Indoor treenet bouwen – hulp gevraagd bij veilige bevestiging (verschillende muurtypes, hoge trekkracht)

Natasja

Nieuw lid
18 apr 2025
6
1
Zoetermeer
Hoi allemaal,

Ik ben een creatieve en leergierige moeder en ik ben begonnen aan een nieuw project: een indoor treenet! (Zie foto’s). Ik wil in vier kamers zelf een net knopen, als speel- en loungenet voor onze kinderen. En stiekem ook voor mezelf natuurlijk ;).

Het idee
Het net wordt strak gespannen tussen de muren. De basis is een rondom lopend statisch touw dat door ogen loopt die ik om de 15 cm wil bevestigen. Hieraan komt een skelet van maxiparacord, waarin ik paracord 550 weef tot een speels en stevig net.

De constructie moet bestand zijn tegen grote horizontale trekkrachten: niet alleen van het strak spannen tijdens het weven zelf, maar ook van mijn stuiterende kinderen die op het net zullen springen, dansen, turnen en stoeien. Het gaat dus niet om verticale draagkracht zoals bij een vloer, maar om stevige verankering in de muren of in een frame.

De uitdaging
Ik vertrouw erop dat het knopen goed komt. Waar ik echter mee worstel en ondanks mijn research maar niet uitkom, is: hoe bevestig ik dit veilig aan de muren, gezien de verschillende materialen van de muren:
  • Muur 1 (lichtblauw): kalkzandsteen (5 m breed)
  • Muur 2 (donkerblauw): gipsblokken (3 m breed, 5,5 m hoog)
  • Muur 3 (wit): holle wand (gipsplaten op houten regelwerk) (5 m breed, met deur halverwege)
  • Muur 4 : hier eindigt het net na +/- 4 m tegen het plafond, doordat het schuine plafond te veel afloopt (dunne gipsplaten op hout) (plafond eindigt op 2 meter hoogte in een raam over de volledige breedte van 3 meter)
(De andere kamers hebben dezelfde muren, ze zijn alleen iets kleiner en lager).

De kamer is 3x5 meter en op het hoogste punt +/- 5,5 meter hoog. Het net zelf wordt ongeveer 3 meter breed en 4 meter diep, en hangt op zo’n 2,3 meter hoogte. Zowel boven als onder het net moet het vrij blijven zodat de kinds erop kunnen springen. Er kunnen dus geen dwarsbalken halverwege komen. Ik wil een uitsparing maken in het net rondom de yogaswing die aan een plafondbalk in het midden de kamer hangt, zodat deze nog wat ruimte heeft om te zwaaien/kunstjes in te doen. In de opening ‘knoop ik een muur’ zodat er niemand naar beneden kan kukelen.

Wat ik hoop (maar betwijfel)
Idealiter zou ik het frame willen maken zonder staanders in de hoeken of halverwege de muur. Die zitten anders in de weg en beperken de indeling van de kamer. Maar alles wat ik heb uitgezocht wijst erop dat een rondom frame op staanders waarschijnlijk onvermijdelijk is vanwege de krachten die opgevangen moeten worden.

Vloerverankering?
Mogelijk kan dit niet. We hebben door het hele huis vloerverwarming laten infrezen. Alleen als blijkt dat de slakkenhuizen niet zo dicht bij muren liggen is dit een optie. Wel willen we eventuele staanders direct op de vloer zetten en het laminaat er omheen laten lopen, voor de stabiliteit en omdat het laminaat over een paar jaar vervangen moet worden.

Belangrijke vragen:
- Wat is een veilige en betaalbare manier om deze krachten op te vangen? Kan het zonder staanders? (Iemand een toverstafje te leen?)
- Is een houten frame een optie, en zo ja, welk hout is geschikt?
  • Ik dacht aan gelamineerd GL28–GL36, maar dat is lastig te vinden in rechthoekige maten en erg prijzig.
  • Is C24 vurenhout (gelamineerd of gevingerlast) sterk genoeg voor trekbelasting? Zo ja, in welk formaat?
  • Wat zijn de opties om een slank frame te bouwen dat zo min mogelijk opvalt?
- Is staal een beter alternatief (buizen, trekstangen, kabels?) en zo ja, hoe maak ik dat veilig en betaalbaar?
- Heeft iemand tips voor bevestiging in een holle wand of gipsblokken? Ofwel de ogen, ofwel het frame. Of kan het frame helemaal losstaan?
- Zijn er andere vragen die ik (mezelf) zou moeten stellen/dingen om te overwegen of doen/informatie waar ik in zou kunnen duiken, die dit project tot een succes kunnen maken?

