Inbouwkast op maat

atelier-bever

Nieuw lid
11 mei 2025
7
19
Kapellen - België
Na jarenlang lurken op het forum heb ik me voorgenomen om hier ook wat actiever mijn projecten te delen.

Een eerste project is meteen eentje voor twee veeleisende maar dankbare klanten: mijn kinderen. In hun slaapkamer hadden we bij de verbouwingen ruimte voorzien voor een ingemaakte kast. En die moest dringend (althans volgens mijn vrouw) ingevuld worden. De twee ruimtes waren identiek, dus de kasten konden dat ook worden - handig om te oefenen. Mogelijk zie je in de foto's dus ook twee ruimtes door mekaar.

Eerst aan de slag met het ontwerp in Sketchup voor de juiste maten - met dank aan forumlid @Jenzz10 en de blum corpusconfigurator voor hints voor de afstand tussen. de fronten.

1.png2.png

Enkele dingen die ik heb toegepast:
- Horizontale liggers 1mm naar binnen t.o.v. de verticale planken
- 2mm ruimte tussen de fronten
- Open kast-gedeeltes zijn 20mm dieper zodat ze gelijk komen met de fronten (18mm +2mm voeg tussen kast en front)

Omdat ik de achterwanden wou gebruiken om de kasten ook haaks te maken en voor het gemak heb ik ervoor gekozen om geen ruggroef te frezen maar ze gewoon op de achterkant te nagelen. Die hebben dus dezelfde grootte als de corpussen.

Met dit ontwerp heb ik dan een zaaglijst gegenereerd en plaatmateriaal besteld bij de houthandel. Ik heb het hout daar allemaal op maat laten zagen en afplakken, wegens gebrek aan paneelzaag en kantenlijmer bij mij thuis.

Enkele weken later kon ik dan eindelijk het langverwachte pakket ophalen en stockeren. Mijn werkplaats heeft geen stockageruimte, dus moest de speelkamer van de kinderen maar dienstdoen als opslag voor een tijdje...

3 groot.jpeg4 groot.jpeg5 groot.jpeg

Dan begonnen met het kleinste stukje corpus eerst om te oefenen.

6 groot.jpeg

Ik heb te weinig foto's genomen van het in mekaar steken van de corpussen, maar de opbouw was als volgt: eerst de platen voorzien van enkele domino's in de hoeken zodat ik ze makkelijk bij mekaar kon houden, om ze dan vervolgens gewoon voor te boren en vast te vijzen met schroeven.

De corpussen staan op kastpoten. Daarbij goed gelet op het feit dat de poten de verticale platen steeds ondersteunen.

Na vertrouwen gewonnen te hebben met de kleinste corpus was het tijd om aan de grote verticale open kast te beginnen. Daar heb ik eerst heel het corpus in mekaar gezet:
7 groot.jpeg
Om dan vervolgens de schappen (schabben? Horizontale planken?) te bevestigen. Die heb ik gewoon langs de buitenkant vastgeschroefd
8 groot.jpeg

Volgens mijn logica zou op deze manier de lijn van de open nis in de bredere kast perfect moeten doorlopen in de planken hoge open kast, doordat ik de verticale verdelingen van de laagste corpus gebruikte om de hoogte te bepalen. De dikte van de houtmotief platen was echter heel licht verschillend van die van de witte platen - of van 18mm, dus het kwam toch niet ideaal uit. Voor de tweede kast heb ik eerst de kast met de nis gemonteerd en de vakkenkast ernaast gezet bij het monteren van de planken om zo zeker de lijnen op dezelfde hoogte te krijgen.

9 groot.jpeg

• Leuk
Waarderingen: saelensbjorn

atelier-bever

Nieuw lid
11 mei 2025
7
19
Kapellen - België
Daarna was het tijd om de open nis te bouwen. Mijn vrouw wou graag een zithoekje voor de kinderen zodat ze een plekje hadden om zich terug te trekken en te lezen. En voor lezen heb je licht nodig, dus moest daar natuurlijk ook een mooi LED-stripje ingefreesd worden.

10 groot.jpeg
Ik had nog wat LED-profieltjes liggen van 16mm. Helaas paste een 16mm freesgat nét niet (de profieltjes waren dan blijkbaar toch net wat breder dan 17mm, dus moest ik nog op zoek naar een 17mm freesbit.

