Ik heb afgelopen woensdag 2 stammen iep opgehaald van 2 meter lang en ongeveer 80cm doorsnee, zie ook Iep ontschorsen
En ik heb afgelopen donderdag 2 stammen van 2,5meter opgehaald met een doorsnede van 75/80cm doorsnee.
En een klein stammetje zwarte els van 2,5meter en ongeveer 30cm doorsnee
Vandaag begonnen met zagen, de eerste stam is een iep, waar ik langs de weg al aan begonnen was.
De eerste plaat is 15cm dik en de rest is 10cm dik, lijkt mij een mooie maat voor houtdraaien.
De 2e stam waar ik aan begonnen ben is een es, de eerste plaat is 10cm dik, daarna stap ik over op een paar platen van 6cm dik.
De eerste plaat sprong gelijk al een scheur in en stond gelijk al iets krom.
De eerste zaagsnede die ik doe schroef ik er een ladder op als geleiding.
Net voor ik met de zaag bij een schroef ben haal ik deze er even uit, 2 braken af.
Deze schroeven heb ik met een andere kettingzaag eruit gezaagd.
Aan weerskanten van de schroef een brede sleuf gemaakt die diep genoeg was en toen met de hamer de overgebleven richel met schroef en al eruit geslagen.
Even niet opgelet en gelijk de ladder half doorgezaagd.
Toen waren de zagen bot en moesten geslepen worden, dat ga ik maandag doen
Foto,s volgen zo gauw mogelijk.
En ik heb afgelopen donderdag 2 stammen van 2,5meter opgehaald met een doorsnede van 75/80cm doorsnee.
En een klein stammetje zwarte els van 2,5meter en ongeveer 30cm doorsnee
Vandaag begonnen met zagen, de eerste stam is een iep, waar ik langs de weg al aan begonnen was.
De eerste plaat is 15cm dik en de rest is 10cm dik, lijkt mij een mooie maat voor houtdraaien.
De 2e stam waar ik aan begonnen ben is een es, de eerste plaat is 10cm dik, daarna stap ik over op een paar platen van 6cm dik.
De eerste plaat sprong gelijk al een scheur in en stond gelijk al iets krom.
De eerste zaagsnede die ik doe schroef ik er een ladder op als geleiding.
Net voor ik met de zaag bij een schroef ben haal ik deze er even uit, 2 braken af.
Deze schroeven heb ik met een andere kettingzaag eruit gezaagd.
Aan weerskanten van de schroef een brede sleuf gemaakt die diep genoeg was en toen met de hamer de overgebleven richel met schroef en al eruit geslagen.
Even niet opgelet en gelijk de ladder half doorgezaagd.
Toen waren de zagen bot en moesten geslepen worden, dat ga ik maandag doen
Foto,s volgen zo gauw mogelijk.
Laatst bewerkt: