Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
144
87
Kapellen (Antwerpen)
Hallo WW-forumers,

Het lijkt gebruikelijk dat mensen eerst een tijdje meelezen en dat was bij mij niet anders. Ik vind het prachtig hoe deze gebruikersgroep het gewoon fijn vindt om andere houtbewerkers te helpen, maar ook om te zien hoe andere enthousiastelingen in houtbewerking gerold zijn en hoe ze dingen aanpakken. Laat ik me dan ook maar even voorstellen:

Onder de schuilnaam RDR zit Dirk, echtgenoot, vader en grootvader. Mijn omgeving geniet van mijn Pipi-Langkous ingesteldheid (zie onderwerp van dit topic) en er zijn niet veel dingen waar ik niet aan durf beginnen. Dat is meteen een stuk van mijn levensvisie: meestal is het kwestie van eraan te durven beginnen, vanaf dan ben je toch al bezig en kan je net zo goed verder doen. Het heeft me noodgedwongen ook geleerd om nee te zeggen…

Houtprojecten waren er al vroeg bij, al waren ze tussen de andere technieken eerder sporadisch en in vergelijking met mijn andere werk echt wel van mindere kwaliteit (nu ja, de populier & limba meubeltjes voor de zelfgebouwde kampeerwagen waren best wel OK). "Echt" meubels maken heb ik om die reden altijd afgehouden, ik vond mijn werk niet precies genoeg en dan leverde het resultaat meer frustratie dan plezier op.

Tot... we een nieuw huis gingen bouwen en de meubelmaker voor een basic badkamerwerkblad in vol hout, drie kleine lades eronder met melaminefrontjes en een melamineplaat-kolomkastje erop een offerte maakte waar je een kleine tweedehands auto voor kan kopen.

Iemand die het kon weten vond dat ik dan maar de stap naar Festool moest zetten - "daarmee kan je het zeker zelf"… De lokale verdeler gaf helder advies en omdat een promosetje en een opendeurdagkorting de aanslag op mijn bankrekening enigszins temperden, stapte ik mee in de traditie om het Festoolavontuur met de invalzaag en geleidelatten in te zetten.

Het was de start van een nieuwe passie - de apparatuur en het materiaal kostten een fractie van de offerte van de meubelmaker, dus kon ik me een extra machine verantwoorden (yep, in het echte leven doe ik iets met sales 😇). Door zelf een naaimachinetafel te bouwen, spaarde ik genoeg uit voor een Festool Domino en omdat een patroontekentafel echt een heel glad bovenblad nodig heeft, werd ik gedwongen om een RTS vlakschuurmachine en een Rotex in huis te halen (pas later zou blijken dat een ETS excentrische schuurmachine daar een perfecte aanvulling op is). Niet mijn schuld, maar een ingemaakte kast heeft eigenlijk een bovenfrees nodig – met een LR32 systeem – en de kamerhoge blokdeuren-op-maat een bovenfrees van een maatje zwaarder. Dat hele festoolverhaal van stofvrij werken bleek op een Festool stofzuiger te steunen, uiteraard met spiraalafscheider en bluetooth afstandsbediening.
Geen idee waar ze het halen, mijn omgeving denkt dat ze een patroon herkennen…

Gelukkig werden de accu’s van mijn Panasonic boormachientje en slagschroevendraaier wat ouder, had mijn nichtje dringend mijn oude verstekzaag nodig en had die groene Bosch bandschuurmachine die nog van mijn vader geweest was niet eens zo een absoluut noodzakelijke schuurraam. Gewoon toeval, echt waar!

Omdat het een hobby is, kon ik een paar dingetjes zonder echte “verantwoording” toevoegen en als die Shaper Origin er eenmaal is, worden opeens heel wat nieuwe dingen mogelijk – hetzelfde geldt voor de lintzaag en de schaafmachine (resp. 46 en 31 cm werkbreedte, geen van beiden Festool). Een select setje handschaven en houtbeitels en extra speelgoed om alles scherp te houden vullen het geheel aan.

De meeste dingen die ik maak, zijn functioneel. Al is er natuurlijk geen enkele reden om een leertoren voor mijn kleuter-kleinzoon niet in de vorm van een draak te maken of de valbeveiliging van het kinderbed geen slapende olifant… Ideeën ontstaan overal tegelijk, krijgen vorm in schetsen op de achterkant van betaalde facturen, op lege plaatsen in reclamefolders of winkelbonnetjes en worden vervolgens in verschillende computerprogramma’s op het juiste precisieniveau gebracht. De uitvoering zelf is meestal functioneel, vaak speels, soms therapeutisch…
 

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.551
590
welkom !!

" levendige voorstelling"
één van de beste die ik hier ooit las.
Ik heb mij kreupel gelachen.

mooi , mooi.

Ik wens je echter niet als verkoper voor mij te hebben .

