instabiel schaaltje

nannevanvondelen

Nieuw lid
6 okt 2014
21
0
Twisk
Hallo allemaal,

Vandaag lekker aan het draaien geweest maar liep tegen een lastig probleempje op wat ik niet kon oplossen. Help dus.
Ik was een schaaltje aan het draaien van behoorlijk hard hout. lastig hout ook. Na de buitenkant te hebben gemaakt had ik in de bodem een uitsparing gedraaid om het schaaltje met de chuck vast te zetten. Kortom, werkstuk draaien in de chuck en vol goede moed verder. Echter een zat wat onstabiliteit in het draaiwerk. Komt natuurlijk vaker voor en dat draai je normaal gesproken wel weer in balans... alleen deze keer kreeg ik het niet voor elkaar. het schaal bleef trillen, zeker aan het eind van het werkstuk, de beitels trilde lekker mee en ik kreeg geen fatsoenlijke snee meer vol elkaar. Alles 10 keer nagekeken, bank stond doodstil en helemaal stabiel, geen trilling. Dan ga je piekeren, zou de chuck niet helemaal goed zijn, is die uit balans, zou het met de hardheid van het hout te maken hebben, de combinatie van hard hout en afwisselen kopshout en langshout draaien, waarom kon ik de onbalans er niet uit draaien..... kortom, ik weet het even niet.

Hebben jullie ideeen?

Dank alvast,

Nanne
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als het op één of andere manier blijft trillen, dan probeer ik eens een andere beitel, zet de toeren wat hoger of juist wat lager of slijp de beitel toch nog een keer. Wat voor hard hout? Inlands hard hout (eiken, robinia e.d.) laten zich over het algemeen nog prima draaien, sommige tropische soorten worden al lastiger (azobe en consorten).
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Bij schalen heb je altijd afwisselend kops- en langshout. De beitel kan kan vibreren als hij niet scherp genoeg is en/of als de overhang te groot is tov de doorsnede van de beitel. Maw een dunne 8-10 mm guts met bijv.meer dan 10 cm overhang gaat zeker vibreren. Probeer eens een zwaardere schalenguts met een snijhoek van 50-60 graden.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hallo allemaal,

Vandaag lekker aan het draaien geweest maar liep tegen een lastig probleempje op wat ik niet kon oplossen. Help dus.
Ik was een schaaltje aan het draaien van behoorlijk hard hout. lastig hout ook. Na de buitenkant te hebben gemaakt had ik in de bodem een uitsparing gedraaid om het schaaltje met de chuck vast te zetten. Kortom, werkstuk draaien in de chuck en vol goede moed verder. Echter een zat wat onstabiliteit in het draaiwerk. Komt natuurlijk vaker voor en dat draai je normaal gesproken wel weer in balans... alleen deze keer kreeg ik het niet voor elkaar. het schaal bleef trillen, zeker aan het eind van het werkstuk, de beitels trilde lekker mee en ik kreeg geen fatsoenlijke snee meer vol elkaar. Alles 10 keer nagekeken, bank stond doodstil en helemaal stabiel, geen trilling. Dan ga je piekeren, zou de chuck niet helemaal goed zijn, is die uit balans, zou het met de hardheid van het hout te maken hebben, de combinatie van hard hout en afwisselen kopshout en langshout draaien, waarom kon ik de onbalans er niet uit draaien..... kortom, ik weet het even niet.

Hebben jullie ideeën?

Dank alvast,

Nanne

Nanne sommige vormen zijn niet als stabiel als andere, BV een rechte wand kan makkelijker trillen en vervormen dan een gebogen wand, waar de wand dus veel harder te vervormen is.

Als Ik een schaal heb die niet stabiel is begin Ik met een guts die acuter is en een smallere snede maakt, daardoor is er minder druk tegen de schaal omdat je minder hout wegsnijd, en is er zo minder verbuigen van het hout.

Ook gebruik Ik een bowl steady, of gebruik mijn hand aan de buitenkant om de trillingen tegen te gaan, kan erg warm worden als je te hard drukt, een handschoen helpt maar Ik ben gewaar dat een handschoen gevaarlijk kan zijn, en gebruik dat dus niet makkelijk, misschien helpt dit wat met je probleem 1thumb.gif
 

nannevanvondelen

Nieuw lid
6 okt 2014
21
0
Twisk
Dankjewel voor je tips..... Ik ga morgen de tips uitproberen met een deksel voor het wiebelige schaaltje. Ik houd jullie op de hoogte.

Nanne
 

nannevanvondelen

Nieuw lid
6 okt 2014
21
0
Twisk
Nou, zoals afgesproken ben ik verder gegaan met het schaaltje en een kek dekseltje erop.
Blijkbaar komt vibratie voor en is het experimenteren, uitproberen en opnieuw beginnen.
Grappig om te merken dat hoe langer ik aan het draaien ben.... hoe moeilijker het wordt..... Of wordt ik steeds veeleisender.

Vandaag ook een poging gedaan een bord te draaien uit een stuk essenhout. Mislukt. Moeilijk, droog hout was het.

Maar nu wel twee foto van het eindresultaat van het wiebelende schaaltje.

IMG_1385.jpgIMG_1384.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.