Ik kijk een beetje vreemd aan tegen kogelscharnieren.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
728
146
Stiens
Is er iemand met praktische kennis die er wat van zeggen kan?

Ik ben bezig met het opnieuw schilderen van een dubbele deur. Altijd piepten die deuren. Na een beetje olie is het wat beter maar daarna weer gepiep. Ondertussen zwart slijtagemateriaal op het kozijn. Na wat snuffelen op internet vond ik dat gewone scharnieren kunnen verslijten en dat gelagerde scharnieren beter zijn. Dat wil ik dan eens proberen.

Nieuwe scharnieren gekocht (ik kon RVS krijgen tegen een lagere prijs dan verzinkte). Nu kijk ik erg op van de manier waarop die geconstrueerd zijn. Het blad met 3 knopen moet op het kozijn, de andere aan de deur. Op onderstaande foto zie je dat de deur dan (met één knoop) maar leunt op één lager. De andere knoop is zoals andere scharnieren: staal op staal.

Schar_A.jpg

Ik had verwacht dat beide lagers belast zouden worden. Ongeveer zoals op de volgende foto maar daarbij past het blad met de twee knopen niet.

Schar_B.jpg

Heeft dat een reden waar ik nu niet aan denk?

Stel dat de scharnieren werden gemaakt volgens mijn voorstel. Dan zou je voor het linker en het rechter kozijn een verschillend scharnier nodig hebben. Zou dat de reden zijn?

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
312
165
Leiden
Ik kan me voorstellen dat een deur niet alleen kracht recht naar beneden uitoefent. Door de lengte (of is het breedte?) van de deur licht het zwaartepunt niet bij het scharnier maar een stuk er vandaan. Daardoor zal deze proberen het scharnier krom te trekken en kan ik mij voorstellen dat hij kan wringen aan de bovenkant van de knoop dus tegen het lager drukt. Dit is puur gebasseerd op wat mij logisch lijkt en niets wetenschappelijks.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
728
146
Stiens
Wat voegt een extra taatslager toe?
- Het 2e lager doet nu niets.
- Voor staal op staal (knoop op knoop) kan ik wel een ander scharnier kopen. Bovendien produceert dát het
vieze zwarte slijtage materiaal, en volgens mij, ook het gepiep.

Goed, ik heb geen groot probleem hoor. Ze worden zo verkocht en gebruikt dus dat doe ik ook maar. Ik kijk er alleen vreemd tegenaan.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.796
3.437
Het probleem is vaak dat het lagertje vast wordt geschilderd. En dan werkt het scharnier weer als vanouds. Bij modern werk gebruik ik scharnieren met kunststof bussen en bij oude huizen gewone bladscharnieren of paumelles.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
728
146
Stiens
Het probleem is vaak dat het lagertje vast wordt geschilderd. En dan werkt het scharnier weer als vanouds. Bij modern werk gebruik ik scharnieren met kunststof bussen en bij oude huizen gewone bladscharnieren of paumelles.
Ok, en ik wil ze, nu ze nieuw zijn, ongeverfd laten. We gaan zien hoe het uitpakt.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.205
1.150
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ook andersom wordt er maar één lager belast. Misschien is het zo dat één lager voldoende is en dat de het andere contactpunt snel zo ver slijt dat deze niets meer doet.
Dat denk ik ook = de scharnier rust alleen op het 'bovenste' lager. De onderste knoop bied alleen laterale ondersteuning, er is geen sprake van staal-op-staal vertikale belasting daar.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.338
509
de scharnier rust op 1 lager
dat is bij de ander variant ook zo

1744816388035.png

het piepen ontstaat doordat de scharnieren niet perfect in 1 lijn staan
de oude stiften zijn waarschijnlijk ook niet meer recht maar vertonen deuken

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.796
3.437
Tegenwoordig zijn de pennen ook meestal van ijzer. Vroeger gingen er messing pennen in. Dat ging minder snel knarsen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.282
3.429
Gaanderen
Neem anders een kogelpaumelle. Die zijn het sterkst en slijten nauwelijks. Rvs is zachter dan staal zal dus sneller slijten dan een stalen kogellager scharnier. In de praktijk zal dit nauwelijks uitmaken. Tenzij je een winkeldeur hebt die 1000 keer per dag opengaat.

