Ik beschrijf hier hoe ik schalen maak van b.v. berk

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Ik zag een aantal dagen geleden berken stammen in een wei liggen met groei van paddenstoelen erop.
Daar had ik wel belangstelling voor.
Afgelopen zaterdagmiddag ernaar toe en met de man gesproken.
Ik kreeg 2 stammen berk mee en zonder te vragen kreeg ik ook een essen stam mee, met de boodschap, als je meer wil, kom maar.
Het dunste stuk is 40cm doorsnee en de essen stam is een stuk dikker en naar schatting300cm lang
Ik heb een schaal die ik in het verleden gemaakt had achtergelaten, hij en zijn vrouw waren er blij mee.

Wat de essen stam betreft, weet ik nog niet wat ik ermee doe, onder de heg gooien en wachten tot er slaap inzit of direct verwerken.
Het hout is luchtdroog.

IMGP3897.jpgIMGP3897.jpg

Hier teken ik een cirkel af, zodat ik met de kettingzaag de hoeken eraf kan zagen.

IMGP3898.jpg


Wat er fout gaat weet ik niet, maar de foto,s zie ik dubbel.
Misschien een pilsje teveel op?
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Ik heb gisteren 2 blokken in de bankschroef met de kettingzaag grof rondgezaagt.

IMGP3903.jpg

Een grote metalen plaat erop geschroefd en dat op de draaibank gemonteerd.
Doorsnede 30cm

IMGP3904.jpg

Rond en in vorm draaien en er gelijk een kamer inmaken zodat de vierklauw erin past.
Ik kan hem dan omdraaien en uithollen.

IMGP3906.jpg

Het uithollen met de schalenguts.

IMGP3907.jpg

De eerste 2 schalen zijn voorgedraaidIMGP3908.jpg

IMGP3911.jpg

IMGP3909.jpgIMGP3910.jpg
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
2 stukken gaan naar het brandhout, of er moet iemand zijn die het ook wil proberen.
Probleem, hout is te ver weg gerot, heb het nog geprobeerd.
Voor de liefhebber is het zo op te halen.

IMGP3912.jpgIMGP3913.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.