Je zou mij een kar kunnen verkopen, met een paard erop, om me daarna erop te wijzen dat die kar zo niet voortbewogen kan worden . En mij dan een ezel zou laten kopen om voor de kar, met het werkloze paard er op, te spannen . En daarna een wortel aan een stok, aan een (flink) prijsje

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Haha
  • Geweldig
Waarderingen: munckf en RDR2950

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
448
207
Wetteren, Belgie
Het spijt me te moeten vaststellen dat je arsenaal aan gereedschap niet compleet is. Met kleinkinderen op kleuterleeftijd is het onvermijdelijk dat je houten legpuzzels moet maken en dat kan je onmogelijk doen zonder een goede figuurzaagmachine. Wegens de gewenste nauwkeurigheidsgraad kan je niet anders dan te kiezen voor een Hegner.

Verder welkom en proficiat met je vermogen om je wederhelft te overtuigen van de noodzaak van al die aankopen.
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: RDR2950 en Boktor026

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
224
94
Rijswijk
Welkom Dirk,
Erg leuke voorstelling, en mocht ik ooit een aanschaf van tools niet kunnen verantwoorden aan mijn wederhelft, dan kan het zijn dat ik even een DM stuur voor inspiratie;)
 
  • Leuk
Waarderingen: RDR2950

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.569
951
70
Veldhoven
Mooi verhaal. Precies zo heb ik het ook altijd gedaan. Met het zelf doen bespaar ik zoveel geld dat dat de aanschaf van gereedschap rechtvaardigt. En mijn vrouw ondersteunt me hier volledig in.
 
Laatst bewerkt:

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
144
87
Kapellen (Antwerpen)
Welkom Dirk,
Erg leuke voorstelling, en mocht ik ooit een aanschaf van tools niet kunnen verantwoorden aan mijn wederhelft, dan kan het zijn dat ik even een DM stuur voor inspiratie;)
dankjulliewel voor die leuke reacties, heel bemoedigend!

Ik heb wel het voordeel van een partner te hebben die graag zelf met stoffen bezig is en probeert om bij het ontwerpen en maken van patronen en kleding een heel hoog niveau te halen. Door mijn "visie" op goed gereedschap is onze naaikamer dus ook uitgerust met de Festool-equivalenten van het betreffende "speelgoed". Door dan ook nog eens met de Festool machines regelmatig prioriteit te geven aan wat er in de naaikamer nodig is, hebben we een heel goed wederzijds begrip voor dat soort inversteringen :cool:
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.999
1.002
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bernina? (Hier tenminste wel in dezelfde vergelijkbare situatie, al 44 jaar)
Mijn moeder had een prachtige Anker. Helaas is die op een gegeven moment ‘verdwenen’. Zelf heb ik inmiddels een Pfaff. Helaas nuet een die ook kan borduren (dan zou ik mijn naam en logo op mijn hengel foedralen kunnen borduren); voor de rest wordt ie niet zoveel gebruikt dat ik een inruil zou kunnen verantwoorden. Dus laser ik mijn logo maar in de houten hengelkokers…
 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
144
87
Kapellen (Antwerpen)
Mijn moeder had een prachtige Anker.
Bij mijn moeder staat ook nog een Anker van ergens in de jaren 50 van de vorige eeuw. Het is formeel een naaimachine en het ziet er ook zo uit, maar met dat gewicht zou die zonder problemen als scheepsanker kunnen dienen. Nadeel van die generatie is dat als die te lang stil staat, de smeerolie gaat vastzitten en de machine uit elkaar gehaald moet worden om die terug te doen bewegen. Voordeel van die generatie is dat het gewone mechanische machines zijn die je ook nog uit elkaar kàn halen én dat ze er na een poetsbeurtje nog even nieuw uitzien als 70 jaar geleden. De machine is veel gebruikt, maar ik kom in het geheel geen sleet tegen.
Bernina? (Hier tenminste wel in dezelfde vergelijkbare situatie, al 44 jaar)
Die heeft lang in de vergelijking gestaan, maar de droommachine was 35 jaar geleden een van de eerste computergestuurde Pfaff machines - het ingebouwde dubbel stoftransport gaf de doorslag. Die kostte toen makkelijk twee maandlonen, maar de bouwkwaliteit van die machine is ongelofelijk. We hebben wat moeten zoeken naar een goeie onderhoudstechnieker, want degelijke kennis over Pfaff (en vooral de computersturing) blijkt niet zo evident.
Toen onze dochter vroeg om haar trouwjurk (en dus onze suite-kleding) te ontwerpen en te maken, heb ik er voor de veiligheid zelf een tweede Pfaff naast gezet als back-up (uiteraard ook met dubbel stoftransport, als je dat eenmaal kent, wil je geen machine meer zonder).
Juki met "buitenboordmotor"?
Er heeft eventjes een Juki coverlock gestaan, maar ondanks de reputatie en de prijs bleek die toch niet aan de verwachtingen te voldoen en is die vervangen door eentje van Baby Lock (zoals de overlockmachine die er naast staat).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.