aan de binnenkant komen dan de opdeklatten met een groef. Wellicht is die oplossing beter wat betreft de afwatering?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik zet de latten met rvs nagels vast, maar ik doe inderdaad een dunne rups kit aan de buitenzijde. Na het nagelen mes ik de buitenzijde dan af. In mijn ervaring geeft dat een beter resultaat dan naderhand afkitten. Als je niemand hoeft te betalen voor het aanpassen van de ramen, is de oplossing met glaslatten buiten en opdeklatten binnen een betere oplossing. Maar klanten hebben die meerprijs daar niet voor over. Ze kiezen dan vaak voor nieuwe ramen van 56mm in hardhout. Vaak zijn de oude ramen van vuren en door onvoldoende onderhoud zijn de onderste hoekverbindingen verrot.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wat velen vergeten is dat beglasings kit eens in de zoveel jaar vervangen dient te worden. Er komen scheurtjes langs de kit omdat de kit minder elastisch wordt en dan gaat het inwateren.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Misschien heb ik er overheen gelezen maar waarom gebruik je geen neuslat aan de onderzijde? Die water veel beter af. Wel op blokjes leggen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
als je ramen nog goed zijn en je hebt de tijd.
is het beter om de oude sponning er helemaal of te frezen en dan de opdek lat aan de binnenkant te verlijmen.
je maakt dan een sponning van 40 diep en kan met standaard glaslatten aan de buitenzijde werken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.