Inca Major zaagtafel probleem

barend123

Actieve deelnemer
24 jun 2020
29
34
Den Haag
Tijdens het zagen van een meranti stuk stopte mijn zaagtafel. Ik vermoed dat deze is overbelast door het zagen van hardhout en mogelijk het wringen ervan. Het was nogal een langstuk en ik heb geen goede aanvoer rollen opstelling.

Op dat moment stopte de motor er mee. Ik heb dit eens eerder gehad, maar als ik dan op de oververhittingsknop druk dan springt de motor weer aan. Helaas ging dat deze keer niet zo. Via Paul van Marktplaats die Inca's opknapt kwam ik erachter dat het vaak aan de condensator ligt. Deze heb ik inmiddels vervnagen, maar nog steeds gaat de motor niet draaien. Ik hoor ook geen geluid oid uit de motor komen.

Wie is bekend met dit probleem? Kan iemand mij verder helpen?

Ik zou het zonde vinden om deze tafel weg te doen. Ik ben niet zo bekend met elektromotoren etc., maar ik denk dat deze Inca echt nog wel jaren mee kan.

Alvasr bedankt voor jullie hulp!

1624448818353.png
Condensator
1624448835496.png
Motor type plaatje
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
In het ergste geval hang je er gewoon een andere universele motor onder.
Hoe je deze motor in orde kan krijgen weet ik niet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Aan een type plaatje kan je niet echt zien wat er stuk is. Geef even een totaalplaatje. Heb je het motortje geprobeerd zonder schakelaar er tussen? Want die kan ook stuk zijn. Is het een motortje met een startwikkeling? Als je motortje kapot is, zou ik hem vervangen door een motortje met wat meer vermogen. 700 watt lijkt me erg weinig om een beetje knap hardhout te kunnen zagen.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Als aanvulling op Chevy66, indien je de motor los hebt en hij draait niet, kijk dan eens of hij gaat draaien wanneer je hem een zetje geeft (voorzichtig).
Is de start condensator een nieuwe of een gebruikte?
 

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
55
13
Nijmegen
Ik heb hier nog een motor liggen van een Inca universal. Er staat helemaal niets op, geen typeplaatje oid. Als je dat wat lijkt, en je in de buurt van Nijmegen woont.. mag je hem zo meenemen.
Ik kan een foto maken morgen, als je wilt.
 

barend123

Actieve deelnemer
24 jun 2020
29
34
Den Haag
Bedankt voor het mee denken allen!

Ik ben al een tijdje niet meer op het forum geweest. Heb je een foto van het type plaatje van de motor? en benieuwd of deze krachtig genoeg is. Misschien kan zo de tafel weer aan de gang gaan.
 

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
55
13
Nijmegen
Op die motor van mij staat niets meer.. Misschien weet iemand wat het is. Ik denk dat hij voor 380 is....
 

Bijlagen

  • PXL_20210810_225204054.jpg
    PXL_20210810_225204054.jpg
    140,3 KB · Weergaven: 19

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
391
173
Groene Hart
Die drie zwarte draden die de machine in gaan doet mij ook denken aan 380V/krachtstroom, wanneer tenminste aan de onderkant van het aansluitblok ook weer drie zwarte uit de motor komen.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
318
Leuk om uit een uitspraak min of meer de leeftijd van een deelnemer te kunnen afleiden.
D.w.z. 380V/krachtstroom...
Dat is al een tijdje 400V...;)
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
391
173
Groene Hart
ha, die 380V heb ik juist genoemd ipv 400V omdat de leeftijd van de getoonde motor me niet de indruk gaf dat-ie van het 250/400V tijdperk was.
De netspanning is inderdaad hoger geworden, maar de specificaties van oude elektrische machines gaan dan niet automatisch mee.
Overigens is het al wel enige tijd geleden dat ik de lagere en ander scholen bezocht. ;)
 

barend123

Actieve deelnemer
24 jun 2020
29
34
Den Haag
Door tijdgebrek en eigenlijk ook ruimte gebrek heb ik de Inca verkocht. De tafel kwam niet tot zijn recht in mijn schuur. Ik heb iemand anders er blij mee kunnen maken. Ik heb wel een vervangende jobsite saw gekocht, de Makita 2708. Die heeft een fractie van het gewischt van de inca en kan ik heel makkelijk verplaatsen.

Bedankt voor alle hulp!
 

Rop66

Actieve deelnemer
27 aug 2020
55
13
Nijmegen
Haha, ja, ik heb het meestal over 220, en 380.. Ik ben 54 :cool:

Afijn als iemand interesse heeft, die motor staat hier voorlopig nog in het schap, in de buurt van Nijmegen, voor het ophalen..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.