Invisible oil advies

NelisP

Nieuw lid
15 mrt 2023
3
0
Leveroy
Goedemorgen mede-houtliefhebbers,

Ik heb een vraag omtrent het beschermen van eikenhout zonder de uitstraling aan te tasten.
We hebben namelijk recent een nieuwe vloer gelegd op de bovenverdieping, van eiken lamelparket. Deze planken zijn geborsteld en (af fabriek) behandeld met invisible oil.
De afwerklijsten komen helaas onbehandeld. De invisible oil van de vloerplanken kan ik niet krijgen (heb ik nagevraagd) omdat deze met een speciale UV behandeling wordt uitgehard. Nu is dus de vraag waarmee ik de afwerklijsten wel zou kunnen behandelen. Heeft iemand ervaring met de verschillende invisible oils die op de markt zijn? Of andere ideeën.

Hetzelfde probleem zal ik overigens hebben bij het afwerken van de vesterbanken. Daarvoor is het plan om ook weer de vloerplank te gebruiken, in verstek te zagen en terug aan elkaar te lijmen, zodat een mooie voorkant ontstaat. Op de hoek zal ik dan een schuin of afgerond kantje moeten maken die vervolgens ook terug behandeld moet worden.

Alvast bedankt voor het medenken.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.296
569
Eanske
ingoogni.nl
Omdat je het over UV curing van olien hebt moest ik aan de producten van de Vesting denken. Zij produceren dat en ook de UV LED lampen er voor. Misschien verhuren ze de lampen ook, of weten ze waar dat kan of kennen ze gebruikers van hun systeem die je verder kunnen helpen. Gewoon contact met ze opnemen als het je wat lijkt.

 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.912
2.703
Gaanderen
De vesthing heeft ook nog andere producten die mogelijk geschikt zijn. Ik heb daar jaren lang mijn verf gekocht. Prima service, tot aan kleurtesten voor de klant. Zelf heb ik vroeger wandcoating gebruikt. Soort van 2k product. Hard ook uit zonder 2 de component. Heet inmiddels anders. Ik dacht houtcoating.
Succes
 

avos

Post veel
10 nov 2008
778
118
omg Haarlem
Bij de houtdraaierij kun je dit bestellen.
En anders Skylt, maar dat is 2 componenten.
Met de invisible oil van de houtdraaierij heb ik prima ervaringen!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.132
1.779
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit voorjaar heb ik voor een kennis een ronde eiken tafel gemaakt en afgewerkt met Invisible Oil van de Houtdraaierij. Qua geur, verwerken en looks lijkt het erg veel op watergedragen blanke lak. Het verwerkt makkelijk en is echt wel onzichtbaar. Het is watergedragen en dat zorgt er voor dat na de eerste laag het oppervlak wat ruw aanvoelt, de nerf komt wat omhoog. Ik heb het licht opgeschuurd met P180 en daarna nog 2 lagen aangebracht .
Het voordeel tov Skylt is, althans vind ik, dat je het niet hoeft te mengen. Ik vind de verhardercomponent bij Skylt, als je kleine hoeveelheden nodig bent, erg lastig te doseren.
Heb recent ook een blik Rambo blanke watergedragen lak op een paar platen gerold en gekwast, ook prima spul om mee te werken.
Vorige week een blik hoogglans blanke watergedragen lak van Trealix gekocht en op twee kleine plankjes gesmeerd. Werkt ook net zo makkelijk, mis nog wel wat de diepe glans van ouderwetse blanke lak. Zal nog een paar lagen aanbrengen en wel wat foto's plaatsen.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: avos en FredR

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.