Incra Magnalock routerplate infrezen

J@ko

#verywoodnl
25 okt 2020
78
47
Arnhem
Hallo allemaal, het werd tijd om mijn Dewalt 7492, die op zijn bijbehorende onderstel stond, in te bouwen in een werkbank. Samen met een freestafel, zodat ik de langsgeleider van de tafelzaag ook kan gebruiken voor de freestafel. Voor de freestafel heb ik een Triton MOF001 en een Incra magnalock routerplate. Met die laatste had ik geluk dat vrienden van mij die in de USA wonen naar nederland kwamen. Daar is hij wel leverbaar én stuk goedkoper 😊. Ze kregen wel wat extra aandacht bij de doune haha.
Ik ben al een eind gevorderd en wil de freesplaat infrezen in een 25,5 mm dik blad van zgn. ‘Kuipers wit’ van de Arnhemse fijnhouthandel. Kern van vele laagjes multiplex en witte melamine toplaag. Lekker dik zodat ik ook prima een mitertrack kan infrezen zonder dat de plaat daar te dun wordt. Maar nu mijn uitdaging: het infrezen van de Magnalock freesplaat van Incra. En dan met name de hoeken, waarvan de straal 20 is, dus wil ik die netjes infrezen, zou ik een frees met een diameter van 40 mm moeten hebben??! Incra heeft ook een speciale mdf freesmal hiervoor, te koop via GereedschapPro, maar helaas pas leverbaar 1e kwartaal dit jaar…🤔. Weet iemand hoe ik dit het beste kan doen? De hoeken eerst boren met een een forstner van 40 mm zie ik niet zo zitten, de rondingen naadloos aan laten sluiten op de rechte kanten wordt een enorm gepriegel en is met te onzeker eerlijk gezegd.
Ik kan maar niet bedenken hoe ik dit superstrak kan maken?
Misschien heeft een van jullie de originele template wel liggen?
Bijgaand wat foto’s van het bouwproces trouwens!
 

Bijlagen

  • B740DCA3-73A3-48FB-890A-3456A644C1EE.jpeg
    B740DCA3-73A3-48FB-890A-3456A644C1EE.jpeg
    167,5 KB · Weergaven: 143
  • E9A5751E-306D-40F1-AFAC-560664B49136.jpeg
    E9A5751E-306D-40F1-AFAC-560664B49136.jpeg
    168,3 KB · Weergaven: 141
  • 1CABE91F-E70E-486F-9564-2B60B707FF87.jpeg
    1CABE91F-E70E-486F-9564-2B60B707FF87.jpeg
    183,8 KB · Weergaven: 133
  • 9C574816-6BC6-4C41-AAB2-C6A5F0448774.jpeg
    9C574816-6BC6-4C41-AAB2-C6A5F0448774.jpeg
    134,2 KB · Weergaven: 127
  • 57637DFB-F2B4-4C9A-BFDD-1559C6525B33.jpeg
    57637DFB-F2B4-4C9A-BFDD-1559C6525B33.jpeg
    96,7 KB · Weergaven: 120
  • A72B4B6F-FBB3-446B-978D-61B5DBFA68AB.jpeg
    A72B4B6F-FBB3-446B-978D-61B5DBFA68AB.jpeg
    191,2 KB · Weergaven: 121
  • 0808F9DC-7114-4B1C-9800-B0547F86B285.jpeg
    0808F9DC-7114-4B1C-9800-B0547F86B285.jpeg
    173,8 KB · Weergaven: 123
  • A353F37B-6801-4A95-AE19-EA84A7AE822E.jpeg
    A353F37B-6801-4A95-AE19-EA84A7AE822E.jpeg
    153,5 KB · Weergaven: 125
  • 5181C332-816A-4A2A-BD52-52C38DBB5F82.jpeg
    5181C332-816A-4A2A-BD52-52C38DBB5F82.jpeg
    107 KB · Weergaven: 134
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
In de vs draait alles op 110V..... toch?

Freesmal heb ik onlangs verkocht maar mogelijk dat iemand hem ter beschikking wil stellen. (Of even eentje CNC-en).
 

J@ko

#verywoodnl
25 okt 2020
78
47
Arnhem
In de vs draait alles op 110V..... toch?

