INCA 500 lintzaag restaureren/opknappen/afstellen

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
186
Driebergen Rijsenburg
Dag Woodworkers,

ik heb dus een redelijk doorleefde INCA 500 lintzaag overgenomen van iemand (zie deze thread in de "te koop" rubriek ) Deze machine heeft al aardig wat gezaagd in zn leven. Toen ik m overnam was hij niet af te stellen. Ik heb m compleet uit elkaar gehaald en ben alle onderdelen na gaan lopen.

De lak was er slecht aan toe. Ik heb de behuizing eerst maar eens kaalgeschuurd en een opnieuw gespoten in een leuke kleur. Idem voor de motor, was de lak ook niet al te best van. Voor de rest functioneert de motor prima, geen issues mee.

=Ondertussen nieuwe looprubbers voor de wielen en een nieuwe V snaar besteld.
=Nieuwe druklagers voor de zaaggeleider opgeperst.
=Lagers voor de loopwielen zelf en vsnaar spanner wacht ik nog op.

Zie hieronder wat foto's van het spuiten. Dit was t makkelijke deel.

FBDB9ABE-B432-4A71-A7F7-F73445B88E18.jpeg81E7A4D3-D227-41B1-AE40-0A7067DB1073.jpeg511510FD-E672-4AA6-9B42-8E57B6883CFC.jpeg145D2AF8-F631-47BE-912C-9FA511B8214A.jpeg
 

Bijlagen

  • 5265E0F6-1580-4592-8B85-7BEDD3C4CC6D.jpeg
    5265E0F6-1580-4592-8B85-7BEDD3C4CC6D.jpeg
    146,4 KB · Weergaven: 4
  • 767A0B25-5ADD-41E3-87F9-0CDDA939E80A.jpeg
    767A0B25-5ADD-41E3-87F9-0CDDA939E80A.jpeg
    130,6 KB · Weergaven: 6

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
186
Driebergen Rijsenburg
Nu heb ik m weer even in elkaar gezet. (met de oude lagers nog). Ik heb alleen een 25mm zaaglint voor schulpen erbij. Beetje te dik voor deze machine maar goed, de vorige eigenaar had er blijkbaar ook mee gewerkt.

IMG_5584.jpegIMG_5589.jpeg

Het blad loop er dus telkens af. Of aan de voorkant, of aan de achterkant. Niet recht te krijgen. De 3 wielen heb ik met de stelschroeven en stalmogelijkheden zo goed als het kan in het zelfde vlak gezet. Op de foto hieronder kan het wiel links boven met een rotatie klem in alle richtingen gesteld worden. Die zit nu perfect gelijk aan t onderste (aangedreven) wiel.

Nieuwe lagers zou het misschien op kunnen lossen? Nieuw, iets smaller zaaglint ook misschien?

Iemand tips voor het goed afstellen van een lintzaag met 3 wielen? Het gaat me alleen om de goede positionering van het zaaglint op de wielen. Met 2 wielen ben ik goed bekend mee maar met 3 niet, er is namelijk een extra variabele, namelijk het 3e wiel :) Dus hoe de wielen te stellen is eigenlijk meer de vraag. Alle 3 in t zelfde vlak?

Het afstellen van de geleiders is exact t zelfde als op n lintzaag met 2 wielen, maar in dat stadium ben ik nog niet.

IMG_5593.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_5592.jpeg
    IMG_5592.jpeg
    93,7 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:

LFlab

Post veel
7 mei 2018
964
306
Rosmalen
Wiebelen de wielen? Als er niks mis is met de wielen zullen nieuwe lagers niet veel uitmaken, wel een heel breed lint voor die wielen, hangt er behoorlijk overheen.
Dat stellen van die wielen is dat alleen in het vlak of ook kantelen?
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
186
Driebergen Rijsenburg
Wiebelen de wielen? Als er niks mis is met de wielen zullen nieuwe lagers niet veel uitmaken, wel een heel breed lint voor die wielen, hangt er behoorlijk overheen.
Dat stellen van die wielen is dat alleen in het vlak of ook kantelen?
Zaag hangt er op de foto idd te ver overheen, dit was vlak voordat ik m er weer af haalde. ik probeer m met de tanden net over het rubber te stellen.

Het bovenste wiel kan dus ook kantelen met een instelbare roterende bol klemming. Je kan zeg maar een axiale afwijking maken hiermee. Dit gebeurt wanneer hij goed is afgesteld niet meer.

Het achterste wiel kan kantelen met een stelschroef, waarmee je de positie van het lint op de band bepaald.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Om het lint goed af te stellen, breng je het eerst op spanning en daarna met de stelschroef welke aan de zijkant van het achterste wiel zit, kun je de positie van het lint op de wielen instellen. dit instellen doe je terwijl je het achterste wiel met de hand draait.
Je kunt de handleiding even downloaden, zodat je e.e.a. kunt nalezen.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
186
Driebergen Rijsenburg
Om het lint goed af te stellen, breng je het eerst op spanning en daarna met de stelschroef welke aan de zijkant van het achterste wiel zit, kun je de positie van het lint op de wielen instellen. dit instellen doe je terwijl je het achterste wiel met de hand draait.
Je kunt de handleiding even downloaden, zodat je e.e.a. kunt nalezen.
Bedankt voor de tip. Dit gedeelte heb ik wel onder controle, dat is net als bij een 2 wielige lintzaag.

