Ik zat al een tijd op deze stam...

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.044
2.272
Emmen
bigbeardbuilds.nl
... en hij lag gruwelijk in de weg.

Bij het opruimen van de week zag ik dat er ook wat gaatjes in zitten die ik niet gemaakt heb, dus het werd tijd het ding te ruimen. Initieel was ik van plan het ding vierkant te zagen en bij mijn hut neer te smijten, maar dat was bij naderhand toch te eenvoudig.

IMG_20250409_125755.jpg

Deze stam heb ik heel lang geleden omgehaald samen met de buurman nadat de bliksem er een keer ingeslagen was, en het ding zou een keer omgevallen zijn, potentiëel op voorgenoemde hut, en die is nog niet aan vervanging toe :).

Bovenin de stam hing er een hele grote dikke tak. Dat gedeelte hebben we er apart afgehaald en dat stuk stond óók al eeuwen plek in te nemen.

In een ander topic hebben jullie kunnen zien hoe ik de stam heb verwerkt. Vandaag werden het ook echt planken:

IMG_20250410_112445.jpg

En dat elleboogje paste echt niet onder de lintzaag - kom ik wel vaker tegen overigens, dat mijn lintzaag te klein is :unsure:.

Dus, kettingzaag erin en daarna even flink rossen met wat wigjes erin:

IMG_20250409_160730.jpg

En dan begint het vorm te krijgen:

IMG_20250410_115210.jpg

Ik wilde eigenlijk het schema van de natuurlijk zitten bank gebruiken maar dat vond ik uiteindelijk niet ok, ik heb heel even gespeeld met het idee deze te koop aan te bieden en dat staan de voorwaarden van dat ontwerp niet toe. Dus dan maar zelf een ontwerp maken... Ben gewoon plank voor plank steeds gaan zitten en heb aanpassingen gemaakt naargelang ik dat nodig vond. Daarom zitten er meer gaten dan nodig in de stammen maar daar sla ik later wel een zooi houten pluggen in.

En dan komen we voor nu tot dit resultaat:

IMG_20250410_174622.jpg
IMG_20250410_174627.jpg

Zolang je tegen de leuning zit is het allemaal perfect stabiel maar als je echt voorover gaat zitten kan hij wat kantelen. Ik denk dat hij bij mijn hut gaat staan en dan sla ik gewoon twee palen de grond in om hem aan vast te schroeven om dat tegen te gaan, maar mocht hij los komen te staan ergens maak ik gewoon een balk in de poten om hem naar voren te stabiliseren.

Nu kan ik nog veel langer op deze stam blijven zitten, maar zonder dat hij in de weg ligt :cool:.

Ik twijfel alleen over afwerking of niet. Aan de ene kant zeg ik, het is afvalhout, wat boeit het. Vuren gaat sowieso niet lang mee buiten. Maar ik heb wat stoelen en een bankje gemaakt enkele jaren terug van pallethout behandeld met een stevige beits van een goed merk en die vertonen nog geen tekenen van rot. Aangezien ik hier niet speciaal beits voor wil kopen betekent dat dan wel een kleurtje - teak, eiken tint of zwart, allemaal niet dekkend overigens.

Wat denken jullie?

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
639
356
‘s-Hertogenbosch
Ik zie daar in je werkplaats wel een schitterende werkbank staan…. Mooi vlak , zelfs met epoxy uitgevlakt 🤩….

Bankje heeft wel een robuuste uitstraling, maar heeft wel karakter.
Beter zo gebruiken dan in de weg laten liggen

• Haha
Waarderingen: Fredje kroketje

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
639
356
‘s-Hertogenbosch
Ik denk qua kleur zou ik gaan voor iets van teak….om wel iets van kleur te geven… eiken kan ook alleen lijkt me dat te vlekkerig worden. Zwart kan ook, maar is een kwestie van smaak… zwart wordt overigens warmer dan de rest,wat meer spanning in het hout geeft.
Vandaar zou ik gaan voor teak…
Succes met je dilemma,
Groetjes John

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
42
33
Oosterbeek
... en hij lag gruwelijk in de weg.

Bij het opruimen van de week zag ik dat er ook wat gaatjes in zitten die ik niet gemaakt heb, dus het werd tijd het ding te ruimen. Initieel was ik van plan het ding vierkant te zagen en bij mijn hut neer te smijten, maar dat was bij naderhand toch te eenvoudig.

Bekijk bijlage 155641

Deze stam heb ik heel lang geleden omgehaald samen met de buurman nadat de bliksem er een keer ingeslagen was, en het ding zou een keer omgevallen zijn, potentiëel op voorgenoemde hut, en die is nog niet aan vervanging toe :).

