Inlegplaat voor freestafel met DeWalt frees

Merbau

Nieuw lid
2 sep 2023
11
0
Hengelo
Ik heb een DeWALT D26204 bovenfrees/kantenfrees. Ik wil de kantenfrees gebruiken voor een freestafel en heb gezocht naar een aluminium inlegplaat. Inlegplaten zijn er legio, maar ook na lang zoeken heb er niet één kunnen vinden die past. Bij de meeste staan de gaten voor de schroeven in een rechthoek (62mm en 70mm afstand). De gaten van mijn DeWalt staan in een vierkant: alle op een afstand van 62mm. Soms vermelden webshop geen gatafstand.
Ik dacht geholpen te zijn met een universele inlegplaat met langwerpige gaten. Helaas... die kan terug.

Wie heeft deze DeWalt en weet waar ik moet zijn voor een geschikte inlegplaat.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.179
3.056
Je kan toch een stuk aluminium plaat voorzien van de gaten die je nodig hebt? Of een complete routerlift met plaat voor je freesmachine kopen. Die kosten ook de hele wereld niet. Ik zie dat je bij amazon voor een tientje of 6 kan slagen.

Merbau

Nieuw lid
2 sep 2023
11
0
Hengelo
Je kan toch een stuk aluminium plaat voorzien van de gaten die je nodig hebt? Of een complete routerlift met plaat voor je freesmachine kopen. Die kosten ook de hele wereld niet. Ik zie dat je bij amazon voor een tientje of 6 kan slagen.
Zelf boren is mijn "als het echt niet ander kan optie". Is wel gedoe, want het is niet alleen een kwestie van schroefgaten boren. Om eenvoudig frezen te kunnen wisselen, moet er in het midden een vrij ruim gat gefreesd worden waarin een afdekring geplaatst kan worden. Liefst voor de diverse freesdiameters een eigen ring.

Een lift zou voor deze DeWalt niet per se hoeven, omdat met een draairing de hoogte ingesteld kan worden.

Hopster

Actieve deelnemer
23 dec 2023
33
5
Noord Holland
Ik heb dezelfde frees en was ook op naar een inlegplaat/ freeslift voor een freestafel. Ik heb deze gekocht na de video review van Hooked on Wood gezien te hebben:
1731188349691.png
En dan de versie met -ik meen- de diameter van 69mm. Ik vond het steeds uitbouwen van de frees om 'm als kantenfrees te gebruiken te onhandig en heb daarna de versie met kleinere diameter besteld om daar permanent een Kantu frees in te monteren. Ben er heel blij mee.

Die lift voor de DeWalt frees is weer in de doos gegaan en staat nu stof te verzamelen in de kast. In principe zou die ook wel weg mogen, mocht je daar interesse in hebben.

Merbau

Nieuw lid
2 sep 2023
11
0
Hengelo
Ik heb dezelfde frees en was ook op naar een inlegplaat/ freeslift voor een freestafel. Ik heb deze gekocht na de video review van Hooked on Wood gezien te hebben:
Bekijk bijlage 150073
En dan de versie met -ik meen- de diameter van 69mm. Ik vond het steeds uitbouwen van de frees om 'm als kantenfrees te gebruiken te onhandig en heb daarna de versie met kleinere diameter besteld om daar permanent een Kantu frees in te monteren. Ben er heel blij mee.

Die lift voor de DeWalt frees is weer in de doos gegaan en staat nu stof te verzamelen in de kast. In principe zou die ook wel weg mogen, mocht je daar interesse in hebben.
Dat ding ziet er goed uit, maar een simpele plaat heeft de voorkeur, omdat ik het motordeel dan in 2 tellen af kan koppelen en in de bovenfreeshuis kan zetten. Bovendien is het de goedkoopste oplossing.
Ik hou je idee wel in beraad. Wat zou je er voor willen hebben?

cleopatra

Nieuw lid
4 jan 2021
20
15
Apeldoorn
gaten genoeg, maar of ze op de goede plek zitten is niet duidelijk. Is sowieso een NoGo. €150 voor een inlegplaat is bizar.
Hij is inderdaad flink duur, maar jouw type stond er specifiek bij genoemd, vandaar. Ik ben bezig met een stuk gratis trespa voor mijn frees, veel goedkoper wordt het niet. Kost wat meer moeite, levert meer vaardigheid op 😄.

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
260
187
Schouwen-Duiveland
Op ome AliExpress voor +- €50. Dan heb je de complete set. Plate is ook los te bestellen. Evenals ook de apparte lift

Bijlagen

• IMG_7884.png
    IMG_7884.png
    106,1 KB · Weergaven: 9
  • IMG_7886.png
    IMG_7886.png
    113,9 KB · Weergaven: 8
  • IMG_7885.png
    IMG_7885.png
    99,3 KB · Weergaven: 4
  • IMG_7887.png
    IMG_7887.png
    94,8 KB · Weergaven: 3
  • IMG_7888.png
    IMG_7888.png
    91,4 KB · Weergaven: 6
  • IMG_7889.png
    IMG_7889.png
    114,7 KB · Weergaven: 8
  • IMG_7890.png
    IMG_7890.png
    79,2 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.871
1.065
Omgeving Eindhoven
Als je puur een plaat wilt met bevestigingsgaten op 62mm vierkant, en een rond gat in het midden, dan zou iemand met een CNC die uit aluminium voor je kunnen frezen.

Hieronder een simpele schets van iets wat jij denk ik zou willen: een plaat met gaten en een paar reduceerringen die je met een verzonken boutje vast kan zetten in de plaat.
(ik heb een CNC, als je zou willen dat ik iets maak uit simpel aluminium voor je dan laat maar weten in een pb, dan kijken we welke afmeting je nodig hebt en kijk ik wat dat zou kosten)
freesplaat.JPG

Maar weet je zeker dat je de kantenfrees iedere keer onder de freestafel uit wilt halen?
Als het mijn keuze was, zou ik een simpele (China) kantenfrees erbij kopen en die daar standaard in laten zitten.
Ik heb zelf een Katsu, dat is een Makita-kloon (waar meerdere forummers hier goede ervaringen mee hebben). Die kost nu iets van 100 euro en dan kan je er iedere freesplaat bij halen die geschikt is voor Makita.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.