Alle wielen zijn dus gedemonteerd geweest. Aangezien het bovenste wiel ook gesteld kan worden (wordt fabrieksmatig gesteld) vroeg ik me af of hier nog een specifieke werkwijze voor is. Daar wordt niets over vermeld in de handleiding.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
186
Driebergen Rijsenburg
Wiebelen de wielen? Als er niks mis is met de wielen zullen nieuwe lagers niet veel uitmaken, wel een heel breed lint voor die wielen, hangt er behoorlijk overheen.
Dat stellen van die wielen is dat alleen in het vlak of ook kantelen?
Ik vind het aandrijf wiel wat te veel speling hebben, dus daar moet een nieuwe lager in. Ik hoor ok wat geluid dus dat is niet in de haak. Hopelijk valt hier wat winst te behalen.

Het bovenste wiel is zowel in het vlak alsook axiaal te stellen.

Het achterste wiel is de richting mee te bepalen met de stelschroef, en hij is ook in het vlak te stellen. Dat is gebeurd.

Nu staan alle wielen in het zelfde vlak gesteld. was wat pielen maar het is gelukt.

Ik ga een iets smaller lint bestellen, kijken wat dat doet.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
186
Driebergen Rijsenburg
Het verfsysteem is van Unicum. Duits merk, verkrijgbaar via meerdere bedrijven die spuitbussen op kleur maken. Ik heb m bij autolakopmaat gehaald.

Dit is een 3 laags systeem. Primer, metallic lak, en 2K vernis laag om de metallic lak te sealen. Die laatste stap kan je niet overslaan, die is niet slagvast, glimt niet en kras je er anders zo af.

Spuiten ben ik best wel handig mee, maar het kan netter, als je t perfect wilt moet je naar de autospuiter gaan. Succes is niet gegarandeerd bij zo’n doe het zelf klus. Goedkoop is t ook niet, dit is voor 95,- aan lak bij elkaar. 2 bussen primer, 2 bussen metallic, 2 bussen vernis, en een busje gewone bouwmarkt spuitverf voor de motor.

Voor een kleinere Inca zaag is 1 bus van alles voldoende. Dit is een flinke zaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09 en city17

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ja Batavus, die kosten verwachtte ik al. Ik ben een antiek lintzaagje aan het restauren en al (veel) meer kwijt aan (chemisch en mechanisch) ontroesten, ouwe verf verwijderen en opnieuw schilderen .
Die zaag van mij zag er heel slecht uit, maar toen wist ik nog niet wat het opknappen van een uiterlijk zou gaan kosten :) (En het is nog niet af)

Jij hebt een mooi resultaat. En een mooie zaag.

Klaas
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
302
18
Groningen
Erg mooi resultaat met de metalen behuizing. Ga je de plastic kap ook nog spuiten? Of is die nog in goede staat.
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
186
Driebergen Rijsenburg
Erg mooi resultaat met de metalen behuizing. Ga je de plastic kap ook nog spuiten? Of is die nog in goede staat.
Haha de plastic kap is in verschrikkelijke optische staat, ik vraag me af of ik niet gewoon een nieuwe moet regelen :)

Alternatief is m van hout maken. Lijkt me ergens ook wel leuk. Raampjes erin zodat je kan zien of het lint nog goed op de wielen loopt ;)

Maar het zal wel schuren, plamuren en spuiten worden. Kapot is ie iig niet dus dat is mooi.
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
302
18
Groningen
Haha de plastic kap is in verschrikkelijke optische staat, ik vraag me af of ik niet gewoon een nieuwe moet regelen :)

Alternatief is m van hout maken. Lijkt me ergens ook wel leuk. Raampjes erin zodat je kan zien of het lint nog goed op de wielen loopt ;)

Maar het zal wel schuren, plamuren en spuiten worden. Kapot is ie iig niet dus dat is mooi.
Ah jammer, bij mijn Euro 260 is de plastic kap ook vrij lelijk, dus ben benieuwd hoe jouw resultaat wordt! Misschien ga ik hem dan ook nog een keer overspuiten.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
292
119
Nu staan alle wielen in het zelfde vlak gesteld. was wat pielen maar het is gelukt.
Maar moet dat wel ?

Ik heb zelf alleen maar ervaring met een 2 wielen lintzaag. Bij mijn Felder lintzaag staan de wielen dus niet in één vlak.

Kijk eens naar dit Youtube filmpje op tijdstip 6,37
 

Batavus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
197
186
Driebergen Rijsenburg
Nu staan alle wielen in het zelfde vlak gesteld. was wat pielen maar het is gelukt.
Maar moet dat wel ?

Ik heb zelf alleen maar ervaring met een 2 wielen lintzaag. Bij mijn Felder lintzaag staan de wielen dus niet in één vlak.

Kijk eens naar dit Youtube filmpje op tijdstip 6,37
Oja Alex Snodgrass, top kerel, hij weet dit erg goed uit te leggen (y) En goed opgemerkt mbt wielen in t zelfde vlak. Ben benieuwd of dit voor een 3 wielen ook zo uitpakt.

Anyway, het is even wachten tot ik een nieuw lint heb, en de lagers. Zal wel een week of 2 duren want ik ben even met andere dingen bezig de komende 2 weken. Maar ik hou jullie op de hoogte!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.