Invalzaag zonder rail

Stakie

Nieuw lid
20 jul 2021
2
0
Hlee
veel discussies over invalzaag vs cirkelzaag, maar is het ook makkelijk om ook zonder rail met een invalzaag te zagen?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.144
992
Waarom zou je dat willen? Je haalt namelijk (bijna) alle voordelen van een invalzaag tegenover een reguliere cirkelzaag weg.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Waarom zou je dat willen?
met mijn invalzaag kon ik uit mijn keukenblad een rechthoek zagen
zonder inval was dit heel moeilijk geweest
er zijn uiteraard alternatieven, zoals een gat boren, en dan met de pendelzaag, en op het laatste met de bovenfrees
ik heb wel een rail gebruikt
zonder zou het ook gekund hebben
de rail houdt de zaag meer op zijn plaats
maar als je de voet goed knelt + de zaag langzaam in laat vallen, lukt het ook (mijns inziens)
desnoods links + rechts van de zaagvoet een geleidende lat
een rail is natuurlijk altijd handiger
maar ieder zijn prioriteiten
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
@Stakie

je bent een nieuw lid, merk ik
mogen we iets meer over jou houtinteresses, -ervaring en 'gereedschap' weten ?
je hele leven hoef je niet te vertellen

hlee = heverlee ?
heb geen schrik dat we allemaal tegelijk bij jou een stella komen drinken

1626793328274.png
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
De rail is om mooi recht te zagen. Heeft op zich niets met het invallen te maken. Een gewone hand cirkelzaag kan je ook met rail gebruiken.
Zelf heb ik geen invalzaag en heb de inval functie nooit gemist. Voor een gat in een keuken tablet zou ik ze nooit gebruiken. Het risico dat het gat te groot wordt of de snede te ver doorloopt is me te groot. Een decoupeerzaag is veel veiliger (al dan niet met rail).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het risico dat het gat te groot wordt of de snede te ver doorloopt is me te groot.
technisch antwoord los van de voorkeur voor een inval- of decoupeerzaag
festool heeft (ook hier) vooruit gedacht & biedt de terugslagstop aan
die houdt de zaag op de rail binnen de gewenste afstand

@Stakie
mocht je ooit voor festool vallen & hun geleiderail kopen, koop er dan ineens een met gaten voor hun rijboringsysteem
is net dezelfde rail als de standaard & kost verhoudingsgewijs (andere lengtes) even veel
koop je een standaardrail & wil je later rijboring, dan is de standaardrail een verloren uitgave

1626794589818.png

1626794633831.png
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Het werken met een invalzaag zonder rail heeft een behoorlijk riso op ongelukken, zeker als je niet goed weet wat er gebeurt. Als beginner dus nooit doen!
Maar dat geld ook voor een gewone handcirkelzaag en machines in het algemeen. De moderne zagen met electronische motorbeveiliging zijn wel al een stuk veiliger dan de oude Hitachi CU9 die ik heb. Die krijg je niet stil gelegd, ook al trekt de zaagsnede dicht.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
technisch antwoord los van de voorkeur voor een inval- of decoupeerzaag
festool heeft (ook hier) vooruit gedacht & biedt de terugslagstop aan
die houdt de zaag op de rail binnen de gewenste afstand

@Stakie
mocht je ooit voor festool vallen & hun geleiderail kopen, koop er dan ineens een met gaten voor hun rijboringsysteem
is net dezelfde rail als de standaard & kost verhoudingsgewijs (andere lengtes) even veel
koop je een standaardrail & wil je later rijboring, dan is de standaardrail een verloren uitgave

Bekijk bijlage 105431

Bekijk bijlage 105432
Leuk hebbedingetje voor de liefhebber, maar ik zie een pro zulk een stop niet gebruiken om een keukenbak uit te zagen. Dat duurt veel te lang. Voordat je de rail ingesteld hebt, heb je met een decoupeerzaag het gat al gezaagd. Wel niet zo strak en een beetje rafelig langs de randen, maar dat zie je achteraf toch niet meer.
 

