Iepenhouten werkstuk in gekookte lijnolie

Tim82

Nieuw lid
25 feb 2016
5
1
Ik heb een klein werkstuk gemaakt uit iepenhout en dit afgewerkt met gekookte lijnzaadolie (Bleko), verdund met 20% terpentine. Ik lees (op dit forum) dat je het hout moet verzadigen en dan de olie die achterblijft moet wegnemen. Alleen blijft het hout maar olie opzuigen en lijkt dus niet verzadigt te raken. Ik zit nu op laag 12 of meer. Eerst nog met een doekje, later de kwast erbij gepakt en wat dikker aangebracht. Is dit gebruikelijk en dien ik gewoon door te gaan? Of toch onverdund op te brengen?
 

Tim82

Nieuw lid
25 feb 2016
5
1
Het is een houder voor een Japanse wetsteen. Dus enigszins watervast is wel handig.
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
188
77
Almen aan zee
Ik ben geen chemicus die het precies weet, maar terpentine is een aardoliedestillaat, en terpentijn wordt gewonnen uit naaldbomen.
Bij de Cokerije Home - Hout-Olie.nl kan je veel waardevolle info vinden
(en mooie olie kopen ;-)
 

Tim82

Nieuw lid
25 feb 2016
5
1
Dank voor de tip! Ga ik eens kijken.
Wat ik lees is dat terpentijn gewoon weer verdampt. Het helpt de olie dieper het hout in te brengen:
Op gekooktelijnolie.nl "Het te behandelen oppervlak kun je goed beschermen / impregneren door aan de gekookte lijnolie zo’n 20 % tot 30 % terpentine toe te voegen. De terpentine zorgt ervoor dat het lijnolie diep intrekt. Hoe meer terpentine, hoe dieper de indringing. De terpentine verdampt, waarna het lijnolie achterblijft."
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
188
77
Almen aan zee
Oké en dat wist ik weer niet...
Dat is hetzelfde idee als met terpentijn.

Wat ik meestal doe is de eerste keer flink verdunnen, met iets van 25 ~ 30 % terpentijn
Tweede laag beetje verdunnen met iets van 10 %
Daarnaa onverdund.
 

Tim82

Nieuw lid
25 feb 2016
5
1
Dank voor het meedenken! Ik denk ook dat het nu genoeg is geïmpregneerd om het geheel af te sluiten met een onverdunde olie. ;-) Ga ik dat proberen.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
586
173
Zutphen
Wat je kunt doen is het werkstuk in de lijnolie zetten en die verwarmen. Lijnolie verdampt maar wel traag.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.490
2.985
Gaanderen
Ik doe ook altijd terpentijn in mijn lijnolie. Ik dacht dat henk verhaar hier een keer geschreven heeft dat het niet uitmaakt. Of dit ook voor de aromaatvrije terpentine geldt weet ik niet. Wat wel uitmaakt is de reuk. Die is met terpentijn veel lekkerder.
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
796
168
Heerde
marinusvannorel.nl
Dank voor de tip! Ga ik eens kijken.
Wat ik lees is dat terpentijn gewoon weer verdampt. Het helpt de olie dieper het hout in te brengen:
Op gekooktelijnolie.nl "Het te behandelen oppervlak kun je goed beschermen / impregneren door aan de gekookte lijnolie zo’n 20 % tot 30 % terpentine toe te voegen. De terpentine zorgt ervoor dat het lijnolie diep intrekt. Hoe meer terpentine, hoe dieper de indringing. De terpentine verdampt, waarna het lijnolie achterblijft."
Ik denk toch echt dat gekooktelijnolie.nl het fout heeft. Ik weet niet beter of het moet met terpentijn zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.983
995
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Heb je terpentine gebruikt, of terpentijn?

