inval zaag of gewone circelzaag ? 2017

titatovernaar

Nieuw lid
23 apr 2017
1
0
Hoi allemaal

Ik heb een vraag ik zoek een cirkelzaag/invalzaag maar weet niet met welke de meeste opties heeft.
Ik heb meer onderwerpen erover gelezen hier dat je met een inval ergens in het midden kan invallen.
Alleen nu zag ik dat je met de nieuwe cirkel zaag van Festool ook kan invallen doormiddel van een soort veer die de machine omhoog drukt en dat die ook op een rail kan en er ook mee kan afkorten.


Dus zoals ik het begrijp heb ik meer opties met de gewone cirkel zaag en kan ik ook invalwerk er mee doen .
wie kan me vertellen of het klopt wat ik zeg en zo niet wat de reden voor aankoop invalzaag is.

De keren dat ik ergens in het midden moet beginnen zijn voor nu vrij beperkt.

de modellen zijn festool circelzaag ts 55 /Festool HK 55 EBQ-Plus-FSK420 Pendelkapzaag
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Een invalzaag is vooral om plaat materiaal te zagen mbv ee railsEen cirkelzaag is meer om balken en planken af te korten uit de hand.Ze kunnen allebij ongeveer het zelfde maar het is net wat je zelf vaker gebruikt.Ik had een cirkelzaag (makita) om dat ik veel met planken en balkhout werkte en geen afkortzaag had.Nu ik die wel heb gebruikte ik de cirkelzaag alleeb nog maar mbv rails voor plaat werk.Daarom heb ik die verkocht en een invalzaag gekocht (makita)Deze bevalt uitstekend gezien ik nog veel plaat materiaal moet zagen voor kasten en meubels.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Er zijn meer cirkelzagen die kunnen invallen. Bv. de Mafell ksp 40. Door het kleine formaat en laag gewicht vind ik deze fijner werken dan een 55mm invalzaag.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Mijn voorkeur gaat uit naar een invalzaag.

De grootste reden hiervoor is dat ik klus in huis en beperkt de ruimte heb. Ik zaag dan vrijwel al mijn plaatmateriaal op de grond.

Onder het te zagen werkstuk ligt dan een grote opofferplaat van MDF. De zaag stel ik een paar mm dieper af dan het werkstuk.
Op die manier zaag ik door het werkstuk in de opofferplaat.

Perfecte zaagsnedes en het werkt echt heel makkelijk met je geleiderails, stofzuigerslang etc etc.

materieel:
Mafell MT55cc+rails en Festool CTL26
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Iets wat je ook kan meenemen in de beslissing: Hoe belangrijk is stofvrij werken? Door de meer gesloten behuizing etc. zal een invalzaag stofvrijer werken dan een cirkelzaag.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Een invalzaag heeft in veel gevallen ook een mooiere zaagsnede, doordat deze net naast de rubberen strip van de liniaal waardoor er minder/geen tearout (versplinterde houtvezels) is. Nu zijn er ook cirkelzagen die net naast een strip zagen, maar bij de meeste zit een ruimte tussen de liniaal en het zaagblad.

Als ik tussen de 2 genoemde Festools zou moeten kiezen, dan zou ik absoluut voor de TS55 gaan. De HK 55 is vooral gemaakt om snel te werken en wat minder nauwkeurig. Bovendien ben je behoorlijk beperkt door de lengte van de liniaal. In jouw voorbeeld is 420 mm, dus zagen van materialen langer dan 42 cm is al lastig. Je kutn ze langer krijgen (tot 670 mm) en je kunt ook de reguliere Festool rails gebruiken. Maar dan is de TS55 veelzijdiger en uiteindelijke goedkoper (als je extra rails bij de HK moet kopen). De TS55 heeft splinterbescherming tegen tearout aan beide zijdes, waardoor de zaagsnede mooier zijn. Daarnaast is de stofafzuiging beter en heeft de TS55 een betere diepteinstelling. Je kunt daardoor bv ook precieze sleuven zagen met de juiste diepte, zoals ik heb gedaan om mijn miter track in mijn zaagtafel te maken. Als je alleen balken gaat inkorten, dan is de HK waarschijnlijk wel beter. Maar dan kun je misschien beter voor een afkortzaag gaan.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Genoemde zaken kunnen ook goed gelden voor de normale cirkelzaag. Tegen lineaal zagen (mooie zaagsnede), in opofferingslaag zagen gaat prima. Bij mijn machine is de stofafzuiging ook dik in orde. Ik zal de afzuiging nog eens vergelijken met de invalzaag. Ik denk dat dit verrassend weinig uitmaakt.

Nuttige aandachtspunten, maar niet specifiek alleen een eigenschap van een invalzaag!

Maar goed, veel mensen willen persé een Festool. Dan maak je wellicht een andere keuze dan als je andere merken erbij betrekt.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Genoemde zaken kunnen ook goed gelden voor de normale cirkelzaag. Tegen lineaal zagen (mooie zaagsnede), in opofferingslaag zagen gaat prima. Bij mijn machine is de stofafzuiging ook dik in orde. Ik zal de afzuiging nog eens vergelijken met de invalzaag. Ik denk dat dit verrassend weinig uitmaakt.

Nuttige aandachtspunten, maar niet specifiek alleen een eigenschap van een invalzaag!

Mee eens dat dit niet voor alle cirkelzagen geldt. Daarom noem ik het ook specifiek in mijn post. En de andere opmerkingen hebben betrekking op de 2 genoemde modellen van Festool.

