Inca 260 motor probleem

j91roen

Nieuw lid
23 dec 2021
5
1
Nederland
Hallo,

Sinds kort wil mijn Inca 260 lintzaag niet meer starten. De motor zoemt wel als ik hem aanschakel, maar gaat niet draaien. Na wat zoeken las ik op meerdere plekken dat de condensator waarschijnlijk het probleem is. Heb deze vervangen voor eentje met dezelfde capaciteit, maar wil helaas nog niet steeds niet starten.

Ik vrees een beetje dat ik het niet meer gerepareerd krijg, maar misschien heeft hier nog iemand een suggestie. Ik heb nog wat tests gedaan met hem starten door een slinger aan het wiel te geven. Gek genoeg krijg ik hem op deze manier alleen in de andere richting aan het draaien. Ik heb te weinig verstand van elektromotoren om te begrijpen wat dit betekent, maar wellicht dat iemand hier weet wat het probleem kan zijn?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.265
993
Omgeving Leiden
Misschien een overbodige vraag, maar heb je het lint er al afgehaald, en met de hand de loopwielen rondgedraaid? Dit, om zeker te stellen dat de boel niet mechnisch is geblokkeerd.
Is het een inca met een vaste motor, of eentje met de motor onder de tafel?
In het laatste geval, de aandrijfriem van de poelie halen, zodat je zeker weet dat je alleen met de motor te maken hebt.
En als je de stekker een halve slag draait? Zodat je dan de fase en de nul andersom op de motor aanbiedt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.249
3.086
Wat is het voor een motor? Heeft hij een startwikkeling die afgeschakeld wordt? Je geeft een beetje weinig nuttige informatie.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.265
993
Omgeving Leiden
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.265
993
Omgeving Leiden
Hoi @ZotVanHout,
Ik redeneer als volgt:
1 - eerst werkte alles goed, maar we weten niks van de motor en hoe die geschakeld is
2 - toen is de condensator vervangen. Kan niet zoveel mis aan, maar je weet maar nooit
3 - de motor kan je opeens andersom laten lopen.

Vreemd en raar dus. Stekker omdraaien *zou* niet uit moeten maken, maar zoals gezegd kennen we de hele schakeling van de motor niet, en het is een kleine moeite.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.100
2.250
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoi @ZotVanHout,
Ik redeneer als volgt:
1 - eerst werkte alles goed, maar we weten niks van de motor en hoe die geschakeld is
2 - toen is de condensator vervangen. Kan niet zoveel mis aan, maar je weet maar nooit
3 - de motor kan je opeens andersom laten lopen.

Vreemd en raar dus. Stekker omdraaien *zou* niet uit moeten maken, maar zoals gezegd kennen we de hele schakeling van de motor niet, en het is een kleine moeite.
@thomasz
er zit logica in jouw voorstel, vermits @j91roen de motor in de andere richting kan laten draaien
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
424
189
Groene Hart
Wat voor moter is het?
Als er een condensator op zit, is het:
- of een 3-fasen motor in Steinmetz schakeling op 1 fase,
- of het is gewoon een 1 fase 230V motor.
Foto's van de motor (en het motorplaatje, en van de aansluiting van de kabel op de motor) willen ook vaak verduidelijken.
 

j91roen

Nieuw lid
23 dec 2021
5
1
Nederland
Dank voor alle reacties. Hierbij nog wat extra info. Volgens mij is een een 1 fase 230V motor. Hij heeft wel een startwikkeling die hem in de goede richting moet laten lopen maar die wordt niet afgeschakeld (geloof dat dit in het engels een Condensator run motor heet). Wat foto's van de motor nu hij open ligt (motor plaatje heb ik niet kunnen ontdekken):
1640342660520.jpeg
1640342668099.jpeg

De schakeling is als volgt ((auxiliary winding is de startwikkeling):
Capacitor-Run-Motor.jpg

Ik heb nog wat tests gedaan. En als ik de stekker omdraai krijg ik hem gek genoeg wel in de goede richting aangeslingerd en niet in de andere. De motor zou gewoon op wisselstroom moeten werken dus hoe dat komt is me een raadsel.

