Blog: Flier gereedschappen

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Klaas, jazeker! Sterker nog, ik heb al een oude keramiekoven in de werkplaats staan en het plan is om die om te bouwen naar een hardingsoven. Ik heb er echter nog niet de tijd voor vrijgemaakt om dat project op te pakken. Het zelf harden van deze beitels zal trouwens nog niet meevalllen. Het harden zelf wel, dat is een vrij simpel proces. Het probleem zal het recht en vlak houden van de 4mm dikke beitels zijn. Dan ontkom ik niet aan meer nabewerken en nu hoeft dat niet. Al met al een mooie uitdaging en zeker geen onoverkomelijke dingen, maar toch ook weer niet vanzelfsprekend.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Bedoel je dat de kans op vervormen groter is als je dat in een eigen oventje doet? Hoe komt dat? (leek me nou juist leuk om dat zelf in je proces te hebben, maar dan moet je er niet voor worden afgestraft met kromme beitels).

mvg
Klaas
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Bedoel je dat de kans op vervormen groter is als je dat in een eigen oventje doet? Hoe komt dat? (leek me nou juist leuk om dat zelf in je proces te hebben, maar dan moet je er niet voor worden afgestraft met kromme beitels).

Ik laat mijn beitels nu harden bij een professionele harderij waar ze onder vacuüm harden (dus geen oxidatie, dus geen 'pitten' in het staal die er weer uit/afgeslepen moeten worden, geen ontkoling e.d.) en met stikstof onder hoge druk zeer afgeschrokken om vervorming zoveel mogelijk te voorkomen.

Het spreekt voor zich dat dit in een eenvoudige elektrische hardingsoven niet voor elkaar gekregen kan worden. Er zijn wel middelen om oxidatie en ontkoling te voorkomen zoals het luchtdicht inpakken van het staal in staalfolie. Kromme beitels na het afschrikken in olie kun je voorkomen door voorspanning te creëren enz enz. Allemaal erg leuk om te doen en om uit te vinden maar momenteel staat dat laag op de prioriteitenlijst i.v.m. andere (privé)projecten. Ooit gaat dat komen ;-) Het plan is ook om zodra de over paraat is om eens een luchthardend staal te proberen, dat zal vast ook schelen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
hm, ik heb het vage plan een eigen oven te bouwen met door een rekentuigje gecontroleerd opwarm en afkoel curve (dat is vooral om het leuker te maken). Ik heb hulp van een IC geschoolde buurjongen, Staal ingepakt in hardingsenveloppen en zo. Maar.... helaas desalniettemin nog kans op gedonder begrijp ik..

Maar toch... het project lijkt me leuk. Ik blijf er nog over denken.

mvg
Klaas
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
hm, ik heb het vage plan een eigen oven te bouwen met door een rekentuigje gecontroleerd opwarm en afkoel curve (dat is vooral om het leuker te maken). Ik heb hulp van een IC geschoolde buurjongen, Staal ingepakt in hardingsenveloppen en zo. Maar.... helaas desalniettemin nog kans op gedonder begrijp ik..
Maar toch... het project lijkt me leuk. Ik blijf er nog over denken.

Gewoon proberen! Hele volksstammen harden zo hun zelfgemaakte messen en anderen gereedschappen. Wat jij hierboven beschrijft is ook exact wat ik ooit nog eens wil gaan doen. Mijn verhaal was ook niet om te ontmoedigen, maar enkel om aan te geven dat het niet vanzelf gaat ;-).
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
hm, ik heb het vage plan een eigen oven te bouwen met door een rekentuigje gecontroleerd opwarm en afkoel curve (dat is vooral om het leuker te maken). Ik heb hulp van een IC geschoolde buurjongen, Staal ingepakt in hardingsenveloppen en zo. Maar.... helaas desalniettemin nog kans op gedonder begrijp ik..

