Iemand enig idee van welke boom dit is?

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Een huis verderop in de straat is verkocht. De nieuwe bewoners zijn bezig om de tuin te 'restylen' en hebben een boom gesloopt.
Geen idee welke soort boom het was.
Ik mocht een paar stukken meenemen. De stam was me wat te groot. Een dikke tak paste meer bij mijn ruimte en gereedschap.
Vraag is alleen welke soort boom het was. Dit is de schors:
20211224_101700.jpg

De lichte vlekjes geven als je erover wrijft een lichtbruin poeder af.
Een uitgescheurde rand ziet er zo uit:

20211224_102944.jpg
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
100% prunus. Kenmerken aan Prunus zijn de horizontale "oogjes" op de schors.
 
Laatst bewerkt:

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Nog een vraagje: kan ik dit hout het beste 'vers' zagen en draaien tot halfproducten of kan ik het beter eerst een poos laten liggen?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het is best wel gevoelig voor schimmel (slaap) en voor ongedierte die zich vooral in het spinthout boren. Ik heb jarenlang enkele stammetjes droog bewaard en eentje was volledig 'verslapen', de ander het spinthout kapotgevreten en nog een ander was torderend gescheurd. Sindsdien splijt ik ze direct in tweeën of vieren en draai ik er zsm de ruwe vorm in.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het is best wel gevoelig voor schimmel (slaap) en voor ongedierte die zich vooral in het spinthout boren. Ik heb jarenlang enkele stammetjes droog bewaard en eentje was volledig 'verslapen', de ander het spinthout kapotgevreten en nog een ander was torderend gescheurd. Sindsdien splijt ik ze direct in tweeën of vieren en draai ik er zsm de ruwe vorm in.
Ik denk dat als je er balkjes van zaagt (dik genoeg ;-) ) en vervolgens oplat om ze te laten drogen (binnen - eventueel al tegen houthoorders behandeld) dat het ook goed moet gaan. Takken (voor wandelstokken - meestal uiteraard van hazelaar, maar ook van Prunus) legde ik altijd gewoon zo, of eventueel geschild, op zolder te drogen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dat denk ik ook wel inderdaad. Die stammetjes die ik had waren van zichzelf ook al getordeerd. Het leek net of ze tijdens het groeien al geprobeerd hadden rond hun eigen as te draaien. Niet het beste uitgangspunt voor mooi recht hout. 😊
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Yes Prunus omvatten allerlei Kersen en Pruimen en Perzik, en de vele kruisingen van deze planten, mooi hout en goed to bewerken in al de soorten die Ik heb gebruikt.

De linen (Lenticels) are meestal goed zingbaar, vooral in jongeren planten, maar niet altijd in grotere volwassen planten/bomen.

Zoals deBlack Cherry die in N America groeit (Prunus Serotina) hier een paar foto's van een jongere plant en een wat grotere en van de volwassen oudere plant waar je die lijnen echt niet meer zo goed kunt zien.

Young Black Cherry bark.jpg
Older Black Cherry bark.jpgPrunus serotin bark.jpg

Hier is een kersen hout bord.

Cherry plate.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
Men heeft mij wel eens verteld dat je tordering krijgt als je de boom of stek verplant. Eik 'uit de eikel' zou veel minder tordering moeten hebben als een eik die als zaailing is neergezet. Ook wisseling van belichting, door gebouw ervoor of zo, heeft invloed.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Men heeft mij wel eens verteld dat je tordering krijgt als je de boom of stek verplant. Eik 'uit de eikel' zou veel minder tordering moeten hebben als een eik die als zaailing is neergezet. Ook wisseling van belichting, door gebouw ervoor of zo, heeft invloed.
Old wife tales, oftewel sprookjes.

Ik heb hier in mijn bos bomen gekapt die all meer dan honderd jaar oud zijn, gegroeid van de zaadjes die op de grond gevallen zijn, en geen gebouwen of andere dingen die veranderd zijn in die tijd, en ze zijn goed gedraaid (tordeert zoals jij dat noemd).

Ik kom did tegen waneer Ik het hout splijt voor kachel hout, oh even kijken, Ik heb kachel hout hier bij mijn kachel.

Even een foto van een stuk Spruce dat een twist heeft, ook Berk en Fir doet dit Pine minder in mijn experience.

Je kunt de twist god zien, waarom dit gebeurd kan Ik zo niet zeggen, Ik heb allerlei reden gehoord, van wind tot water direction en het sterker maken van een groeiende boom in de wind, en dat kan natuurlijk wel zijn, maar waarom alleen enkele bomen en niet al the bomen, en in een bos zijn ze allemaal wel wat beschermt en gelijk, maar allen sommige zijn gedraaid.

Ik houd het erbij dat dit makkelijk kan gebeuren met een sapling waar een klim of andere plant aan of omheen groeit, afstervende of drogende plant trekt dan het boompje wel wat rond en de groei richting ligt dan misschien wel vast ??????



twisted wood.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.