Iemand (veel) ervaring met een slangensysteem in combinatie met Record Power camvac?

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
716
109
Sterksel
Ik heb de camvac met 2 motoren voor mijn vlakbank, zaagtafel en freestafel. Prima tevreden mee, maar de afzuiging voor mijn freestafel kan beter. Ik krijg alleen niet duidelijk wat de beste manier is. Bedrijven die ik mail geven geen antwoord. Hopelijk heeft iemand er hier ervaring mee.

Ik gebruik een freeslift van Sautershop die een eigen afzuigpunt heeft en op de geleider zit ook een afzuigpunt. Zie:

Twee verloopstukken sluiten nu aan op de lift resp geleider en middels standaard stofzuigerslangen van Record power en een Y-stuk is alles verbonden met de camvac. Zie: Record Power CamVac accessoire set - Baptist

Het nadeel is dat alle slangen 2.5m lang zijn. Onhandig in mijn kleine werkplaats en hoe korter hoe beter denk ik zo. Echter niemand kan me goed vertellen wat er precies te koop is om de slangen ev op maat te maken of wat een betere manier is om het handeltje aan de camvac aan te sluiten. Ik kan me voorstellen dat ik beter zolang mogelijk op 100mm kan blijven, maar hoe dan........

Iemand enig idee of ervaring met dit vraagstuk?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.452
3.219
Kan je de slang die je nu hebt niet inkorten? Als ik naar die artikelen van de sautershop kijk, kan op die onderste doos een festool koppeling van het oude model. In de geleider gaat een 35mm koppeling. Die zou ik van starmix kopen. Die moet je dan op een t stuk zetten naar 100mm. Ik weet niet wat je nu hebt.

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
716
109
Sterksel
Kan je de slang die je nu hebt niet inkorten? Als ik naar die artikelen van de sautershop kijk, kan op die onderste doos een festool koppeling van het oude model. In de geleider gaat een 35mm koppeling. Die zou ik van starmix kopen. Die moet je dan op een t stuk zetten naar 100mm. Ik weet niet wat je nu hebt.
Op de link van baptist zie je een verloop die ik op maat kon snijden. De slangen die ik heb kan ik doorsnijden natuurlijk maar dan mis ik de koppelingen naar de verloopstukken. Die zitten vast op de slangen, ik denk gelijmd. De buitenmaat van de ribbelslang is 50mm maar geen bedrijf zegt daar koppelingen voor te hebben. Raar

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
943
236
Ik koop slangen en koppelstukken bij josmartens.nl
De meest rechtse op de foto past op mijn Festool stofzuiger, op mijn Dewalt dwe7492.
Ze passen ook in het verbindingsstuk op deze foto, hiermee kun je dan slangen koppelen.

Bijlagen

• IMG_0517.png
    IMG_0517.png
    151,5 KB · Weergaven: 23

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
716
109
Sterksel
De meest rechtse op de foto past op mijn Festool stofzuiger, op mijn Dewalt dwe7492.
Ze passen ook in het verbindingsstuk op deze foto, hiermee kun je dan slangen koppelen.
Is die 50mm de binnen of buitenmaat? Draai je die op de slang?

Ik heb trouwens ook een 7492 en de koppeling op de originele slang past daar ook in.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
943
236
Je draait die koppelingen op de slang, ik heb de slang ook daar gekocht.
Ik heb ook een stuk 36 mm en die is hetzelfde als een Nilfisk slang.

• Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
716
109
Sterksel
Je draait die koppelingen op de slang, ik heb de slang ook daar gekocht.
Ik heb ook een stuk 36 mm en die is hetzelfde als een Nilfisk slang.
Klinkt als een oplossing voor mij. Ik ga zo’n stuk maar eens bestellen en hopen dat het past. Eindelijk eens wat nuttige info :)

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
247
103
Rijswijk
In deze video van ethan answers laat hij zien dat 100 feet (30 meter!) slang nog niet veel problemen zorgt.

Dus dan is de vraag in hoeverre kortere slangen hier een flink verschil gaan maken. Kun je de aansluitingspoorten niet vervangen voor iets groters?

• Leuk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.452
3.219
Als je een t stuk erbij koopt van 100-63-100, dan kan je je huidige slang door midden halen. In het schotje in de zijkant van je freesgeleider kan je het gat vergroten naar 50mm. Dan kan je slang daar direct in. De rubber verlooptuit die je al hebt polymax je op je andere slang en je hebt je maximale flow met hetgeen je nu al hebt. Je moet er alleen het verloop t stuk bij baptist bij kopen.

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
716
109
Sterksel
Als je een t stuk erbij koopt van 100-63-100, dan kan je je huidige slang door midden halen. In het schotje in de zijkant van je freesgeleider kan je het gat vergroten naar 50mm. Dan kan je slang daar direct in. De rubber verlooptuit die je al hebt polymax je op je andere slang en je hebt je maximale flow met hetgeen je nu al hebt. Je moet er alleen het verloop t stuk bij baptist bij kopen.

Bedoel je deze?

Ik 'zie' deze oplossing nog niet helemaal voor me.
De verlooptuit is geen 100mm, maar ook 63, dus dan moet ik die ook vervangen. Denk dat je dat bedoeld?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.452
3.219
Je heb volgens het plaatje van baptist dat je geplaatst hebt een rubber verloop van 100 naar 63 en een rubberen tuit van 63 naar het dunne tuitje onder aan je box, die je frees omsluit. Die laatste wil je weer op het afgesnede deel van je slang monteren. Je slang is volgens jou 50mm uitwendig. Je moet dus 6,5 mm rond om je slang opvullen. Ik zou dat met polymax doen, maar dat is omdat ik dat heb staan. Maar je kan ook een andere kit gebruiken. Net wat je hebt staan. Met 2 o ringen 50 x 6,5 en een trekbandje werkt het ook.

• Leuk

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
716
109
Sterksel
Je heb volgens het plaatje van baptist dat je geplaatst hebt een rubber verloop van 100 naar 63 en een rubberen tuit van 63 naar het dunne tuitje onder aan je box, die je frees omsluit. Die laatste wil je weer op het afgesnede deel van je slang monteren. Je slang is volgens jou 50mm uitwendig. Je moet dus 6,5 mm rond om je slang opvullen. Ik zou dat met polymax doen, maar dat is omdat ik dat heb staan. Maar je kan ook een andere kit gebruiken. Net wat je hebt staan. Met 2 o ringen 50 x 6,5 en een trekbandje werkt het ook.
Ok ik snap wat je bedoeld.
Dus als ik de slag gewoon afsnij en het handeltje vol kit met polymax is dat stevig genoeg zeg je?
Interessant

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.452
3.219
Als je bang bent dat het los laat, trek je er een trekbandje omheen, als de kit hard is.

• Leuk

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
716
109
Sterksel

Ik heb de slangenmof 50/50 besteld bij Josmartens besteld. Bedankt voor de tip!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.