Da's echt wat anders, daar zou het wel eens door kunnen komen.
Dat zou niet uit mogen maken - oplosmiddel is oplosmiddel (kort door de bocht). Terpentine verdampt helemaal. Terpentijn gedeeltelijk (het gedeelte dat niet met de olie mee-reageert), maar dat verschil mag geen invloed hebben op de mate van 'opname' door het hout. Ik denk dat het gewoon een heel poreus stuk hout is/was...
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.638
771
Enschede
ingoogni.nl
Een vraag en misschien een oplossing voor kleine objecten, wat nu als je het object met lijnolie en al in zo'n speciale pan vacuum trekt? Het lijkt me dat het diep indringt. Daarna afpoetsen en door de extra middeltjes die in gekookte lijnolie gaan droogt het wel.

Uiteindelijk wordt het wel watervast/dicht. Ik denk daarbij aan ouderwets oliegoed, textiel gedrenkt in lijnolie (met wat bijenwas en oplosmiddel).

Een andere waar ik aan denk is een youtube filmpje waar iemand draad in hout snijdt. Hij drenk 2m lange hout staf ca. 2 weken in lijnolie, of net zo lang tot er geen belletje meer uit het hout komen. (het filmpje kan ik zo niet meer vinden.) Ook daar was de olie diep in het hout gedrongen. EDIT: de staf was korter en het duurde een week, het terug gevonden filmpje.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: klaas0639

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
433
186
Noardeast-Fryslân
Omdat ik bezig ben met maken van een Roubo werkbank heb ik het boek van Christopher Swarzt gelezen. Daar (pag. 277) staat dat hij de afwerking doet met alleen lijnzaadolie of met terpentijn en vernis in een 1:1:1 verhouding.
I prefer two different finishes. Sometimes I apply two coats of boiled linseed oil. Just wipe on a thick coat, then use a second rag to remove the excess. Wait for it to dry. Repeat. Linseed oil doesn’t protect the wood much, but it’s not a slippery finnish or a slick wax and it’s easy to renew. Just add more oil.
The other finnish I like is a homemade mixture of equal parts boiled linseed oil, paint thinner and spar varnish. The varnish adds a little
more protection to the bench against spills. The paint thinner makes the concoction easy to rag on. Application is the same as for the linseed oil.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.490
2.985
Gaanderen
Een vraag en misschien een oplossing voor kleine objecten, wat nu als je het object met lijnolie en al in zo'n speciale pan vacuum trekt? Het lijkt me dat het diep indringt. Daarna afpoetsen en door de extra middeltjes die in gekookte lijnolie gaan droogt het wel.

Uiteindelijk wordt het wel watervast/dicht. Ik denk daarbij aan ouderwets oliegoed, textiel gedrenkt in lijnolie (met wat bijenwas en oplosmiddel).

Een andere waar ik aan denk is een youtube filmpje waar iemand draad in hout snijdt. Hij drenk 2m lange hout staf ca. 2 weken in lijnolie, of net zo lang tot er geen belletje meer uit het hout komen. (het filmpje kan ik zo niet meer vinden.) Ook daar was de olie diep in het hout gedrongen. EDIT: de staf was korter en het duurde een week, het terug gevonden filmpje.
De vraag is dan tot hoever droogt de lijnolie. Ik heb het vermoeden dat bij een iets dikker voorwerp de binnenkant niet droogt omdat er geen zuurstof bij komt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.983
995
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De vraag is dan tot hoever droogt de lijnolie. Ik heb het vermoeden dat bij een iets dikker voorwerp de binnenkant niet droogt omdat er geen zuurstof bij komt.
Ligt er een beetje aan. Gepolymeriseerde lijnolie is ook niet ECHT luchtdicht, dus er zal _langzaam_ toch wel wat zuurstof bij komen. Uiteindelijk gaat het wel drogen (maar dat kan een proces van jaren zijn). Omdat het er niet op ligt maar in het hout zit heb je er overigens weinig last van - het is gewoon een met olie doordrenkte laag hout die is 'afgesloten' door uitgeharde lijnolie. Dit in tegenstelling tot een te dikke, en te snel gedroogde (denk hoogzomer) laag vernis OP het hout - die gaat reticuliseren en blijft zacht, omdat er een laag niet uitgeharde vernis tussen het hout en de droge buitenlaag vernis zit... (don't ask)
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en knotwilg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.