Inkleuren Berk fineer en afwerking

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hallo

Ik heb een aantal jaar geleden in onze badkamer een bubinga blad geplaatst waar onze wastafels op steunen. Dat heb ik afgewerkt met hardwax, daar hou ik wel van want elke keer als het blad wat dof of vuil wordt breng ik een nieuwe laag aan, soms schuur ik het ook een beetje op (om kringen weg te nemen bijvoorbeeld).

Nu heb ik een extra meubel gemaakt want dat mooie blad staat eigenlijk altijd vol met iedereen zijn rommel. Een vrij groot meubel met 4 lades die ik net onder het blad zal plaatsen. Dat heb ik gemaakt in mdf die een laagje fineer heeft (ik denk berk). De kleur is totaal verschillend en de structuur ook natuurlijk, het uitzicht van het meubel is heel eenvoudig en strak gewoon een rechthoek met 4 push to open lades (zie onderaan bij referenties foureyes).

Nu zou ik het meubel ook graag behandelen met hardwax, voordat daarmee aan de slag zou gaan zou ik het meubel eerst willen inkleuren, zodat het een donkerder uitzicht heeft. ik heb bij Osmo gekeken naar hun ingekleurde waxen die zijn behoorlijk duur en ik heb nog heel veel niet gekleurde was.

Mijn vragen:

1 Wat zou de beste methode zijn om het berkenfineer in te kleuren, en is het mogelijk van dat effectief in twee stappen te doen eerst kleur dan hardwax. welk product zouden jullie aanraden.

2 Het berken fineer MDF is eigenlijk resthout van een mislukt project, sommige stukken werden reeds behandeld met een laagje harddwax volstaat het om dat gewoon even op te schuren.

3 Ik gebruik berken kastenband om de MDF te verbergen, ik ga ervan uit dat ik dit ook gewoon kan inkleuren met dezelfde methode.


Thanks,

Samuel



bubinga

berk

uitzicht meubel

 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Berken is heel moeilijk op te kleuren. Met spul dat indringt (beits dus) wordt het vaak lelijk vlekkerig. Ik zou kleurwas zeker testen op een proefstuk.
Alternatief is een methode uit de restauratie: eerst sealen met schellak en dan kleur opbouwen met verdunde kleurbeitsen op oliebasis. Als de gewenste dekking bereikt is afwerken met de hardwax.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.