Freesmal heb ik onlangs verkocht maar mogelijk dat iemand hem ter beschikking wil stellen. (Of even eentje CNC-en).
In de USA idd 110 V. Maar de freesplaat doet het hier zelfs zonder stroom! 😉 De Triton zelf heb ik gewoon hier gekocht…
Jammer dat je hem pas verkocht hebt Ik hoop dat ik van iemand kan lenen!
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Wellicht kan je bij iemand met een 3D printer of een cnc een mal laten maken met de juiste maten/hoeken? Dan kan je met de kopieerfrees aan de slag.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
De mal heb ik aam MartijnEHV hier van het forum verkocht. Misschien kan hij wat voor je betekenen. In alle andere gevallen bij deze een oproepje of iemand er 1 wil cnc-en.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Zo’n mal kun je zelf ook wel maken. 40 mm gaten zaag in de kolomboormachine en je hebt je ronding. Wegens zaag verlies maak je er vier. Die opplakken op een stuk multiplex, waarbij de de incra mal als mal gebruikt. De rechte stukken vul je op met stroken multiplex. Dan het gat in het midden er uit en de randen glad frezen. Al betwijfel ik of het echt 20 mm. Of is Incra bekeerd naar het metrische stelsel?
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

J@ko

#verywoodnl
25 okt 2020
78
47
Arnhem
Zo’n mal kun je zelf ook wel maken. 40 mm gaten zaag in de kolomboormachine en je hebt je ronding. Wegens zaag verlies maak je er vier. Die opplakken op een stuk multiplex, waarbij de de incra mal als mal gebruikt. De rechte stukken vul je op met stroken multiplex. Dan het gat in het midden er uit en de randen glad frezen. Al betwijfel ik of het echt 20 mm. Of is Incra bekeerd naar het metrische stelsel?
Je bedoeld de plaat zelf als mal gebruiken? Dat is best een goede optie van die gaten boren, dan opdelen en die als de hoeken gebruiken! Ik weet idd niet zeker of het r20 is, ik heb een freesmal (buitenbocht zeg maar) van r 20, die heb ik er opgehouden, maar dat ga ik morgen nog eens heel nauwkeurig doen!
@Hiertebreeddaartelang: dank je wel voor je oproep!! Ik zit nog niet zo lang op het forum: kan ik MartijnEHV ook een pb sturen direct? Is dat done? En kan het?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
807
Omgeving Leiden
Zo’n mal kun je zelf ook wel maken. 40 mm gaten zaag in de kolomboormachine en je hebt je ronding. Wegens zaag verlies maak je er vier. Die opplakken op een stuk multiplex, waarbij de de incra mal als mal gebruikt. De rechte stukken vul je op met stroken multiplex. Dan het gat in het midden er uit en de randen glad frezen. Al betwijfel ik of het echt 20 mm. Of is Incra bekeerd naar het metrische stelsel?
Ik zie dat er een 5/8 " bit voor wordt gebruikt. Dus ik denk dat @Superkees gelijk heeft.
 

J@ko

#verywoodnl
25 okt 2020
78
47
Arnhem
Ik zie dat er een 5/8 " bit voor wordt gebruikt. Dus ik denk dat @Superkees gelijk heeft.
Ik denk dat de maat van de bit niet zoveel zegt, zolang hij maar kleiner is dan de straal van de bocht toch? Dan volgt de bit gewoon de mal. Tegelijkertijd is het onwaarschijnlijk dat ze voor de bocht een metrische maat hebben genomen inderdaad…
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Als je de plaat nu eens op het blad legt op de plaats waar je deze wilt bevestigen, vervolgens 4 latjes / stroken multiplex er strak omheen (evt 1 lange en 1 korte kant voorzien van een laagje schilderstape voor wat speling)

Wanneer je nu de plaat weghaalt heb je een aanslag voor je forstnerboor voor de hoeken (en gelijk voor je kopieerfreesje).

Op deze manier heb ik het (met een TCT gatzaag ipv forstnerboor want die had ik even niet voorhanden) gedaan met mijn inlegplaat van Kreg en dit werkte perfect.

Desnoods een proefje / perfect malletje maken op een stukje afvalhout?
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Je kan de plaat toch copieeren, als je de plaat vast zet met 2 zijdig plakband op een rest stuk plaatmateriaal En je freest met een kleine copieerring om de plaat heen dan krijg je mal 1.Deze mal leg je op een ander rest stuk plaat en vervolgens frees je deze uit met een grote copieerring dan heb je de mal die je wil hebben.
Maten vd freesbit en copieerringen heb ik eventjes niet bij de hand.

grote ring min kleinering gedeelt door 2 is diameter freesbit
bv 40-20=20/2=10 dan is 10 je frees diameter
 

J@ko

#verywoodnl
25 okt 2020
78
47
Arnhem
Wow, goede ideeen! Zowel van Jochemk als Nova. Die van Jochem is afhankelijk van of de straal van de bocht inderdaad 20mm is, ik ga morgen maar eens nauwkeurig kijken met mijn freesmal of anders een gat boren van 40 en kijken of de plaat daar goed invalt als ik twijfel. Die van Nova snap ik net, denk ik…
Ik kan de eerste mal ook maken met een kopieerfreesje direct op de plaat toch? En dan even puzzelen en rekenen met welke kopieerringgrootte ik vervolgens ‘naar binnen’ moet frezen op op de rand van de plaat uit te komen. Dat lijkt me de meest exacte methode omdat je de plaat echt (‘negatief’) kopieert.
Pfff, had niet gedacht dat dit nog niet zo eenvoudig zou zijn, even een freesplaat infrezen…
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Ik heb het eenvoudig gedaan. Plaat op de juiste plek gezet. Rondom latten vastgeplakt met dubbelzijdig tape en dan met de kopieerfrees een groef gefreest, de rest uitgezaagd. Dit had bij mij wel de consequentie dat de hoeken niet perfect zijn. Het is echter een gebruiksvoorwerp dat slijt. IK heb er multiplex voor gebruikt en dat slijt. Ik ben na 2 jaar weer toe aan het maken van een nieuwe.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Als je iemand in je omgeving hebt met een Shaper Origin dan zou je het hier ook goed mee kunnen doen.