Maar toch... het project lijkt me leuk. Ik blijf er nog over denken.

mvg
Klaas

Het hangt ook van de staalsoort af. Een luchtharder, bijv A2 of D2, vervormt minder dan een olieharder als O1. Een waterhsrder trekt nog sneller krom. Hoe sneller het staal afgeschrikt moet worden deste groter de kans op vervorming.
Ik gebruik een keramiekoven en een emaileeroven met een pid regelaar en dat gaat prima. Maar lange beitels van bijv O1 daar zou ik ook niet snel aan beginnen want d a n zit je met veel nabewerking, zoals Wilco al zei. Je kunt ook afschrikken tussen 2 dikke platen staal ipv in olie. Dat zou het beter vlak moeten houden maar ik heb het nog nooit geprobeerd.
Snijstaal verkoopt overigens een, mijns inziens, heel goed boek met allerlei tips en achtergrondinformatie over harden en staalsoorten, naast bijv hardingsfolie en hardingsenveloppen.
 

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Gewoon proberen! Hele volksstammen harden zo hun zelfgemaakte messen en anderen gereedschappen. Wat jij hierboven beschrijft is ook exact wat ik ooit nog eens wil gaan doen. Mijn verhaal was ook niet om te ontmoedigen, maar enkel om aan te geven dat het niet vanzelf gaat ;-).
Ha Wilco,
Val er zo even in en niet ontopic, ben jij een broer van Gert-Jan?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
En weer een stapje dichterbij! Vandaag heb ik de beitels opgehaald bij de harderij. Tijd voor de volgende stap, het oppoetsen en slijpen van de beitels. Dat zijn bij elkaar ook nog heel wat stappen die doorlopen moeten worden maar na het harden wordt alles makkelijker vind ik ;-).

Ook het draaien van de handvatten is een mooie klus de komende tijd. Gelukkig heb ik vier weken vakantie dus dat moet ook goedkomen.

DSC_0349.JPG

Teruglezend zie ik dat een van de eerste berichten die ik over dit project gepost heb op dit forum van februari 2019 zijn! Wow, toen was Corona enkel nog een overgewaardeerd biertje! De tijd vliegt!

Wordt vervolgd!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Gelukkig heb ik vier weken vakantie
goeie vakantie !

je hebt dit draadje in dec 2014 opgestart met de vermelding
' En natuurlijk ook om zo mijn gereedschappen wat meer te promoten ;-) '

ik merk dat in jouw bericht van een paar min geleden geen enkele verwijzing naar jouw activiteit staat
waarom ?
het is nochtans toegelaten om in je profiel + onderaan je berichten een doorverwijzing te plaatsen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
En niet taps, zodat je hem niet kan inbranden. Dit lijkt meer een arend om in een plastic handvat te persen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
En niet taps, zodat je hem niet kan inbranden. Dit lijkt meer een arend om in een plastic handvat te persen.
Nog niet taps ;-). Het zal nog licht aangeschuind worden. Inbranden doe ik overigens sowieso niet. Een getrapt gat boren met een goede klemming van het hout waarbij de vierkante vorm van de arend het ronde gat 'oprekt' heb ik veel betere ervaringen mee.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Alles wat een houten handvat heeft, brand ik in. Als de arend niet naar mijn zin is zet ik de fakkel er op en smeed hem uit. Zoals beitels die eerst een plastic handvat hadden. Bij getrapt boren scheuren de handvaten toch vaak na verloop van tijd. Of ze gaan los zitten. Ik denk dat de roetlaag van het inbranden als een soort buffer werkt.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mijn ervaring is anders. Ik heb ook inbranden geprobeerd, met diverse temperaturen van de arend en mijn ervaring was dat die juist op de langere termijn los gingen zitten. Ik kreeg juist het idee dat de roetlaag op den duur het probleem was omdat dat, zelf bij het zo koud mogelijk inbranden, op den duur 'verpulverde' en de arend zich daardoor (bij hakbeitels vooral) loswrikte. Ik heb eens zo'n handvat doorgezaagt en vond toen dat het gebrande hout sneller losliet toen ik met een priem ging prikken dan het ongebrande hout. Ik ben daarna overgestapt op getrapt boren en daarna geen last meer gehad, zelf niet bij mijn heftig gebruikte/misbruikte eerste set beitels die ik gemaakt heb.

Een soort van spijkerpunt aan het uiteinde van de arend helpt wel tegen uitscheuren, dat klopt. Die werkt zich makkelijker in het hout mocht de arend zich door intensief gebruikt dieper in het handvat drijven. Een plat kops einde van de arend zal het hout doen splijten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.