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.118
464
Alphen aan den Rijn
Mocht je het niet weten , de kogellager op de goede manier monteren .
Dus de open kant naar beneden , anders heb in no time verroeste lagers .
De kwaliteit van de meeste scharnieren vind ik niet best , de bladen hebben te veel speling naar mijn mening .

Succes Willem

• Leuk
Waarderingen: mink

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
728
146
Stiens
Ik kan niet overal op reageren. Op de laatste wel even.
Mocht je het niet weten , de kogellager op de goede manier monteren .
Dus de open kant naar beneden , anders heb in no time verroeste lagers .
De kwaliteit van de meeste scharnieren vind ik niet best , de bladen hebben te veel speling naar mijn mening .

Succes Willem

Ja, de open kant naar beneden. Dat had ik al even bekeken. Goed opletten want je doet ze zomaar verkeerd om.

Ik ben nu bezig met het vervangen van scharnieren die ca. 20 jaar hebben gedraaid. De laatste jaren met veel geknars. Hier komen nu rvs kogelscharnieren voor in de plaats omdat ik die goedkoop kon krijgen.

We hebben ook nog 5 nieuwe deuren (2 jaar oud). Onder de deuren in de hoek is het nu al zwart en ze piepen ook al, zelfs na smeren. Aan speling had ik niet gedacht maar het materiaal is veel te zacht volgens mij. Gewoon geen kwaliteit.

Ik heb er, toen de stompe deuren werden geplaatst, nooit aan gedacht om te vragen naar de kwaliteit van de scharnieren. Ik ga die scharnieren ook vervangen, maar ik kan mijn nieuwe aanschaf (15 kogelscharnieren) niet op kwaliteit beoordelen. Ik zie wel grote prijsverschillen maar of dat overeen komt met de kwaliteit?

Ik probeer de oude schroefgaten te gebruiken. Dat is mij met de oude deuren in ieder geval gelukt.
Paumelle's kunnen niet voor stompe deuren toch?

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
728
146
Stiens
AXA kogelpaumelle 89x89mm DIN rechts kopen? | Toolstation Deze link als voorbeeld. Kogelpaumelles kunnnen prima. Wanneer niet? Als je de hoogte niet hebt om ze erin te tillen. Kan je ook wel weer omheen maar dat maakt de montage lastiger.

Tjonge, wist niet dat die bestaan. Ik kan een 'gewoon' kogelscharnier kopen voor € 6,00/stuk. En zo'n paumelle van ca. € 6,00 tot wel € 45,00.

Om de gedachten eens te bepalen tot deze voor € 14,00. Die ziet er netjes uit. Zelfs vergeleken met dat bedrag krijg je de indruk dat zo'n gewoon kogelscharnier, rommel moet zijn. Terwijl ik tot gister dacht dat ik goed bezig was.

Tja, wat zal ik nou. Ik heb nog niets gekocht voor de nieuwe deuren.
Loop ik bij het vervangen van de scharnieren (ik let op 89 x 89 met ronde hoek en de gatposities) nog de kans dat er iets niet past? Ik verwacht dat het meevalt maar je kan niet weten. Ik zag dat ik moet letten op links- en rechtsdraaiend.

Laatst bewerkt:

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
728
146
Stiens
Ook zijn er zwaardere kogellagerscharnieren. Vroeger was er min of meer een type. Gewoon goed genoeg. Er is nu een andere tijd, want voor de bouw moet het zo goedkoop mogelijk. Er wordt op alles bespaard. Gevolg de prijzen en de kwaliteit gaat naar beneden. Scharnieren Archives - AXA Home Security 🇳🇱
Hier staan zwaardere scharnieren.
Ok bekeken. Ik vond ook nog deze. Smart staat volgens mij voor de stervormige gaten voor de schroeven. Maar een schijflager is dat een goed idee?

En, ik vraag het nog maar eens expliciet. Is een gewoon kogelscharnier, toch maar rommel? Piept en kraakt ook dat binnen de kortste keren?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.