Installatie NVR schakelaar

JeroenVdW

Actieve deelnemer
5 mei 2021
45
47
Aarschot
www.hextree.be
Hey,

Ik heb onlangs een tweedhands Inca vlakbankje gekocht met een aparte motor erbij. Hier was geen schakelaar bij, dus heb ik even de NVR schakelaar van mijn oude tafelzaag er afgehaald en wou ik deze aansluiten op die motor. Volgens mijn beperkte elektronica kennis lijkt mij alles correct aangesloten maar toch krijg ik de motor niet aan de praat met de schakelaar. Enkele punten:
  • Motor heb ik al eens rechtstreeks aangesloten, die werkt perfect
  • Schakelaar lijkt ook te werkten, daarmee bedoel ik: als er stroom op staat hoor je hem juist klikken, en wanneer de stroom wegvalt klikt hij ook weer, dus dat lijkt normaal
  • Met een voltmeter eens gemeten en daar krijg ik geen stroom aan de 'out' kant
  • De schakelaar werkte voordien op mijn zaagtafel perfect, dus het zou mij verbazen moest die nu ineens de geest gegeven hebben
Ik heb ook enkele foto's toegevoegd van hoe ik hem heb aangesloten. De blauwe en bruine draad van het stopcontact heb ik langs de 'in' kant aangesloten en de blauwe en bruine van de motor langs de 'out' kant.

Zien jullie wat ik verkeerd doe, of is het toch gewoon een defecte schakelaar?



IMG_20211017_133553.jpgIMG_20211017_133613.jpg
 

jorisvh

Post veel
Ik vermoed dat de Inca het wel doet als je de “aan” schakelaar ingeduwd houdt maar dat die, zodra je loslaat, terug “uit” gaat. Om dat te voorkomen is spanning op de spoel van het relais nodig.

Op het schema zie je dat 8 al intern aan de ene zijde van de spoel verbonden is. Je moet 4 doorlussen naar A1 (andere zijde van de spoel).
Zie ik het goed dat jij geel/groen = aarding op A1 hebt? (geel/groen voor iets anders dan aarding gebruiken is niet toegelaten) Dan zal het inderdaad niet werken.

Zodra je “aan” indrukt komt er spanning op out en dus over de spoel waardoor de schakelaar “aan” blijft. Als de stroom uitvalt, valt de spanning over de spoel weg waardoor de schakelaar naar “uit” gaat en de machine niet opnieuw opstart als de stroom hersteld wordt.
Dit biedt de mogelijkheid om veiligheden in serie te zetten tussen 4 en A1 (bvb een sensor die detecteert dat een deksel open is of een thermische beveiliging) die er zo voor kunnen zorgen dat de machine automatisch uitvalt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JeroenVdW

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.299
179
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als ik de tekening goed lees is dit geen dubbel polige schakelaar maar een maak en verbreek schakelaar, dit houdt in dat zodra je de knop indrukt pin 3 en 4 verbroken worden en pin 8 en 8 contact gaan maken, dit kun je simpel met een multimeter controleren.
Als dat idd zo is dan moet je de blauwe draden met elkaar verbinden en aan A1 koppelen en de bruine draden op 7 en 8 laten zitten
De aarde draad moet er zeker niet op worden aangesloten!!
 

JeroenVdW

Actieve deelnemer
5 mei 2021
45
47
Aarschot
www.hextree.be
Hartelijk dank alweer voor de hulp, ik heb het ondertussen aan de praat gekregen. Ik had A1 in mijn hoofd geassocieerd met de A van Aarding, niet slim dus... Effectief door de twee blauwen aan elkaar en A1 te koppelen werkt het nu. Thanks!
 

jorisvh

Post veel
Als ik de tekening goed lees is dit geen dubbel polige schakelaar maar een maak en verbreek schakelaar, dit houdt in dat zodra je de knop indrukt pin 3 en 4 verbroken worden en pin 8 en 8 contact gaan maken, dit kun je simpel met een multimeter controleren.
Als dat idd zo is dan moet je de blauwe draden met elkaar verbinden en aan A1 koppelen en de bruine draden op 7 en 8 laten zitten
De aarde draad moet er zeker niet op worden aangesloten!!
Oeps, vergeet mijn eerdere suggestie, ik had hat schema niet goed bekeken en dacht inderdaad, zoals @JeroenVdW dat het een dubbelpolige schakelaar was.
Wat @fantic suggereert klopt en verklaart ook dat de schakelaar correct lijkt te klikken, er komt namelijk spanning op de spoel (al is het tussen 8 en aarde) maar de machine toch niet werkt (omdat N verbinding verbroken wordt).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.