Bovenin de stam hing er een hele grote dikke tak. Dat gedeelte hebben we er apart afgehaald en dat stuk stond óók al eeuwen plek in te nemen.

In een ander topic hebben jullie kunnen zien hoe ik de stam heb verwerkt. Vandaag werden het ook echt planken:

Bekijk bijlage 155643

En dat elleboogje paste echt niet onder de lintzaag - kom ik wel vaker tegen overigens, dat mijn lintzaag te klein is :unsure:.

Dus, kettingzaag erin en daarna even flink rossen met wat wigjes erin:

Bekijk bijlage 155642

En dan begint het vorm te krijgen:

Bekijk bijlage 155644

Ik wilde eigenlijk het schema van de natuurlijk zitten bank gebruiken maar dat vond ik uiteindelijk niet ok, ik heb heel even gespeeld met het idee deze te koop aan te bieden en dat staan de voorwaarden van dat ontwerp niet toe. Dus dan maar zelf een ontwerp maken... Ben gewoon plank voor plank steeds gaan zitten en heb aanpassingen gemaakt naargelang ik dat nodig vond. Daarom zitten er meer gaten dan nodig in de stammen maar daar sla ik later wel een zooi houten pluggen in.

En dan komen we voor nu tot dit resultaat:

Bekijk bijlage 155645
Bekijk bijlage 155646

Zolang je tegen de leuning zit is het allemaal perfect stabiel maar als je echt voorover gaat zitten kan hij wat kantelen. Ik denk dat hij bij mijn hut gaat staan en dan sla ik gewoon twee palen de grond in om hem aan vast te schroeven om dat tegen te gaan, maar mocht hij los komen te staan ergens maak ik gewoon een balk in de poten om hem naar voren te stabiliseren.

Nu kan ik nog veel langer op deze stam blijven zitten, maar zonder dat hij in de weg ligt :cool:.

Ik twijfel alleen over afwerking of niet. Aan de ene kant zeg ik, het is afvalhout, wat boeit het. Vuren gaat sowieso niet lang mee buiten. Maar ik heb wat stoelen en een bankje gemaakt enkele jaren terug van pallethout behandeld met een stevige beits van een goed merk en die vertonen nog geen tekenen van rot. Aangezien ik hier niet speciaal beits voor wil kopen betekent dat dan wel een kleurtje - teak, eiken tint of zwart, allemaal niet dekkend overigens.

Wat denken jullie?
Met alle energie die er al ingestoken is en alle geduld die de boom heeft gegeven voor dit moment en deze vorm, dat vraagt toch om een goede afwerking met die kwaliteitsbeits, zodat je tot je oude dag kunt genieten van zo'n prachtbank.....

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.044
2.272
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nee olie is echt niet taai genoeg voor buiten. Het moet echt een beits worden als het ding enige kans moet maken daar langer dan twee jaar te staan voor het brandhout is.

Nieuwe pot transparante beits was bijna 50 euro, vond ik echt te gortig. Even in mijn voorraad gekeken, maar ik heb niet genoeg eiken beits voor de hele bank. Helemaal zwart maken is óók geen optie. Dus dan...

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.044
2.272
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De beits is nog niet droog en hij staat nog niet op zijn definitieve plek. Maar drogen gaat wel sneller in de zon, dus ik heb hem daar even heen gerold.

1744378378084.jpeg
1744378385526.jpeg
1744378391600.jpeg
1744378396632.jpeg

Je kan wel zien dat het een ééndagsprojectje is geweest. Nou vooruit, technisch gezien twee dagen als je de beits meetelt. Ok, drie als je het herzagen meetelt en vier voor het omhalen van de boom zelf.

Maar het is definitief het resultaat van een eendagsprojectje :p. Desalnietteplus wel heel blij mee en zodra hij goed droog is ga ik hem naar de achtertuin verplaatsen en daar verankeren. Pluspunt van de zwarte beits: het verbergt mooi de houten pluggen. En de bank is precies lang genoeg om een persoon van 1m95 liggend te accomoderen, dus je kan er een dutje in doen. Omdat de planken 6cm dik zijn, is het ook stevig genoeg voor 3 volwassen personen zonder door te zakken.

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.044
2.272
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mooi gedaan!

Hoe heb je de planken voor zitvlak en rugleuning bevestigd aan de stammetjes?
Ik heb 10mm maar ondiepe gaten geboord in de zijkant van de stammen zodat mijn bithoudertje daarin paste. Ik heb namelijk 160mm schroeven gebruikt maar zelfs die waren soms aan de korte kant en door ze te verzinken had ik toch het bereik én kon ik daarna houten proppen in de gaten slaan om ze weer te verbergen.

• Leuk
Waarderingen: John1969 en WdeJong

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.