Impuls aankoop oude Lintzaag

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Goedenavond

Er kwam laatst een lintzaag voorbij, een Elektra Beckum BAS315/4 WN55. Staat was onbekend en begreep alleen dat de motor draait en heb hem ongezien gekocht voor 40 euro.

Een lintzaag staat al lang op mijn verlanglijstje 😁

Thuis bleek dat de motor loopt als hij een zetje krijgt. Verder veel roest op het ijzer. Vrijwel alle plastic vleugelmoeren met ingegoten moeren zaten vast. Lagers onder en bovengeleiding liepen niet meer.
Band op de wielen leek goed, v-riem lijkt goed. Lagers voor de wielen en motor lijkt ook goed.
Op YouTube zijn veel mooie restauratie filmpjes te vinden van oude lintzagen echter ben ik daar zelf niet goed in. Heb vrijwel geen machine kennis. Ik probeer de machine niet te restaureren maar hoop heweer goed gangbaar te maken. Er zijn zoveel mooie posts op dit forum en probeer daar een beetje aan bij te dragen

Het plan:
- alle toegankelijke delen loshalen en schoonmaken
- roest frame / loszittende verf weghalen en behandelen met hammerite
- nieuwe aanloop condensator voor de motor
- nieuwe lagers voor boven en onder geleiding
- al het aluminium poetsen met scotch brite en commandant

Mochten jullie tips/feedback of ideeën hebben hoor ik dat graag!

De machine, deels gedemonteerd:
819EC387-A6BD-493E-8A46-E3BD36D85939.jpeg320DAD90-70A5-4A67-9025-B77C2E1CE3C8.jpeg
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
Op marktplaats stond laatst nog een advertentie van iemand die onderdelen voor de BAS315 aanbood. Pfoeh, deze machine heeft weinig TLC gehad, zo te zien....maar d'r is nog wel iets van te maken:unsure:.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Zo te zien vooral wat roestig blik. Daar merk je weinig van met zagen. Als hij met een nieuwe condensator weer loopt heb je er een prima machine aan.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Begin inderdaad met het vervangen van de condensator en de lagers voor de geleiding. En zorg dat alle bouten/moeren voor de afstelling weer gangbaar zijn. Roestbestrijding op het metalen omhulsel is voor de mooi, maar kan later altijd nog.
Kijk of je een handleiding van de machine kunt vinden, en probeer hem (na het vervangen van bovenstaande) lopend en goed afgesteld te krijgen en maak hem jezelf eigen. En ga dan bedenken hoe mooi je hem wilt hebben, de roest is inderdaad zoals het lijkt puur cosmetisch...
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Hij schrijft dat de machine deels is gedemonteerd, en dat hij al het aluminium op gaat poetsen. Dus ik denk dat de tafel erbij zit.
Zoniet, dan is het een dure zaag voor 40 euro 😁
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi klusserklaas,

Daar heb je een goede koop aan denk ik. Een lintzaag is geen complexe machine, dus het opknappen gaat prima lukken.

Misschien had je het al gevonden, maar hierbij toch een site waar ze nieuwe lintzaag geleiders verkopen:
www.romtools.nl
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Op marktplaats stond laatst nog een advertentie van iemand die onderdelen voor de BAS315 aanbood. Pfoeh, deze machine heeft weinig TLC gehad, zo te zien....maar d'r is nog wel iets van te maken:unsure:.

heb de advertentie gevonden, bijna alles verkocht zo te zien. Wat is TLC?


Begin inderdaad met het vervangen van de condensator en de lagers voor de geleiding. En zorg dat alle bouten/moeren voor de afstelling weer gangbaar zijn. Roestbestrijding op het metalen omhulsel is voor de mooi, maar kan later altijd nog.
Kijk of je een handleiding van de machine kunt vinden, en probeer hem (na het vervangen van bovenstaande) lopend en goed afgesteld te krijgen en maak hem jezelf eigen. En ga dan bedenken hoe mooi je hem wilt hebben, de roest is inderdaad zoals het lijkt puur cosmetisch...
Goede tip, dankjewel. Laat eerst de roest voor wat het is.
heb je de tafel al gedemonteerd of is die er niet bij...
Tafel is er bij 😁. Daarbij ook de langsgeleider. Hij ligt op de werkbank inderdaad! Je kunt hem net zien op de foto.