Maar goed, veel mensen willen persé een Festool. Dan maak je wellicht een andere keuze dan als je andere merken erbij betrekt.

De TS55 is een goede invalzaag, maar als je het allerbeste wil, dan ga je voor de Mafell. Maar ik denk dat veel (waarschijnlijk zelfs de meeste) gebruikers ook tevreden zouden zijn met een goedkopere invalzaag. Misschien niet de goedkoopste Lidl-invalzaag (ook al heb ik daar niet eens veel slechte dingen over gehoord), maar de modellen van Makita/Bosch/Scheppach/Spero/Makita/Batavia wel. Dewalt laat ik er even buiten. Hun invalzaag is niet slecht, maar voor die prijs zijn er betere (Makita, Bosch).
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
invalzagentest

deel 1
http://www.gereedschappro.nl/nieuws/...st-van-wino/47

deel 2
http://www.gereedschappro.nl/nieuws/...alzagentest/56


Ik heb zelf de MT55 gekozen omdat ik er het budget voor had en ik er van uit ga dat ik met een goed stuk gereedschap mijn leven lang doe. De verstekfunctie icm met de lineaal is bij de mafell echt super, dus deze werdt het voor mij.

Mijnes ging wel stuk overigens. In het verstekmechanisme zit een wat zwakke pen. binnen een week had ik de zaag terug uit DLD met een sterkere pen. Nieuwe modellen hebben dit schijnbaar niet meer.
Prima service van gereedschappro en mafell tijdens dit euvel.

De Bosch GKT 55 wordt schijnbaar door Mafell gemaakt in een blauwe kleur, zeker weten doe ik dat niet, en kun je zien als een MT55 met iets minder functies.

De SP6000 van makita wordt ook erg veel gekocht en is veel zaag voor een stuk minder geld.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik heb altijd met een normale bosch cirkelzaag op lineaal gezaagd dat werkte ook,eerst met een groene bosch met plastic onder zool.Later met een blauwe bosch met sleuven in de voetplaat,deze had wel meer speling.Dit jaar de bosch invalzaag gekocht met lineaal van 1,6 meter en van 3 meter.Wat een genot,zoveel preciezer makkelijker in diepte te stellen en een goede afzuiging.Gebruik hem vooral voor plaat materiaal.In duitsland besteld voor een leuke prijs
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik vind de Makita beter dan de Mafell. Zo, het is er uit. Dat lucht op. Ik heb nochtans LANG getwijfeld, en had in se het budget voor de Mafell.

De voorritser van de Makita verspringt nl geen 0,2 - of is het 0,3 - millimeter zoals bij de Mafell, waardoor je geen zichtbare naden hebt bij verwerking van meubelpanelen. De kantelbeveiliging is ook top (weet niet meer vanbuiten of Mafell dat heeft).

De prijs helpt ook, trouwens :D.

De Festool vind ik de minste van de drie (zaagt evengoed - naar het schijnt - daar niet van, maar heeft geen voorritser noch kantelbeveiliging, én een minder sterke motor), maar heeft wel het geweldige voordeel van het plug-it netsnoer. Vloeken dat ik soms doe op het "gewone" netsnoer bij mijn Makita, ge wilt het niet weten. Dus als je bij Festool wil blijven voor andere machines (wat bij mij niet het geval was) zou ik de Festool misschien hebben durven verkiezen. Nochtans, de voorritser gebruik ik eigenlijk ALTIJD. Anderzijds, als ik 'm niet gehad had, zou ik 'm ook niet kunnen missen op de Festool.

"Nadeel" vd Makita: het zaagblad van 165mm. Huh, watte? Awel, het nadeel zit 'm in het feit dat Ecotools - Ik. ben. Fan! - die niet levert :). Hun 160mm bladen passen perfect, mààr dan werkt de voorritser uiteraard niet meer. Nu ja, ik heb een goedkope leverancier van de Makita-bladen gevonden, en die zijn eigenlijk even goed en even duur, euh, goedkoop.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
"Nadeel" vd Makita: het zaagblad van 165mm. Huh, watte? Awel, het nadeel zit 'm in het feit dat Ecotools - Ik. ben. Fan! - die niet levert :). Hun 160mm bladen passen perfect, mààr dan werkt de voorritser uiteraard niet meer. Nu ja, ik heb een goedkope leverancier van de Makita-bladen gevonden, en die zijn eigenlijk even goed en even duur, euh, goedkoop.

Volgens mij heeft Ecotools tegenwoordig ook 165 mm zaagbladen. KLIK.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Volgens mij heeft Ecotools tegenwoordig ook 165 mm zaagbladen. KLIK.
Ik heb wat hoeken afgesneden bij mijn uitleg :) : dat zijn de 'thin-kerf' - of hoe dat ook moge heten - dunne bladen. Zullen uiteraard ook wel werken (hoewel, welke dikte enz kan je er mee aan? Ik heb er geen ervaring mee), maar dan heb je gehannes met de splinterstrip op de rail.

Enfin ja, eens je een dikte kiest en er dan bij blijft hoeft dat geen nadeel te zijn (maar dan mag je het standaard geleverde blad eigenlijk niet gebruiken; ook weer zonde).
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
ik heb bij ecotools die thinline bladen gekocht.die gelijk op de bosch gezet en het orginele in de doos gelaten.
heb er tot 50mm mee gezaagd en dat ging prima.zolang jedezelfde bladen gebruikt is er niks met de strip aan de hand
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.