IKEA VINDSTYRKA luchtkwaliteitsensor

WoodCrush

Nieuw lid
6 aug 2024
11
0
België
Recent ben ik aan het rondkijken om de luchtkwaliteit (PM) te meten in m'n werkplaats. Op basis hiervan wil ik dan de nodige acties ondernemen. Ik zie dat IKEA een luchtkwaliteitsensor (VINDSTYRKA) verkoopt waarop je de PM2.5 waarden kunt aflezen.

De informatie die ik hierover vindt is dat de gebruikte sensor zeker ok is qua accuraatheid.

Hebben jullie ervaring met deze van IKEA of alternatieven? Alle tips omtrent dit onderwerp zijn zeker welkom.

Bedankt!

Laatst bewerkt:

WoodCrush

Nieuw lid
6 aug 2024
11
0
België
Deze van Kor ben ik inderdaad ook al tegengekomen. Is deze niet voornamelijk ontwikkeld om te koppelen met een luchtreiniger? In eerste instantie ben ik opzoek om een beeld te krijgen van de situatie in mijn werkplaats.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
926
232
heeft een echte gebouwd
Die van Ikea is ook wel een echte. Alleen primair bedoeld om te meten in een woonomgeving en dus minder robuust dan een meter voor industriele omgevingen.
De sensor van dit Ikea apparaat schijnt toch wel goed te zijn.
Deze meet ook vluchtige stoffen, wanneer je oplosmiddelen, lijmen etc. werkt ook wel zinvol.
Voor een totaalbeeld van luchtkwaliteit moet je eigenlijk ook nog CO2 meten.

Ding kost bij Ikea 40 euro, daar zie je de kracht van de grote getallen, zij verkopen dit wereldwijd.

• Leuk
Waarderingen: WoodCrush

WoodCrush

Nieuw lid
6 aug 2024
11
0
België
Die van Ikea is ook wel een echte. Alleen primair bedoeld om te meten in een woonomgeving en dus minder robuust dan een meter voor industriele omgevingen.
De sensor van dit Ikea apparaat schijnt toch wel goed te zijn.
Deze meet ook vluchtige stoffen, wanneer je oplosmiddelen, lijmen etc. werkt ook wel zinvol.
Voor een totaalbeeld van luchtkwaliteit moet je eigenlijk ook nog CO2 meten.

Ding kost bij Ikea 40 euro, daar zie je de kracht van de grote getallen, zij verkopen dit wereldwijd.
Klopt, de prijs is wel aantrekkelijk om een eerste beeld te krijgen. Ik ben me dan ook bewust dat dit geen toestel is voor in een industriële setting. Zelf heb ik al een CO2 meter dus dat is geen vereiste voor mij. Het klopt natuurlijk wel dat dit evenzeer belangrijk is om te meten.

Mooie van de Ikea sensor is dat hij aan een systeem als Home Assistant gekoppeld kan worden :unsure:
Hij ondersteunt inderdaad Zigbee. Ik heb zelf home assistant draaien dus dan kan ik deze koppelen. Het is geen noodzaak, maar mooi meegenomen. Deze van Kor biedt dit (ha integratie) ook aan als ik het goed gelezen hebt.

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
628
107
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Die IKEA-meter op basis van de Sensirion SEN 54 sensor is redeljk betrouwbaar voor het meten van PM 2,5.
Ook temperatuur en vocht worden netjes gemeten. De VOC meting is grof en geeft alleen een stijgende of dalende trend. Geen idee hoe nauwkeurig die VOC meting is.
Ik heb in de woonkamer zo'n IKEA sensor staan en ben zeer tevreden.
In de werkplaats hangt een APC-3.0 controller en de IKEA loopt op PM2,5 redelijk synchroon maar iets trager.

In de APC-3.0 controller wordt gebruik gemaakt van een SPS-30 sensor van Sensiron, deze meet veel nauwkeuriger en is zelfs vanaf 0,5 Micron al goed. Vanaf 1 micron is de nauwkeurigheid >95% gemeten met Topas/Klotz apparatuur. Daarbij is deze geschikter voor industriële omgeving.

De APC heeft geen mogelijkheid tot koppelen via home-assist, de wifi verbinding is alleen voor uitlezen van data.

Groet,

Kor

WoodCrush

Nieuw lid
6 aug 2024
11
0
België
Bedankt Kor voor de verduidelijking! De APC-3.0 controller heeft zeker mijn voorkeur.

Fijn om te horen dat deze van IKEA redelijk betrouwbaar is. Voor mijn situatie lijkt me dit de beste optie. In de eerste plaats wil ik meten/weten hoe het momenteel gesteld is met de PM waardes en dan lijkt dit me een goede start.

Eenmaal ik een beter beeld heb op de PM waardes in mijn werkplaats kan ik investeren in degelijke luchtreiniging (met de APC). Deze van IKEA verhuis ik dan naar onze woonkamer.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.