Ik heb ook even gemeten of de condensator wordt opgeladen, maar dat gebeurd dus niet (geen spanning over de contacten). Ik vermoed dus dat er ergens een breuk in de 'Auxilary winding' zit, die ik nog niet heb kunnen vinden. Ik ga hem nog wat verder open schroeven om te kijken of ik wat kan ontdekken. Kan natuurlijk zijn dat de koper wikkeling ergens is doorgebrand en dat het einde verhaal is.

Hier ook nog afbeeldingen van de oude condensator en de nieuwe:
1640342346592.jpeg
1640342360382.jpeg
 

j91roen

Nieuw lid
23 dec 2021
5
1
Nederland
Kwam inderdaad al wat slechte draden tegen die ik heb vervangen. De rest kom ik niet zo goed bij, maar zal nog eens een poging doen. Is er een manier om die schakelaar uit zijn behuizing te halen? Hij lijkt er helemaal in vastgenageld te zitten, waardoor ik de contactschroeven niet los kan draaien.

Ik heb overigens ook nog met een multimeter de weerstand van de draden doorgemeten. Als er een breuk in de startwinding zou zitten zou daar een hele hoge weerstand moeten zijn zou ik denken? Maar de weerstanden zijn allemaal heel laag (max paar ohm).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.249
3.086
Je probleem zit dus in de startwikkeling of de aansturing daar van. De hoofdwikkeling heeft geen voorkeur voor een draairichting en als je de motor aan slingert draait hij. Weet je zeker dat je bedrading goed zit aangesloten en dat de draden in je kroonsteentjes ook contact maken?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.265
993
Omgeving Leiden
1 maak de boel spanningsloos
2 sluit je multimeter aan op de contacten van de condensator. Meter in de wisselspanningstand met een meetbereik van 250 VAc
3 spanning aan sluiten
4 motor inschakelen
5 als je nu spanning meet dan is de bedrading in orde, anders dus niet.
 

j91roen

Nieuw lid
23 dec 2021
5
1
Nederland
Heb de bedrading zo ver mogelijk vervangen, maar helaas niet opgelost. Als ik de stappen doorloop die thomasz hierboven voorstelt meet ik geen spanning over de condensator. Vrees dat de startwikkeling ergens is doorgebrand.

Het laatste stukje kabel naar de wikkelingen kon ik overigens niet vervangen, dat zit al helemaal samengebonden met de wikkelingen:

1640358163527.png
1640358190848.jpeg

Denk dat een vervangende motor vinden die hier precies op past moeilijk wordt. Is het mogelijk om hem om te bouwen naar aandrijving met een band en losse motor?
 

Bijlagen

  • 1640358173925.jpeg
    1640358173925.jpeg
    100,8 KB · Weergaven: 17
  • 1640358181427.jpeg
    1640358181427.jpeg
    100,8 KB · Weergaven: 31

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.265
993
Omgeving Leiden
Afgaande op het schema zou je ook moeten kunnen meten of de startwikkeling geen onderbreking heeft:
1 de boel spanningloos maken, stekker uit het stopcontact
2 je multi meter op weerstands meting zetten
3 1 meetpen aan de kruising van ia en im in de tekening vastmaken
4 de andere meetpen aansluiten op de verbinding van de startwikkeling en de condensator

Meet je een hele hoge weerstand, dan is er een onderbreking in de startwikkeling of aansluiting
Meet je een paar ohm dan lijkt die in orde.
 

j91roen

Nieuw lid
23 dec 2021
5
1
Nederland
Ben er vandaag eindelijk aan toe gekomen om de bedrading helemaal tot aan de koper wikkelingen te vervangen en hij werkt weer prima! Iedereen bedankt voor de adviezen. Erg blij dat hij nog een ronde mee kan!
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

