Invalzaag moeite met hardwood multiplex

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Waarom zou je een nieuw zaagblad kopen? Je kunt het oude beter laten slijpen. In Moergestel zit Henri van der Linden gereedschap slijperij ( redelijk in de buurt van Ulvenhout, toch? ) Probleem bij goedkope zaagbladen is niet dat ze per se slecht zijn maar niet geslepen worden. Dat is namelijk de duurste bewerking. Wat me ook opvalt dat je kennelijk wel een goede machine koopt en vervolgens bespaart op het belangrijkste onderdeel.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Op zo'n klein blad 60 tanden nemen is niet fijn. Die fout heb ik ook gemaakt. Zaagt voor geen meter. :confused:
Ik zou gewoon je huidige blad laten slijpen of een soortgelijk blad erbij kopen.
Succes!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
de voorrits functie werkt niet meer.
je hebt een makita invalzaag met zaagblad 165 of 160 mm
met voorritsfunktie bedoel je dat je eerst ondiep zaagt, en dan door gewoon een knop te verzetten of een hefboompje om te draaien, op de gewenste volledige diepte zaagt ?
niet dat dit bij jou van belang is, want blijkbaar zaag je met de tafelzaag op de definitieve maat
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
Wat me ook opvalt dat je kennelijk wel een goede machine koopt en vervolgens bespaart op het belangrijkste onderdeel.
Auw, dat komt wel even binnen. Kan je me vertellen waar je dit op baseert? Ik heb nu een Makita zaagblad van een half jaar oud op de machine liggen. Ik bestel nog 2 bladen van Ecotools, die hier door veel mensen worden geroemd om hun prima prijs kwaliteit.
Hoezo bespaar ik nu op het belangrijkste onderdeel?
 
  • Leuk
Waarderingen: jpandriesse

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Mijn reachtie is misschien een beetje laat maar zorg er ook altijd voor dat het zaagblad schoon is. Dus geen vuil (hars bijv.) op de tanden. Ik maak mijn zaagbladen regelmatig schoon met een stukje houd en ovenreiniger. (Daarna blad afspoelen met schoon warm water, en afdrogen. Omdat het blad dan warm is, droogt hij verder mooi glimmed op.)

Maakt een groot verschil.

Verder als het je dergelijk brandsporen in de zaagsnede ziet, moet je misschien het toerental iets verlagen.
Soms (heb ik gelezen) ontstaat een slechte zaagsnede door vibraties. Wat daar dan de oorzaak ook van is (speling op de as, onbalans in het zaagblad bijv.), je zult dan nooit een mooie zaagsnede krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
als ik me niet vergis, dan wijst het aantal tanden er op dat dit afkortzagen zijn
lange stroken zaag je met een schulpzaag
die hebben telkens een zaagtand gevolgd door een uitwerptand (= tand zonder zaagpunt)
trouwens, wat is de diameter van je zaag ?
loopt die op 240 V of batterij ?
Schulpen of afkorten maakt voor multiplex niet echt uit gezien de lagen om en om worden verlijmd (noot: bij voorkeur toch in richting van buitenste houtlagen zagen)
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Pim Langeweg

Nieuw lid
11 dec 2020
8
0
61
Lekkerkerk
www.handzmade.nl
Met invalzaag met 48 tanden verbrand het of heeft er moeite mee en was nieuw ( spreek uit ervaring ;)) hierna 24 tands zaagblad er op en perfecte zaagsnede en inderdaad als een heet mes door de boter. Was betonplex aan het zagen voor een mal, met teveel tanden waarschijnlijk teveel weerstand. Dus nu meerdere zaagbladen liggen voor verschillende doeleinden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.