De postbode stond net voor de deur
831C055C-6343-433A-B934-59329712AA76.jpeg


Condensator geïnstalleerd en de motor loopt volgens mij goed. Klinkt het zoals het zou moeten klinken? Lager van de motor en het wiel lijken goed.

Boven en onder geleider met nieuwe lagers

3FD21EF1-1901-453E-A56B-0F6E9A21E11E.jpeg2C031792-DA38-4379-BD92-B7F1E7248B6C.jpeg
 
Laatst bewerkt:

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Hoi klusserklaas,

Daar heb je een goede koop aan denk ik. Een lintzaag is geen complexe machine, dus het opknappen gaat prima lukken.

Misschien had je het al gevonden, maar hierbij toch een site waar ze nieuwe lintzaag geleiders verkopen:
www.romtools.nl
Hoop het ook! Romtools kon ik niet, ziet er zeker interessant uit. Dubbele lager, ook voor Elektra Beckum. Heb je ervaring mee de geleiders van deze machine? Werken ze niet helemaal lekker?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.591
540
Steenbergen, Noord Brabant
TLC : tender love and care. Vrij vertaald > beetje aandacht en liefde voor het gereedschap. Sorry voor de engelse term, maar ik vond hem in dit geval wel toepasselijk;).
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoop het ook! Romtools kon ik niet, ziet er zeker interessant uit. Dubbele lager, ook voor Elektra Beckum. Heb je ervaring mee de geleiders van deze machine? Werken ze niet helemaal lekker?
Hoi,

Neen hoor, geen ervaring met een elektra beckum. Indertijd was ik een inca 260 aan het opknappen waarvan de geleiding vervangen moest worden. Op mijn speurtocht kwam ik romtools tegen. Uiteindelijk kon ik de originele geleiders opknappen, dus zelf nooit iets bij romtools gekocht. Maar misschien heb jij er wat aan, dacht ik.
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Zo, weer iets verder. Alle delen gangbaar gemaakt en verder schoon gemaakt. Toen opeens stond de postbode weer op de stoep. Een pakketje uit Duitsland. Een ‘Spezialstahl’ blad met de volgende afmeting:
0ACFF8AB-DAFD-4D41-88E6-9B78817DD26A.jpeg

Heb nog geen voelermaatje, die komt hoop ik deze week nog binnen. Alles op het oog ingesteld en de zaag lijkt mooi te lopen. Je hoort een beetje een lager die niet meer 100% is, maar dat is die om de v-riem strak te zetten.

64F2F8E5-B447-4BFE-9DBB-2911AD79A082.pngBlad haaks op het lint gezet en daarna testen. Ben nog niet helemaal blij met met zaagbeeld. Hoop dat het afstellen met een voelermaatje en wat testen met de juiste spanning een betere snede geeft.

Daarnaast heb ik nog wat moeite om de langsgeleider haaks en parallel te krijgen.

Mochten julllie tips horen hoor ik dat graag 😁

EDE307B0-D908-4A05-A548-971C4311E5B3.jpeg
9EEF8731-3E91-47E2-B83F-6880F35A9361.jpeg
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Een update.

afgelopen weekend aan het stellen geweest. De zaag loopt zoals het zou moeten en het zaagbeeld lijkt een stuk beter! Vooral wat dunner hout zaagt hij erg mooi. Beschrijving ‘speciaalstahl’ geeft ook aan dat hij meer geschikt is voor dunner en zacht hout.

zijn er zaagbladen die jullie kunnen aanraden ? Je hebt er nogal veel verschillende; flexback, geharde tanden, fleischerei, uddeholm. Wil hem graag gebruiken voor vuren/bouwhout tot Max 7cm / eik en beuk van Max 2 cm dik. En een ‘bandsawbox’ maken lijkt me ook leuk, daar ben ik denk ik een 6mm / 0,5 / 4 tpi voor nodig.



D5BB0AC5-37F1-4210-9836-96225F74337D.jpegF7425238-53FE-472F-8A67-BE508B63A654.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.