Tot slot
We willen het project graag zelf uitvoeren (vanwege ons budget en omdat ik het leerproces heel leuk vind). Mijn man steunt het idee volledig, maar is een fantastische computernerd en niet echt een (vrijwillige) klusser. Maar indien nodig voor wat spierkracht oid, springt hij graag bij 💪🏻.

Alle ideeën, voorbeelden, tekeningen, leerzame informatie of leveranciers (regio Zoetermeer) zijn welkom. Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken!IMG_8671.jpegIMG_8909.jpegIMG_8904.jpeg76831876259__67291F30-C956-4794-9D19-92548BF5DFB9.jpeg

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.963
2.502
Klein-Brabant, Vlaanderen
Muur 3 (wit): holle wand (gipsplaten op houten regelwerk) (5 m breed, met deur halverwege)
dit lijkt mij jouw zwakste muur
zo'n opbouw is niet ontworpen om horizontale krachten op te vangen
gipsplaten zijn slechts veredeld behangpapier
in het slechtste geval is dat regelwerk er enkel om de gipsplaten van 60 of zelfs 120 cm breed tegen mekaar te houden
zelfs wanneer ze niet neervallen, verwacht ik dat de horizontale krachten voor breuken zorgen

• Leuk
Waarderingen: Natasja

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.963
2.502
- Wat is een veilige en betaalbare manier om deze krachten op te vangen? Kan het zonder staanders? (Iemand een toverstafje te leen?)
- Is een houten frame een optie, en zo ja, welk hout is geschikt?
  • Ik dacht aan gelamineerd GL28–GL36, maar dat is lastig te vinden in rechthoekige maten en erg prijzig.
  • Is C24 vurenhout (gelamineerd of gevingerlast) sterk genoeg voor trekbelasting? Zo ja, in welk formaat?
  • Wat zijn de opties om een slank frame te bouwen dat zo min mogelijk opvalt?
zoals reeds geschreven is die gipsplatenwand zo stevig als een kaartenhuisje
je zou een stijve rechthoek moeten plaatsen
vertrouw niet op tussen'plaatse' verankeringen aan de muur
kan uit hout of metaal
de krachten zijn vooral horizontaal
dus zou de hoogte van de rechthoekzijden horizontaal moeten liggen
(hoogte = trek-/draagkracht)
de veiligste aanpak is door er van uit te gaan dat geen enkele van de 4 zijden ergens horizontaal ondersteund wordt
maw dat ze enkel door hun eigen stijfheid trekkracht op kunnen vangen
metaal is uiteraard stijver dan hout, dus het profiel zal kleiner zijn
zowel voor metaal als hout zou ik aan een beroeps in sterkteleer een berekening vragen
met de balkenschuif ben je reeds een eind op weg

ben jij de 1ste die zo'n boomnet hangt ?

wil je je kinderen tot spinnenman en -vrouw opleiden :unsure::ROFLMAO:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.936
3.513
Als je geen betonnen of steense muren hebt zou ik een ander project zoeken. De uittrekkrachten zijn groot en je hebt niets om het tegen te houden.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ArjandJ

Actieve deelnemer
3 jun 2020
44
28
Alkmaar
- Is staal een beter alternatief (buizen, trekstangen, kabels?) en zo ja, hoe maak ik dat veilig en betaalbaar?
Is steigerbuis een optie? Volgens mij redelijk stevig en door het frame kan het horizontale krachten opvangen. Dan hoeven de wanden alleen de verticale krachten tegen houden.

Natasja

Nieuw lid
18 apr 2025
6
1
Zoetermeer
zoals reeds geschreven is die gipsplatenwand zo stevig als een kaartenhuisje
je zou een stijve rechthoek moeten plaatsen
vertrouw niet op tussen'plaatse' verankeringen aan de muur
kan uit hout of metaal
de krachten zijn vooral horizontaal
dus zou de hoogte van de rechthoekzijden horizontaal moeten liggen
(hoogte = trek-/draagkracht)
de veiligste aanpak is door er van uit te gaan dat geen enkele van de 4 zijden ergens horizontaal ondersteund wordt
maw dat ze enkel door hun eigen stijfheid trekkracht op kunnen vangen
metaal is uiteraard stijver dan hout, dus het profiel zal kleiner zijn
zowel voor metaal als hout zou ik aan een beroeps in sterkteleer een berekening vragen
met de balkenschuif ben je reeds een eind op weg

ben jij de 1ste die zo'n boomnet hangt ?

