ik ben van opknappen in plaats van nieuw kopen, kan wat opknaptips gebruiken.

rogierius

Nieuw lid
22 feb 2015
4
1
Hoi woodworkers!

Mijn eerste draadje, beschouw mij als een leek wat hout betreft. Ik ben fan van kopen van tweedehands in plaats van nieuw, ten eerste vanuit principe en ten tweede omdat het budget dure uitgaven niet echt toelaat. En alvast sorry voor de opmaak, het forum doet afentoe wat moeilijk met uploaden van foto's, dus dit is een draadje in progress:

Ik ben pas gaan samenwonen, we hebben extra opbergruimte nodig, de gevonden kast op Marktplaats kon door beiden door de smaakbeugel en dus was de kast snel in huis. Ik vermoedelijk er te veel geld (€150) voor gegeven te hebben, maar goed, niets meer aan te doen. Bij nadere inspectie, die ik eigenlijk bij de vorige eigenaar had moeten doen, moet er helaas best wat aan gebeuren. De kast, hopelijk had en niet meer heeft, last van houtworm. Eén deur is kromgetrokken, er mist een poot, de kast is slordig behandeld met wat ik vermoed een wax-achtige substantie, hij ruikt naar ouwe vrouwen, yuck en zit onder de vlekken, krassen, plakband, verfspetters, butsen en is in matige conditie.

Foto's zeggen meer dan duizend woorden, dus hier foto's en met woorden:

IMG_20200209_112213.jpgIMG_20200209_112338.jpgIMG_20200131_131320.jpg

Mijn mam zegt dat het in de stijl van de Amsterdamse School is.

Oké, so far de kast, dan nu de problemengebieden:


De houtbehandeling:

IMG_20200131_131047.jpg
Als je goed kijkt, zie je een uitvloeiing van ik denk wax, want:
IMG_20200131_131105.jpg
Ik kan die zo met een nagel er van afkrassen.



Dan komen we meteen bij het volgende afwerking, de kast zit onder de krassen, vlekken, sporen, verkleuringen en wat de juiste namen er ook voor mag wezen, hier een rits foto's:

IMG_20200131_131800.jpgIMG_20200131_131830.jpgIMG_20200131_131607.jpgIMG_20200131_132045.jpgIMG_20200131_132029.jpg

Verder de sporen van wat ik denk houtworm:
IMG_20200131_131551.jpgIMG_20200131_131141.jpg
Sommige gaatjes zijn gevuld met iets wat niet kleurt met het hout of zijn ongevuld.

Dan de meer constructieve gebreken, de missende poot:
IMG_20200131_131841.jpgIMG_20200131_131845.jpg



De kromme kastdeur:
IMG_20200131_131223.jpg



De sleutel werkt alleen op de rechterdeur, niet op de linker. Dat moet ik nog uitvogelen:
IMG_20200131_131717.jpg

Scheuren in de kast of in het fineer op de kast, laatste foto is hapje uit fineer:
IMG_20200131_131744.jpgIMG_20200131_131750.jpgIMG_20200131_132017.jpg


Dunne laag fineer:
IMG_20200131_131341.jpg


Ik hoop gebruik te mogen maken van jullie inzicht en ervaring bij het volgende:



1. Verwijderen oude was/wax/lak laag. Ik denk dat schuren niet echt een optie is, in ieder geval niet machinaal, omdat het fineer zo dun is. Ik heb natuurlijk al flink zitten googlen en ik kan de wax/waslaag als het goed is verwijderen met een of andere mineraalolie (isopropyl alcohol, terpetijn, terpetine, wasbenzine, thinner, etc), maar welke en welke juist niet? Ik wil niet de lijm van de oude fineerlaag oplossen.

2. En als ik toch een beetje wil schuren vanwege de vlekken, begrijp ik dat staalwol het beste is. Alleen kan ik niet kiezen welke graad en welke hoeveelheden ik nodig heb. Op metalino is er dit overzicht. Dus ik vermoed 0000 of 000, of toch ook 1? Maar hoeveel voor zo'n kast? Is een doosje genoeg?

3. De houtworm sporen en gaatjes, met welk spul kan ik deze het beste dichten en hoe gaat dat?

4. De scheuren in het fineer/hout. Is beetje houtlijm (van de Hema :eek:) ertussen, dichtklemmen al visueel voldoende als het structureel van binnen oké is?

5. Ontbrekende poot weer toevoegen. Ik heb geen idee welk houtsoort het fineer is en hoe ik de poot zo onopvallend weer kan toevoegen. Er is een poging gedaan met krammen en hoop lijm en ziet er niet uit. Ook achter ontbreekt één van de twee poten in het midden, maar die laat ik nog even voor wat het is.

6. Stel dat ik de was laag eraf heb, de gaatjes gevuld, het fineer hersteld. Hoe werk ik de kast het beste af en met wat? Ik lees hier zoveel verschillende opties over, dat ik vast zit. Hij staat in het midden van de woonkamer, er komt geen spatwater in de buurt, staat uit direct zonlicht en het liefst heb ik een zijdeglans afwerking.

