Imitatie eik schilderen

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben bezig met de renovatie van de trap in mijn huis.
Het grootste gedeelte is volledig kaal gehaald15 jaar geleden.Ik ben toen meer dan een week bezig geweest. Het laatste gedeelte, zes treden naar zolder, heb ik toen niet gedaan. Donderdag morgen ben ik aan de slag gegaan en gisteren middag waren de zes treden en vier balusters proper. De dikke laag verf laat zich niet schuren. Schuurpapier loopt onmiddellijk vol. Een gedeelte heb ik met verf fohn verwijderd, de rest met krappen en heel veel schuurpapier.
De trap is tamelijk oud. De woning dateert van 1940 maar de trap is gerecupereerd uit het vorige gebouw of van elders. Dat is goed zichtbaar omdat de laatste trede bijgemaakt is. Exacte leeftijd is dus moeilijk te bepalen, maar waarschijnlijk van voor 1900. De treden zijn iep, de stootborden populier en de leuning grenen.
De oorspronkelijke afwerking was imitatie eik geschilderd. De eerste laag is meer dan 1 mm dik en witachtig van kleur. Het is volgens mij ook deze laag wat de problemen geeft bij het schuren.
Nu vraag ik me af welke technieken en materialen hier voor gebruikt werden. Louter uit nieuwsgierigheid. Het was een veelgebruikte techniek, ook voor meubels. Populieren meubels kregen zo het uitzicht van eik. Maar deze afwerking is een ramp om te verwijderen.
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Ik heb ook eens zo'n deur opgehaald omdat ik op foto dacht dat het eik was. Pas bij het uitladen zag ik dat het pitch pine was, geschilderd in eik met kwartierse spiegels. Geen idee welke techniek ervoor gebruikt werd vroeger, en als je de werkuren telt hoe dat dan goedkoper is als gewoon eik gebruiken.
Maar ik heb die gewoon afgekrabd met een verfkrabber. Zowel de verf als de witte laag eronder kwamen er redelijk makkelijk af.
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
121
33
Misschien heb je wat aan deze video
of deze
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Hout schilderen is een variant op marmeren.
vooral restauratie schilders beheersen deze technieken vandaag de dag nog.

het komt er op neer dat nadat de basiskleur is opgezet de structuur er op wordt aangebracht met verschillende kwasten en of sponzen naar gelang het gewenste effect.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.