wil je je kinderen tot spinnenman en -vrouw opleiden :unsure::ROFLMAO:
Haha, ik hoef niets extra’s te doen om ze als spinnen overal in te laten klimmen of als apen te laten stuiteren of als acrobaten de nieuwste trucjes te oefenen 😜. (Zie in de kamer de turnmat met attributen en de yoga hangmat, in de tuin staat een mega trampoline…)

In Amerika is het maken van treenets erg populair. Ik zou willen aanraden eens de kijken op youtube, maar ik wil je niet aan een verslaving helpen 😉. Ze maken geniale bouwsels in bomen. Ik zie ook genoeg voorbeelden van indoor treenetten, dus het moet kunnen. Ik moet alleen nog uitvinden hoe 🧐. Al die Amerikaanse huizen zijn van nog net niet van karton, en toch hangen ze ze daar ook op🤔. Maar idd, het wandje van gipsplaten is kansloos. (Op een van de filmpjes maken ze een treenet binnenshuis, om later meerdere aan elkaar te knopen boven een groot ravijn - geniaal!. De ervaren maker trok toch echt z’n muur kapot tijdens het weven…😅)

Ik heb rondgevraagd bij bouwlieden in de buurt, die hebben geen idee van trekkracht berekeningen. Ik heb gemaild naar elke te vinden maker van die youtube filmpjes/websites waar ze netten showen /aanbieden ze te maken voor je (voor bizarre bedragen) maar geen reactie gekregen. Ik heb diverse bedrijven die loftnets/loungenets maken gemaild, maar die willen alleen netten verkopen. Ik heb de betere bouwmarkten om advies gevraagd, maar verder dan ‘een volledige constructie van hout’ ben ik nog niet gekomen. (Welk hout? Dikte? Hoe bevestigen? Etc…) Wel geven ze daar aan dat ze steigerbuis afraden omdat daarvan niet bekend is hoeveel trekkracht het aankan en als het breekt dit plots gebeurt en levensgevaarlijk kan zijn.

Ik ga eens googlen naar een ‘beroeps in sterkteleer’. Wie niet waagt … 🤩

Een metalen frame laten maken is helaas heel erg prijzig. Helaas is dat geen optie voor ons, al zou dat waarschijnlijk het slankste frame zijn dat zou kunnen… En lassen heb ik nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan😍. Maar het lijkt om onverstandig om met dit project te beginnen 🤭

Natasja

Nieuw lid
18 apr 2025
6
1
Zoetermeer
Als je geen betonnen of steense muren hebt zou ik een ander project zoeken. De uittrekkrachten zijn groot en je hebt niets om het tegen te houden.
Ik snap je logica, maar ik ben nogal volhardend en bewijs graag dat dingen wél mogelijk zijn 😉. Als ik een idee heb bedacht, rust ik niet totdat het is gelukt 💪🏻

Het moet sowieso kunnen met een houten frame. Ik weet alleen nog niet hoe 🙃

Natasja

Nieuw lid
18 apr 2025
6
1
Zoetermeer
Is steigerbuis een optie? Volgens mij redelijk stevig en door het frame kan het horizontale krachten opvangen. Dan hoeven de wanden alleen de verticale krachten tegen houden.
De mannen in een betere bouwmarkt raden dit juist af, omdat de breekkracht/trekkracht niet bekend is van steigerbuis. Het leek mij een geniaal idee, maar daar kreeg ik een zeer duidelijke ‘geen optie’ als antwoord. Deze mannen zijn zeer ervaren en hebben al heel wat projecten helpen waar maken. Dus ik vertrouw erop dat het klopt wat ze zeggen. Tenzij iemand meer weet over steigerbuis? Ik sta open voor alle ideeën!

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.963
2.502
Ik zou willen aanraden eens de kijken op youtube, maar ik wil je niet aan een verslaving helpen 😉
ik blijf met beide voeten op de grond

steigerbuis ?
een lachertje, want die sectie geeft over een paar m geen enkele stijfheid
die gaat zoveel meegeven als de top van de eifeltoren bij matige wind

je hoeft niet te kunnen lassen om met I- of H-profielen een rechthoek te maken
boor een paar gaten + zet een hoekverbinding

tast niet de grenzen af om een paar euro'tjes uit te sparen
een stalen profiel is echt niet duur
het leven van jullie kinderen wel !

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.