Info gezocht over renovatie schuivend onder en boven raam

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
En op deze pinterest pagina zie je veel tekeningen van dergelijke constructies.

 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Curieus dat deze ook bestaan:cool: de foto verheldert veel. Dat verklaart voor mij ook de benaming zakraam…..

Volgens mij is de constructie goed af te leiden uit het dubbele raam, sponning, contragewicht over wieltje en een sparing voor het gewicht en je bent een heel eind.

Fons
 

Mariekevd

Nieuw lid
21 jun 2021
11
0
Randstad
Ik heb een vast bovenlicht dat volgens mij ooit een zakraam is geweest maar ik weet het niet zeker. Ik kan geen resten van wieltje ofzo zien, maar wel gefreesde sleuven aan de buitenkant.

ik vraag me nog af waar in het raamdeel je het touw van het contragewicht dan vastmaakt.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Dat moet dan in de ruimte naast de stijlen van het kozijn gebeuren. Mogelijk heb je brede architraven waarachter die ruimt te vinden is. Kijk maar op het filmpje van de dubbele ramen voor verheldering.
 

Mariekevd

Nieuw lid
21 jun 2021
11
0
Randstad
ik ga het filmpje binnenkort nog een keer goed bekijken. Ik denk dat het touw en het wieltje dan scheef komen te zitten? Die zitten nl aan de binnenzijde van het bovenlicht, recht boven het schuifraam eronder.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Die indruk heb ik ook van de foto die je meestuurde, alleen zal die voor het binnenste schuifraam bedoeld zijn, dan heb je een combinatie van een schuifraam onder en een zakraam boven…….

Van deze site heb ik onderstaande foto die op detail 2 (doorsnede stijl) laat zien wat de bedoeling is.

Mooi topic, steek ik een hoop van op!

1EF90D2E-E439-4F31-955C-4F4158CE9067.jpeg
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
De werking van een bovenraam is vrijwel gelijk aan dat van een onderraam, met als verschil dat het gewicht in tegengestelde richting schuift en er extra beslag op het bovenraam aangebracht dient te worden. Aan weerszijden een oog om het touw aan te bevestigen, deze bevestig je aan de raamgewichten. Aan de bovenkant in het midden moet je een trekoog bevestigen, dan kan je met een trekstok het raam open en dichtschuiven. Ik heb een tekening en wat foto's bijgevoegd om het een en ander te verduidelijken.
 

Bijlagen

  • IMG_8003.JPG
    IMG_8003.JPG
    55,9 KB · Weergaven: 33
  • IMG_7994.JPG
    IMG_7994.JPG
    38,7 KB · Weergaven: 32
  • IMG_8002.JPG
    IMG_8002.JPG
    43,3 KB · Weergaven: 30
  • proxy-image.jpg
    proxy-image.jpg
    15,9 KB · Weergaven: 28
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Sanderts

Nieuw lid
1 okt 2022
1
0
Delft
Ik heb ook een naar boven schuivend onderraam en een zakraam erboven. Ik heb echter maar 1 katrol en bijbehorend gewicht per kant en vraag me af hoe het zou moeten werken zodat beide ramen kunnen schuiven.
Ik hoop dat iemand dit weet en me kan helpen om het weer werkend te krijgen.
Sander.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.