Ik heb het template al eens gepost op ShaperHub
Link
 

J@ko

#verywoodnl
25 okt 2020
78
47
Arnhem
De mal heb ik aam MartijnEHV hier van het forum verkocht. Misschien kan hij wat voor je betekenen. In alle andere gevallen bij deze een oproepje of iemand er 1 wil cnc-en.

Zo’n mal kun je zelf ook wel maken. 40 mm gaten zaag in de kolomboormachine en je hebt je ronding. Wegens zaag verlies maak je er vier. Die opplakken op een stuk multiplex, waarbij de de incra mal als mal gebruikt. De rechte stukken vul je op met stroken multiplex. Dan het gat in het midden er uit en de randen glad frezen. Al betwijfel ik of het echt 20 mm. Of is Incra bekeerd naar het metrische stelsel?
Inmiddels even gecheckt: helaas is het idd geen 40 mm, net iets kleiner. Ik heb Incra maar even een mail gestuurd, of zij mij kunnen aangeven wat de straal/diameter van de hoeken is. Als dat een standaard maat (Imperial) is kan ik er wellicht een forstnerboor voor kopen. Anders kan ik altijd nog Nova's methode gebruiken, dan maak ik een exacte (negatief) kopie van de plaat, is wel 'veel' werk.
Inmiddels heeft ook medeforumlid MartijnEHV aangegeven dat ik zijn mal mag lenen, moet er dan voor wel voor heen en weer naar Eindhoven. Dat is uiteindelijk wellicht het snelst, het meest nauwkeurig en ach, met het vele thuiswerken is het wel eens lekker weer een tochtje te maken... :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

J@ko

#verywoodnl
25 okt 2020
78
47
Arnhem
Ziet er goed uit!

Is dit toevallig een ontwerp van paoson woodworking ?
Dank je, het is niet dezelfde als die van paoson, maar er wel een beetje op gebaseerd, goed gezien dus! Net als op de opbouw van de werkbank van Dennis van Hooked on Wood. Het werken met het opbouwen van liggers mbv underlayment stroken werkt erg fijn en nauwkeurig...
 
  • Leuk
Waarderingen: Kayu

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
96
24
Aken
Dank je, het is niet dezelfde als die van paoson, maar er wel een beetje op gebaseerd, goed gezien dus! Net als op de opbouw van de werkbank van Dennis van Hooked on Wood. Het werken met het opbouwen van liggers mbv underlayment stroken werkt erg fijn en nauwkeurig...
Cool! Wilde zijn plannen voor de zaagtafel gebruiken. Maar als je dan kijkt naar het aantal multiplex platen die er voor nodig zijn en de huidige prijzen van berken fineer..... pfoe dan wordt het een duur tafeltje.
 

J@ko

#verywoodnl
25 okt 2020
78
47
Arnhem
Cool! Wilde zijn plannen voor de zaagtafel gebruiken. Maar als je dan kijkt naar het aantal multiplex platen die er voor nodig zijn en de huidige prijzen van berken fineer..... pfoe dan wordt het een duur tafeltje.
Inderdaad, dat loopt aardig in de papieren. Daarom heb ik ook geen berkenmultiplex gebruikt maar radiata underlayment platen, wel een goede kwaliteit van de Bouwmaar, dat gaat ook prima. Maar dan nog zijn die in de 70 euro voor 244 x 122... Ik ben nog niet zolang actief met woodworking maar ik weet nog heel goed dat ik eind 2020 nog rond de 45 euro betaalde... niet leuk meer die prijzen.
Voor het onderstel voor mijn zaag en freestafel heb ik al gauw 1,5 plaat gebruikt. Maar ach, dat staat ook wel een flink aantal jaren en hij is tenminste helemaal zoals ik hem wil hebben straks.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik heb vandaag een kopie van de mal gemaakt: vorm aftekenen op een stukje plaat, met een speedboor en decoupeerzaag de binnenvorm ruw uitgezaagd. Dan de plaat op het origineel klemmen en met een gelagerde kantfrees de originele vorm uitfrezen. Half uurtje werk en scheelt @J@ko de moeite van het terugsturen.
Niet van echt te onderscheiden al zeg ik het zelf.
IMG_20220112_183443766.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.