Vervolgens kon de nis in mekaar gezet worden. Hiervoor heb ik wel een dikkere achterwand van 18mm gebruikt zodat deze niet zou meegeven als je er tegen leunt. Deze heb ik ook tussen de andere platen gestoken in plaats van erachter. Wat achteraf niet zo'n goede keuze bleek, ik had ze toch beter gewoon achterop geschroefd. Doordat de platen net breder waren dan 18mm en ik de afmetingen van de achterwand had berekend op 18mm kwam het allemaal toch net niet lekker uit.
11 groot.jpeg

En dan even de LEDjes testen alvorens alles gemonteerd werd en ik er niet meer aan zou kunnen:
12 groot.jpeg

Vervolgens alle corpussen afgewerkt, naast mekaar gezet, haaks gezet, vastgemaakt, en dan was het al tijd om deurtjes te hangen!

13 groot.jpeg

Vervolgens de lades... Ik heb StrongMax lades gebruikt. De zijwanden zitten in het pakket, dus enkel de bodem en achterkant heb ik zelf op maat gezaagd en afgeplakt.

15 groot.jpeg

De gaten en bevestigingen voor de fronten eerst even testen met een stukje mdf alvorens in de mooie fronten gaten te zagen...

14 groot.jpeg

Daarna enkele templates gemaakt met de 3d-printer om alles op de juiste plek voor te boren en te bevestigen

16 groot.jpeg

En de fronten hangen!

17 groot.jpeg
De handgrepen komen van IKEA. Die gebruikten we ook in onze keuken, die ongeveer dezelfde kleur heeft, en we vonden het wel leuk om dat door te trekken.

De lades zijn op zich prima en een pak goedkoper dan hun Blum tegenhangers. Enkel de verstelling van de fronten in horizontale richting valt me wat tegen, dat gaat maar 1 mm naar links of rechts en had ik toch graag nog nét wat meer willen kunnen doen.

En dan was het nog een kwestie van de plinten en paslatten op maat te zagen en te bevestigen. Achteraf gezien zou ik voor de paslatten wel op voorhand al iets op de zijkant van de kasten hebben bevestigd, dat had de montage wel makkelijker gemaakt. En ik zou in het vervolg ook vragen aan de houthandel om een kant van de paslatten te voorzien van kantenband. Ik had over het hoofd gezien dat die gelijk komen met de fronten, dus nu ben ik zelf nog aan de slag gemoeten met ABS kantenband voor de groene paslatten. En da's toch net wat minder mooi afgewerkt.

Maar al bij al ben ik heel tevreden met het resultaat. En nog belangrijker: mijn kinderen (en vrouw) zijn dat ook!

18 groot.jpeg

19 groot.jpeg

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
292
102
Ziet er mooi en professioneel uit! Om die groef voor de LED te frezen had je ook de geleider kunnen verplaatsen dan kun je elke maat groef maken.

atelier-bever

Nieuw lid
11 mei 2025
7
19
Kapellen - België
Bedankt voor de suggestie. Dat heb ik inderdaad overwogen, maar de geleider in kwestie was gewoon een stalen lat die ik op de plaat geklemd heb, dus dat vertrouwde ik niet helemaal om een fractie van een millimeter te verplaatsen en toch recht te houden :) Dus daarom toch maar voor een iets bredere frees gegaan.

• Leuk
Waarderingen: Steven1987

atelier-bever

Nieuw lid
11 mei 2025
7
19
Kapellen - België
Dankjewel!

Het plaatmateriaal komt van bij Martens Hout. Maar kan je bij eender welke houthandel wel halen.
Plaatmateriaal is van Pfleiderer.
Het groen is Rietgroen - U19024 (Decor U19024 Rietgroen | Bestel monsters!)
Houtmotief is Kersenhout Havanna - R42006 (Decor R42006 Kersenhout Havanna | Bestel monsters!)

Het beslag komt van Meubelbeslagonline, maar ook daar weer niets dat je nergens anders kan vinden.

Scharnieren zijn Blum Clip Top Inserta 110 graden voorliggende scharnieren (71T3590)
Lades StrongMax Zelfbouwlades
Grepen IKEA Hackås

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

atelier-bever

Nieuw lid
11 mei 2025
7
19
Kapellen - België
Dankjewel. Inderdaad veel via het forum en Youtube geleerd de laatste jaren.

Ik heb via hun Excel zaaglijst besteld inderdaad (ik heb wel een btw-nr, maar dat kan voor particulieren ook perfect denk ik) Ze hebben nu ook wel een applicatie om meteen een offerte te krijgen voor zaag- en plakwerk, maar die geeft andere prijzen dan wat ik heb betaald merk ik.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.