Sebascbas

Nieuw lid
5 jan 2020
23
4
Arnhem
Even meeliftend op dit draadje, hebben jullie tips hoe je de draad dichtbij de wikkeling het best kunt vervangen? Ik heb het vermoeden dat dit bij mijn Inca ook de oorzaak is. Mijn zaag liep tot vanochtend nog prima maar zojuist vloog na 20 sec zagen de zekering er uit. Bij nadere inspectie(openmaken vd behuizing) kwam er een klein rookwolkje uit het deel met de wikkeling(zie foto) dus waarschijnlijk ergens sluiting. Aangezien de rest van de bedrading ook vrij gaar, en er al vaker met krimpkousjes “gerepareerd” is lijkt t me een goed idee om er sowieso mee bezig te gaan. Alleen dus de draad van de wikkeling vind ik nog lastig. Ik dacht er zelf aan om een stuk of drie van die bind draadjes voorzichtig los te snijden en het stukje draad te isoleren met een krimpkousje aangezien mijn vermoeden is dat het daar ergens fout gaat. Dan aansluiten op nieuwe bedrading buiten de wikkeling aangezien dat wel makkelijk te vervangen is. Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • BDF640E5-472C-472E-8D5E-03E522FA60A0.jpeg
    BDF640E5-472C-472E-8D5E-03E522FA60A0.jpeg
    137,1 KB · Weergaven: 24

rekel

Nieuw lid
31 jan 2015
10
1
Even meeliftend op dit draadje, hebben jullie tips hoe je de draad dichtbij de wikkeling het best kunt vervangen? Ik heb het vermoeden dat dit bij mijn Inca ook de oorzaak is. Mijn zaag liep tot vanochtend nog prima maar zojuist vloog na 20 sec zagen de zekering er uit. Bij nadere inspectie(openmaken vd behuizing) kwam er een klein rookwolkje uit het deel met de wikkeling(zie foto) dus waarschijnlijk ergens sluiting. Aangezien de rest van de bedrading ook vrij gaar, en er al vaker met krimpkousjes “gerepareerd” is lijkt t me een goed idee om er sowieso mee bezig te gaan. Alleen dus de draad van de wikkeling vind ik nog lastig. Ik dacht er zelf aan om een stuk of drie van die bind draadjes voorzichtig los te snijden en het stukje draad te isoleren met een krimpkousje aangezien mijn vermoeden is dat het daar ergens fout gaat. Dan aansluiten op nieuwe bedrading buiten de wikkeling aangezien dat wel makkelijk te vervangen is. Alvast bedankt!
Ik frees dat bij jou ook meer aan de hand is dan je denkt, waarschijnlijk wat meer draadjes doorgebrand, Ik heb de motor van mijn Inca Compact opnieuw laten wikkelen, minder dan 200 Euro, en de motor loopt weer als een zonnetje
 

Sebascbas

Nieuw lid
5 jan 2020
23
4
Arnhem
Ik frees dat bij jou ook meer aan de hand is dan je denkt, waarschijnlijk wat meer draadjes doorgebrand, Ik heb de motor van mijn Inca Compact opnieuw laten wikkelen, minder dan 200 Euro, en de motor loopt weer als een zonnetje
Hier was ik ook bang voor. Met als uitgangspunt dat ik hem desnoods toch opnieuw moest laten wikkelen heb ik toch geprobeerd om alle bedrading voor zover mogelijk te vervangen. Dat is redelijk gelukt en hij loopt weer:). Even aanzien hoe lang het nu goed gaat, maar alles lijkt prima te werken. Uit nieuwsgierigheid, waar heb je de motor opnieuw laten wikkelen? Heb alleen even op internet rondgekeken maar kon zo niet veel vinden…
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.