Ik ben ook op zoek naar de houtsoort (identificatie)

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
317
175
Ik heb van een kennis een stuk hout gekregen welke gebruikt zou zijn voor het bouwen van een vlonder.
Het hout is zwaar genoeg om te zinken, dus ik dacht dat de zoektocht naar de houtsoort relatief makkelijk zou zijn.

Misschien kan iemand helpen met de identificatie van dit hout?
Gisteren heb ik het stuk afgekort en over de vlakbank gehaald.
Het hout ruikt zuur en ook een beetje verband/zwavelachtig, al kan dat ook komen door het bewerken.
Vlakken ging relatief makkelijk, maar zagen was lastiger. Het stof wat vrijkwam was erg fijn.

Het hout voelt bijna als metaal/plastic en de afwerking na het zagen is glasachtig, al is dat op de foto minder duidelijk te zien.
Er zit iets rood pigment in wat duidelijker te zien is na het aanbrengen van wat terpentine.

Als ik afbeeldingen bekijk van houtsoorten van >1000kg/m3 dan lijkt het veel op Katalox of Ipe, al lijkt het kops-hout meer op bijvoorbeeld Panacoco (of een broertje uit de ebben familie)

(foto's zijn onbewerkt, direct van de vlakbank zonder verdere afwerking, met wat terpentine op de derde foto)

20251217_205021339.JPG
20251217_205616273.JPG20251217_210356670.JPG20251218_080356486.JPG

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.444
862
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De foto van de kopse kant is wel typisch - zit daar iets op, of is het beschadigd? De kans dat er exotisch (en dus duur) hout zoals ebben gebruikt zou zijn voor vlonderbouw lijkt me te verwaarlozen.

Vooralsnog denk ik dat je een mooi stuk Azobé in handen hebt. Ik heb ooit een gebruikt stuk Azobéprofiel uitgedraaid met een holte, en dat werd ook rood met olie.

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
317
175
De foto van de kopse kant is wel typisch - zit daar iets op, of is het beschadigd? De kans dat er exotisch (en dus duur) hout zoals ebben gebruikt zou zijn voor vlonderbouw lijkt me te verwaarlozen.

Vooralsnog denk ik dat je een mooi stuk Azobé in handen hebt. Ik heb ooit een gebruikt stuk Azobéprofiel uitgedraaid met een holte, en dat werd ook rood met olie.
Daar zit niks op, maar ik schijn hem nu extra aan met een zaklampje waardoor je de zaag sporen erg duidelijk ziet. Het voelt heel glad.

Zonder extra verlichting: 1000056181.jpg

Het hout is overigens een stuk donkerder dan wat ik gewend ben van azobe, maar daar zit misschien ook wel variatie in.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.386
750
Lijkt mij ook Massaranduba / paardenvlees, mede vanwege je opmerking dat het zaagvlak zo glad aanvoelt.
Heb er wel eens een balkonbank van gemaakt. Zelfs met de decoupeerzaag werd het zaagvlak zo glad dat het spiegelde.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.