Inca met langgatboor

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.674
911
Emst
Ik heb een Inca langgatboormachine.
Hoe krijg ik de boorkop van de machine los?
Ik heb de Inca al meer dan 20jaar en nog nooit de langgatboor gebruikt.
Ik neem aan dat hij rechtssnijdend is.
Hoe kan ik het beste ermee werken.
Ik wil namelijk in eiken een gat maken, mijn gedachte was, als ik rondom een sleuf maak, dan valt het middenstuk eruit en heb ik een gat naar wens.
Waar kan ik fatsoenlijke boren kopen.

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
83
21
Ergens in de Overbetuwe
Klopt niet, zie bericht hieronder...
De boorkop zit met een B16 kegel vastgeklemd op de zaagas (en draait dus in dezelfde richting als het zaagblad). Mogelijk zit de boorkop ook nog vast met een boutje op de aantrekdraad van de kegel. Voorbeeld plaatje van wat ik bedoel (het gaatje heeft inwendige draad om de boorkop nog extra vast te zetten):
aantrekdraad.jpeg

Draai de boorkop volledig open, en kijk naar binnen om te zien of er een boutje zit dat je los kunt draaien. Als dit is gelukt kun je de boorkop gaan verwijderen. Dit moet je officieel gezien doen met behulp van een afdrukvork. Dit is feitelijk een wig die je net achter de boorkop plaatst en met de tik van een hamer komt de boorkop dan los van de kegel.

Zo'n afdrukvork is best heel duur voor wat het is. Misschien kun je zelf een stukje staal in een dergelijke vorm slijpen. Mij is het ooit vrij moeiteloos een keer gelukt door wat te wikken met een steeksleutel die er redelijk strak tussen paste, maar dat was misschien ook geluk hebben.
Als ik het opnieuw zou moeten doen zou ik nu voor het netjes even zelf iets maken, of een steeksleutel opofferen door deze ietwat taps te slijpen.

Waarom is het nodig om de kop eraf te halen eigenlijk, als je hem juist wil gaan gebruiken?

p.s. Hoe je er het beste mee werkt heb ik geen ervaring mee.

Laatst bewerkt:

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
213
85
Delft
Is zeker geen b16, het is een jacobs taper voor de Major en een Inca specifieke voor de Universal. Dacht een jt33 voor de Major. Er zit als het goed is een fixeerschroef in. Die heb je nodig voor de zijwaartse belasting op de boorkop.

Voor het verwijderen maakt het niet uit of je een b16 of andersoortige conus hebt.
Je schroeft de moer van de poelie los en draait die linksom totdat je tegen de boorkop zit, dan een extra slag en je drukt de boorkop er vanaf. Hebben ze over nagedacht bij Inca. Je hebt geen wiggen of ander beungereedschap nodig.

Matthijs1988

Actieve deelnemer
10 apr 2016
83
21
Ergens in de Overbetuwe
Is zeker geen b16, het is een jacobs taper voor de Major en een Inca specifieke voor de Universal. Dacht een jt33 voor de Major. Er zit als het goed is een fixeerschroef in. Die heb je nodig voor de zijwaartse belasting op de boorkop.

Voor het verwijderen maakt het niet uit of je een b16 of andersoortige conus hebt.
Je schroeft de moer van de poelie los en draait die linksom totdat je tegen de boorkop zit, dan een extra slag en je drukt de boorkop er vanaf. Hebben ze over nagedacht bij Inca. Je hebt geen wiggen of ander beungereedschap nodig.
Was dan een foute aanname van me (heb m'n post aangepast). Die jt33 ligt dan ook vrij dicht bij b16. Ik dacht trouwens altijd dat B-tapers meer common waren hier in Europa, en Jacobs meer in de US (maar da's off topic).

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.794
801
Antwerpen
een Inca is wel een ‘fragiel’ machientje en zeker in combinatie met de van langgat-tafel. De tafel op zich is wel goed doordacht qua mogelijkheden en klemmen.
Maar altijd eerst zoveel mogelijk weghalen door te boren en dan op het laatst pas de tafel/werkstuk langzaam zijdelings bewegen om een mooi gat te krijgen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.246
2.300
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe werk je het beste met een langgatboor?
eerst een gat boren op beide uiteinden van de sleuf die je wil maken
nadien daartussen telkens op boordiameterafstand boren
niet onmiddellijk op volledige diepte
diepte hangt af van de kracht van de motor
nadien de reststukken uitboren
ten slotte de boor van begin tot einde bewegen
weer niet direct op volledige diepte

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.