Interessante vlak- vandikte bank?

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.581
743
Enschede
ingoogni.nl
In een marktplaats.nl advertentie kwam ik een leuke vlak-vandiktebank tegen. De verkoper schrijft:

"om gebruik te maken van de vandikte bank is het bijdraaien van het bovengedeelte zo gebeurt"

Nu heb ik een dergelijke constructie voor het vandikte gedeelte nog niet eerde gezien. Werkt dat? Werkt dat goed? Werkt dat net zo goed als bij de meer gebruikelijke oplossing?

Plaatje "geleend: van de verkoper:
vlakvandikte.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Geinig ding. Nog nooit gezien. Zit er ook een langs geleider bij? Of moet je de afgebeelde draaien of zoiets.
Zou ook even kijken of ie niet als aambeeld gebruikt is.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Volgens mij zit de langsgeleider origineel op de kop van de aanvoertafel vast. Er gaan volgens mij ook geen standaard schaafmessen in.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Zijn degelijk gebouwde zaagmachientjes, maar stofafzuiging zit er niet op. Ik heb nog ergens de tussen as liggen. Ik heb zo'n onderstel gebruikt om er een scheppach aanbouw freestafel op te lassen. Een vriend had nog een 2pk 220 motortje liggen, tandriem overbrenging en ik had een goedkope spilfrees.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Ik kan niet veel vinden over lms houtbewerkingsmachines uit helmond. Zou het een sub merk van harwi zijn geweest? Die zitten ook in helmond en hun oudere zaagtafels zijn ook uit staal gebouwd. Zonder gietwerk.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
139
5
Roosdaal (België)
In een marktplaats.nl advertentie kwam ik een leuke vlak-vandiktebank tegen. De verkoper schrijft:

"om gebruik te maken van de vandikte bank is het bijdraaien van het bovengedeelte zo gebeurt"

Nu heb ik een dergelijke constructie voor het vandikte gedeelte nog niet eerde gezien. Werkt dat? Werkt dat goed? Werkt dat net zo goed als bij de meer gebruikelijke oplossing?

Plaatje "geleend: van de verkoper:
Bekijk bijlage 145240
Ik had vroeger een vlakschaafmachine, ik vermoed een oude Scherpach, waar ik een bovenstuk moest monteren om een vandikte bank te krijgen. Hierin zaten rollen die het hout op de juiste dikte hielden. Dit ging wel maar was moeilijk om op de juiste dikte af te stellen. Ik heb die daarom ook later terug verkocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Efvee

Post veel
9 jun 2021
780
310
RegioRotterdam
Hoe werkt dat dan? Volgens mij is de grap bij een vandiktebank dat het hout met de gevlakte 'referentie' kant over een vlakke tafel glijdt en dat de messen alles er af halen waar ze bij kunnen, dus alles dat meer dan de ingestelde hoogte boven die tafel uitsteekt.
Een constructie met het geleidende oppervlak bóven het hout werkt toch alleen als de zwaartekracht omhóóg werkt?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
In een marktplaats.nl advertentie kwam ik een leuke vlak-vandiktebank tegen. De verkoper schrijft:

"om gebruik te maken van de vandikte bank is het bijdraaien van het bovengedeelte zo gebeurt"

Nu heb ik een dergelijke constructie voor het vandikte gedeelte nog niet eerde gezien. Werkt dat? Werkt dat goed? Werkt dat net zo goed als bij de meer gebruikelijke oplossing?

Plaatje "geleend: van de verkoper:
tenzij jouw budget klein is - waar ik helemaal in kan komen - beschouw ik dit als een academische vraag + uit nieuwsgierigheid naar zo'n ontwerp
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.581
743
Enschede
ingoogni.nl
tenzij jouw budget klein is - waar ik helemaal in kan komen - beschouw ik dit als een academische vraag + uit nieuwsgierigheid naar zo'n ontwerp
Al dat.

Ik heb vanmiddag een beetje zitten schetsen en het ontwerp heeft zijn beperkingen. Een extreme situatie; Stel je vlakt een zijde en draait de plank om. Nu is de bovenzijde de referentie en moet omhoog tegen de plaat gedrukt worden. Hoe doe je dat als je plank een driehoekige dwarsdoorsnede heeft?

@Efvee heeft gelijk. Het werkt alleen echt goed en altijd als de bovengeleider vacuum heeft, of een roltafel boven de messen waar je het hout aan bevestigd. In de meeste gevallen zal het redelijk werken, hoe vlakker het uitgangspunt, hoe beter. Voor meubel- of interieurbouw, obv bolen, denk ik dat het tekort komt.

Niettemin, @MarcelvdW geeft aan dat het heel goed werkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.