Inbouwkast.

Fugazi Furniture

Actieve deelnemer
8 jul 2021
41
37
Amsterdam
Veel problemen gehad met de scharniertjes (Hettich). Ik denk er over om over te stappen op Blum, volgens mij is dat toch een betere kwaliteit(ervaring mee, iemand?). Dit lijkt allemaal simpel maar is behoorlijk verneukeratief,om al die deurtjes en naden voor het oog recht te krijgen. E.e.a. is om een Ikea Pax interieur heen gebouwd, in een oud pand dat scheef staat - alles is dus niet waterpas. Het plafond hangt ook 2,5 cm. door naar het midden van de ruimte toe dus de bovenste deurtjes moesten een flinke sluitnaad boven krijgen anders liepen ze tegen het plafond bij het openen. De deurtjes zijn geen "echte" paneeldeuren - ik heb stroken 9 mm.MDF vn een duivenjagertje voorzien en die stroken met een Frans verstekje bevestigd op platen 9 mm. MDF. Werkte goed. Klant is er heel blij mee en dat is uiteindelijk het belangrijkste. IMG-20250116-WA0001.jpeg

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.325
2.330
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hettich wordt verondersteld een A-merk te zijn. Klooien doe ik eigenlijk niet aan, daar heb ik geen tijd voor. Trouwens, Hettich scharnieren kosten iets meer dan de Blum scharnieren.
over hettich kan ik mij niet uitspreken
gebruik uitsluitend blum clip on
keuze werd bepaald door de ecodrill die ze aanbieden

in principe is hettich een A-merk
over naar de collega's

onnodig tijd verliezen met scharnieren, noem ik klooien
dat betekent niet dat de plaatser een klooier is

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
197
19
Beusichem (Betuwe)
Blum en Hettich zijn in mijn optiek vergelijkbaar in kwaliteit. Met de juiste boor jig werken ze even goed. Voor beide geldt: de installatiehandleidingen kunnen flink intimiderend zijn door alle variabelen. Maar daar kun je je wel op inlezen.
Waar liep je tegen aan bij het afstellen? Dan kunnen we misschien meedenken en er van leren.

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
197
19
Beusichem (Betuwe)
Voor de volgende keer: Ik had een terugvallend plintje gemaakt aan de onderzijde zodat de deuren iets van de grond blijven. Dat scheelt één naad. En de vloer is waarschijnlijk ook niet recht. Dat valt dan niet meer op.

Fugazi Furniture

Actieve deelnemer
8 jul 2021
41
37
Amsterdam
Voor de volgende keer: Ik had een terugvallend plintje gemaakt aan de onderzijde zodat de deuren iets van de grond blijven. Dat scheelt één naad. En de vloer is waarschijnlijk ook niet recht. Dat valt dan niet meer op.
Meestal die ik dat ook. In verband met het pax interieur was dat dit keer geen optie. Maar idd is het vrijwel altijd de moeite waard om een waterpas "platform" te maken waarop de rest van de kast komt te staan, zeker in oude huizen.

Fugazi Furniture

Actieve deelnemer
8 jul 2021
41
37
Amsterdam
Waar liep je tegen aan bij het afstellen? Dan kunnen we misschien meedenken en er van leren.
De middelste deuren hebben binnenliggende eindkast scharnieren. Die bleken lastig, ook misschien omdat ik er vrijwel nooit mee werk (negen van de tien keer half- of volledig opliggend). Zowiezo is het afstellen ervan een gehannes omdat je eigenlijk niet goed kan zien hoe en wat (in dichte stand is de hoek zeg maar 180 graden).

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
238
60
Oss
De middelste deuren hebben binnenliggende eindkast scharnieren. Die bleken lastig, ook misschien omdat ik er vrijwel nooit mee werk (negen van de tien keer half- of volledig opliggend). Zowiezo is het afstellen ervan een gehannes omdat je eigenlijk niet goed kan zien hoe en wat (in dichte stand is de hoek zeg maar 180 graden).

Dan ligt het misschien ook niet aan de scharnieren maar aan verkeerde toepassing.
Gebruik zelf overigens altijd grass scharnieren en heb er ook weinig problemen mee. Hebben hoogstwaarschijnlijk hetzelfde boorsjabloon als die je nu gebruikt hebt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.