Interesse in oude schaven en ander gereedschap

Fraké

Actieve deelnemer
22 jun 2023
32
24
Zuid-holland
Bij het opruimen van een schuur ben ik een aantal oude schaven met profiel tegengekomen. Op sommige staan merktekens. J.N. (Nooitgedagt als ik het goed heb), A.H. en S.V.E. Laatste twee komen mij niet bekent voor.

IMG_5228.jpegIMG_5229.jpeg
IMG_5230.jpegIMG_5231.jpeg

Nog 5 boren. Denk voor een handboor? De houder hebben we niet kunnen vinden. Wel een andere houder. Daar zitten geen boren bij.

IMG_5227.jpegIMG_5233.jpeg

Verder nog 2 hamers en een kruishout.

IMG_5232.jpegIMG_5235.jpegIMG_5234.jpeg

Is dit nog iets? Leuk voor een verzamelaar bijvoorbeeld? Zelf heb ik er geen doel voor.
 

Schaafnerd

Actieve deelnemer
12 jul 2024
27
33
Vlijmen
je hebt een paar holle en bolle in je profiel schaven zitten. Ook zit er een messing schaaf (helaas zonder de bijbehorende groefschaaf) bij. in mijn ervaring komen die nog wel eens van pas, mits je het leuk vind om met handgereedschap te werken en ze even op te knappen natuurlijk :D. De merktekens AH en SvE komen wel vaker voor. Als je wilt kan ik even in een van mijn boeken opzoeken waar ze ook alweer voor staan, de namen ontschieten mij even.
 

Fraké

Actieve deelnemer
22 jun 2023
32
24
Zuid-holland
We hebben hier een oude kledingkast staan. Hoogs waarschijnlijk zijn deze schaven gebruikt om de profielen mee te maken.

Ik vind het zonde om weg te doen, maar ik zie mijzelf er niet mee werken. Te veel dingen zijn leuk, dan moet je keuzes maken.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.052
381
Prov. Groningen
Weet iemand trouwens de namen voor de verschillende onderdelen van een booromslag?
Ik kan er wel een nieuw greepje op zetten maar zou ook graag weten hoe dit heet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.