7. Kromme kastdeur. Ik denk dat dat buiten mijn kunnen en tijd gaat omdat op te lossen. Of is er nog een handige tip?

Ik wil best wat uitgeven voor opknapmateriaal, kan ik ongetwijfeld weer meenemen naar een volgende klus.

Ik hoop dat bovenstaande niet teveel van het goede is. Alvast bedankt voor de reacties!

Rogier
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: David De Cooman

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Rogier, als totaal YouTube-verslaafde kan ik je aanraden om wat video's van
Thomas Johnson Antique Furniture Restoration
te bestuderen. Met zijn grote ervaring heeft hij antwoorden op alle vragen die je gesteld hebt.

Bijvoorbeeld: staalwol is voor het eindreinigen van verf verwijderen en het inbrengen van was, plus het matter maken van te glanzende afwerkingen. Eerder gebruikt hij scotchbrite pads bij het reinigen. En vrij standaard schoonmaakmiddelen.

Ander voorbeeld: losse fineerstukken repareert hij door ze voorzichtig op te tillen en met o.a. m.b.v. een palletmes er lijm in te laten vloeien. Hij gebruikt voor antiek bijna altijd huidlijm (want gemakkelijk terug).
Nog eentje: ontbrekende delen aanwerken met dezelfde houtsoort of iets wat er heel erg op lijkt. Op kleur brengen met beitsen, etc.
Eindafwerking: hangt ervan af hoe ver je gaat met het weghalen van bestaande. Ga je terug naar kaal hout (moeilijk bij fineer!), dan kan je alle kanten op. Maar wat TJ vaak doet: na reinigen en repareren fixeren met schellak (want je kunt dan altijd terug naar de basis) en dan met verdere afwerking.

Hert is waanzinnig hoeveel trucjes er zijn. Hoef je dan allemaal niet zelf uit te vinden.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik vind het in potentie een mooie, praktische kast. Restauratie zal wel wat tijd kosten. Mij lijkt het een prachtklus en hoewel ik (amateur) enige ervaring heb zou ik er heel veel van leren.
Ja je moet zeker kijken naar Thomas Johnson Antique Furniture Restoration . Gewoon, omdat het HEEL leuke fimpjes zijn en vooral omdat ze leerzaam en goed zijn gemaakt.

Verder: bezoek de site van Meubelrestauratieshop Meubeluniek.

ik weet zeker dat er veel forumleden zijn (waaronder een paar met veel kennis) die reikhalzend uitzien naar het verloop van dit project. Wij zijn dol op fotos van je vorderingen en geven in ruil graag advies :)

met vr. groet,
Klaas
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Het is altijd de vraag hoe ver je moet gaan met opknappen. Het is nu eenmaal een kast met geschiedenis en dat mag je gerust zien. Ik zou zeggen: beperk je bij het opknappen tot een minimum. Ik vind het nu al een mooie kast en als ie een keer goed is gereinigd en geolied of ingewast, dan ziet ie al heel anders uit. Wel ontbrekende delen bij maken en losse deeltjes vast zetten. Misschien kun je een achterpoot naar voren transplanteren.
Ben benieuwd naar het vervolg.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ik vind het ook een mooie kast, daar heb je een mooie koop aan. Bedenk voor 150 euro maak je hem niet eens. Vind alleen het hout maar . Naturlijk is de tijd en het gebruik er over heen gegaan ..maar met wat werk kan het een heel mooi meubelstuk worden. Wil je oude lak/was verwijderen probeer eens te schrapen met een goed geslepen schraper (met een schaafmes lukt het ook wel) of bij gebrek aan zo'n ding met glas scherven dat gaat ook behoorlijk goed. Maar doe alles minimaal ga niet die hele kast blank maken ....
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Die zakkers in de vernis verwijderen met een schraapstaal.

busten en krasjes vallen na de nieuwe afwerklaag nauwelijks meer op.
het zelfde gels voor wormgaatjes die zijn zo klein dat ze dicht vloeien.

de kast is volgens mij van eiken.
 

rogierius

Nieuw lid
22 feb 2015
4
1
Die zakkers in de vernis verwijderen met een schraapstaal.

busten en krasjes vallen na de nieuwe afwerklaag nauwelijks meer op.
het zelfde gels voor wormgaatjes die zijn zo klein dat ze dicht vloeien.

de kast is volgens mij van eiken.

Ik kan die druipers met mijn nagel er afkrabben. Wat voor soort spul zou er dan op zitten? Vernis zou keihard moeten zijn. Verdunde was die is gaan druipen?
 

rogierius

Nieuw lid
22 feb 2015
4
1
Die zakkers in de vernis verwijderen met een schraapstaal.

busten en krasjes vallen na de nieuwe afwerklaag nauwelijks meer op.
het zelfde gels voor wormgaatjes die zijn zo klein dat ze dicht vloeien.

de kast is volgens mij van eiken.

Wat zou je adviseren om deze kast mee af te werken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.