Installatie bankschroef corrigeren

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
70
13
Oost-Vlaanderen
Laatst kocht ik bij Dieter een metalen bankschroef om op een werkblad te monteren. Ik tekende het onderstel -dacht ik- mooi uit aan de onderkant van het blad, zette alles vast met bouten, draaide het blad terug om, voorzag een los stuk hout van 3 gaten op maat voor de schuivende deel, vees er het hout aan vast, schroefde het geheel een eerste keer dicht en zag dat het onderstel toch 0,57° uit haak gemonteerd staat. (5mm verschil over de 500mm lengte)

Hoe zouden jullie dit corrigeren?


PXL_20240917_155946116.MP.jpgPXL_20240917_155817840.MP.jpg
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.549
727
Enschede
ingoogni.nl
Niet de meest elegante oplossing, maar je kunt gewoon de bek scheef schaven zodat het past.

Andere optie, die bij mij meermaals is mislukt, schroefgaten in de bank uitboren en pluggen er in en dan opnieuw beginnen.

Nog minder elegant, slobgaten in het gietijzer vijlen. Dan misschien ook andere schroeven en en ringen er tussen gebruiken.

De hele bankschroef een stukje naar rechts of links verplaatsen en'm daar vast zetten.

EDIT: overigens, als de mond van de bankschroef 500 mm is gaat die hoogst waarschijnlijk schranken als je er aan een kant iets tussen klemt. Je zou het dan ook gewoon zo kunnen laten omdat je er aan de andere kant dan toch een opvulstukje in moet zetten om goed te klemmen.

(ik weet het, het oog wil ook wat)
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.917
2.952
Gaten groter boren. Klem recht zetten. Moeren een voor een los. Ruimte vullen met 2 componenten lijm en ring en moer er weer op.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
70
13
Oost-Vlaanderen
Niet de meest elegante oplossing, maar je kunt gewoon de bek scheef schaven zodat het past.

Andere optie, die bij mij meermaals is mislukt, schroefgaten in de bank uitboren en pluggen er in en dan opnieuw beginnen.

Nog minder elegant, slobgaten in het gietijzer vijlen. Dan misschien ook andere schroeven en en ringen er tussen gebruiken.

De hele bankschroef een stukje naar rechts of links verplaatsen en'm daar vast zetten.

EDIT: overigens, als de mond van de bankschroef 500 mm is gaat die hoogst waarschijnlijk schranken als je er aan een kant iets tussen klemt. Je zou het dan ook gewoon zo kunnen laten omdat je er aan de andere kant dan toch een opvulstukje in moet zetten om goed te klemmen.

(ik weet het, het oog wil ook wat)
Hey knotwilg,
Wat je in je edit schreef is helemaal waar en het esthetische is de enige reden waarom ik een correctie overweeg. Ik dacht er bvb ook al aan om beide zijden van het bekken met dik leer of kurk te bekleden zodat de oneffenheid visueel minder opvalt. En toch ga ik het 'weten' dat het er is.. 😅

De bek bijschaven was ook mijn eerste gedacht. Aan de hardware kom ik niet want dan doe ik de Duitse precisie teniet en dat gaat me nog meer storen dan die spleet in het hout :D
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.549
727
Enschede
ingoogni.nl
Duitse precisie
Eerlijk? Ik begrijp echt niet waarom die bankschroeven zo gemaakt worden en niet meteen met op z'n minst één slobgat. Je zet de eerste bout bijna vast, dan de tweede bout in het slobgat bijna vast en dan stel je het geheel zo scheef als je wil om de bek parallel te krijgen. Dan de rest van de bouten en voorzichtig alles aantrekken.

Dan gebruiken ze ook nog schroeven met een verzonken kop, dan valt er al helemaal niets te stellen. Met mijn bankschroef exact het zelfde probleem, net niet recht, omdat je niets kunt stellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.917
2.952
Je zet de klem met alleen de middelste bout vast. Dan draai je de klem dicht en boor je de rest. Is verder niet zo ingewikkeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel

AKarel

Actieve deelnemer
1 nov 2020
70
13
Oost-Vlaanderen
Eerlijk? Ik begrijp echt niet waarom die bankschroeven zo gemaakt worden en niet meteen met op z'n minst één slobgat. Je zet de eerste bout bijna vast, dan de tweede bout in het slobgat bijna vast en dan stel je het geheel zo scheef als je wil om de bek parallel te krijgen. Dan de rest van de bouten en voorzichtig alles aantrekken.

Dan gebruiken ze ook nog schroeven met een verzonken kop, dan valt er al helemaal niets te stellen. Met mijn bankschroef exact het zelfde probleem, net niet recht, omdat je niets kunt stellen.
Helemaal eens. Ik had het initieel verkeerd op en dacht dat je de gaten voor de schroef en geleiderails bedoelde. In de plaat zelf een slobgat voorzien om zo een beetje speling toe te laten klinkt inderdaad als een verbetering.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.