Stakie

Nieuw lid
20 jul 2021
2
0
Hlee
dankjewel voor de vele reacties. Ik moet mijn cirkelzaag vervangen en heb dit meestal voor panelen gebruikt (osb, etc). Voor snel werk is zagen langs een potloodlijntje goed genoeg, maar weet niet of dat even makkelijk zou zijn met invalzaag owv. minder zichtbaarheid van zaagblad.
ps: stella komen drinken in Leuven mag altijd ;)
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
471
98
Een invalzaag is in den beginne natuurlijk bedacht om in te vallen. Ergens midden op het materiaal beginnen te zagen dus. Met of zonder lineaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ik denk dat een pro een frees gebruikt voor het gat van de spoelbak. Die gaat geen opbouw bak plaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ik vindt het vooral fijn dat je zo'n zaag gewoon op je werkbank kan zetten. Die beschermkap bij een gewone zaag geeft altijd problemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Ik heb voor de eerste keer de parallelgeleider gebruikt om stroken te zagen van 8cm breed en 244cm lang.
Dat gaat een flink stuk sneller dan met de geleiderail. Nu heb ik al heel lang invalzagen dus voor de eerste keer in 30 jaar, heb je hem dan echt nodig?. Toen ik festool verkocht werden deze parallelgeleiders nauwelijks verkocht. (Daarom heb ik er dus een:)) De stroken zagen op de zaagtafel gaat veel sneller maar ik kreeg mijn plaat niet bij de zaag en met deze geleider was het resultaat prima.
Verder gebruik ik altijd een geleiderail. Er zijn tegenwoordig ook alternatieven. Kijk maar eens bij merken als wolfcraft en KWB
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik moet mijn cirkelzaag vervangen en heb dit meestal voor panelen gebruikt (osb, etc). Voor snel werk is zagen langs een potloodlijntje goed genoeg, maar weet niet of dat even makkelijk zou zijn met invalzaag owv. minder zichtbaarheid van zaagblad.
eens het blad op zijn ingestelde maximale diepte zit, is er tussen een invalzaag en een gewone zaag geen verschil

spreek je over de zichtbaarheid van het potloodlijntje, dan discussiëren we over een ander aspect
daarover ga ik me niet uitspreken, gewoonweg omdat ik dat detail bij al die types zagen niet ken
stap de winkel binnen & vergelijk

heb je het budget, dan zou ik zeker voor een invalzaag mét geleider gaan
gaat het slechts om snel osb te zagen, dan kom je er met een scheppach
169 euro incl geleider

wil je meer kwaliteit, dan betaal je meer
niet dat die scheppach zijn prijs niet waard is
ik heb die ook
vooral voor het kleine & minder fijne werk
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor deze boolplanken uit beuk van 2 duim dik heb ik mijn invalzaag mét geleider bovengehaald
als je niet met de zaag wringt, blijft de geleider door de rubber onderaan mooi liggen
zonder geleider zou ik hier niet aan begonnen zijn
met een lat zou het ook gelukt zijn, maar dan had het vastzetten mij meer tijd gekost

1626806079758.png
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Mijn invalzaag heeft geen spouwmes. Die zou ik dus nooit zonder geleider gebruiken. Ik geloof dat er ook invalzagen met spouwmes bestaan. Daarmee zou ik het wel aandurven, denk ik.
 

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
93
48
Utrecht
met mijn invalzaag kon ik uit mijn keukenblad een rechthoek zagen
zonder inval was dit heel moeilijk geweest
er zijn uiteraard alternatieven, zoals een gat boren, en dan met de pendelzaag, en op het laatste met de bovenfrees
ik heb wel een rail gebruikt
zonder zou het ook gekund hebben
de rail houdt de zaag meer op zijn plaats
maar als je de voet goed knelt + de zaag langzaam in laat vallen, lukt het ook (mijns inziens)
desnoods links + rechts van de zaagvoet een geleidende lat
een rail is natuurlijk altijd handiger
maar ieder zijn prioriteiten
In de keuken installatie branche worden verschillende technieken toegepasr afhankelijk van het bedrijf en de monteur. Wanneer er series gaten moeren worden gemaakt wordt er vaak een gat gemaakt met een handboormachine en decoupeerzaag, waarna de randen strak worden gemaakt met een freesmal en frees met een kopieerlager.
Als het om een eenmalig gat gaat dan heb ik of alleen de decoupeerzaag gezien (rafelige randje wordt toch afgedekt) of de methode invalzaag wordt dan toegepaat. Men zaagt dan tot het begin van de zaagsnede de hoek bereikt waarna de hoek wordt afgemaakt met de handzaag of decoupeerzaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.