Ideale manier om lades te maken van melaminepanelen?

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
84
4
Ik ben lades aan het maken van melaminepanelen voor in de berging.
Alles is verbonden met lamello's, uitgenomen het frontje
Ik heb snel een schetsje gemaakt van mijn opbouw

1635015162150.png

Waar ik problemen mee heb is het mooi uitfrezen van de groef voor de bodemplaat.
Bodemplaat is in principe 8mm, maar blijkt in realiteit iets meer te zijn, daarom dat ik het in 2 keer frees (op freestafeltje).
Dit is een ongemakje, maar niet het ergste.
Mijn groef is niet strak uitgefreesd en is gekarteld.
Het is een nieuwe cmt spiraalfrees van 8mm, (ik freesde de 8mm diepte wel in 1 keer ...)

Heeft iemand tips om dit te voorkomen, of een makkelijkere manier?

Ik heb ook een topie met asgat van 30mm, maar geen 8mm frees.
 

dehouthakker

Nieuw lid
30 jul 2020
10
5
Als je in het bezit bent van een zaagtafel, zou ik t hiermee proberen. Echter melamine blijft wel gevoelig hiervoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: ArcösS

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
De spiraalfrees is denk ik een 'up cut' zodat die het gefreesde materiaal uit de gleuf naar boven trekt.
Daarmee trekt die dus ook het melamine van de plaat.
Probeer het eens met een gewone rechte frees.
En 8 mm diepte in één keer vind ik nogal veel. 2 x 4 mm zou ik doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ArcösS en dehouthakker

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
de frees voor mijn bodemplaten is 8 mm
de meeste mpx is nu 9 mm
die mm schuur ik er met een excentermachientje aan de onderkant van de bodem af

8 mm in 1 keer frezen is te veel
de 1ste keer zou ik zelfs maar 2 mm af halen

de top krijgt mijn voorkeur
als je de uitgave de prijs waard vind, dan kan je een al dan niet verstelbare frees met wegwerpmesjes kopen
 
  • Leuk
Waarderingen: ArcösS

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik snap het niet. De groef is 8mm dik, zodat de plaat daar in kan. Daar gebruik je een frees van 8mm voor; dat moet in 1 keer. Waarom zou je die groef 8mm diep maken?! Ik hou normaal 5mm aan beide kanten aan, gaat prima. En die frees ik in 1 keer. Het melamine zit aan de buitenkant dus daar frees je niet in, wat is het probleem?
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Eerste gang 1mm pakken om de melaminelaag netjes te frezen. Daarna op diepte brengen.

Misschien beter met de zaagtafel in 1 a 2 gangen. Eventueel afplakken als het helpt maar misschien gewoon geen melamine gebruiken.

Kwaliteit verschilt ook nogal. Mooie uitdaging om met hpl aan de gang te gaan?

En als je toch met lamellos bezig bent..... geen groef maar lekker op lamellos en lijm.......
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3 en ArcösS

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
84
4
Sorry, druk druk druk
als je de uitgave de prijs waard vind, dan kan je een al dan niet verstelbare frees met wegwerpmesjes kopen
Zou kunnen dat ik er heb liggen. Gebruik de topie echt zo goed als nooit. Ik mag het misschien niet zeggen, maar ergens ben ik er bang van :/

Ik snap het niet. De groef is 8mm dik, zodat de plaat daar in kan. Daar gebruik je een frees van 8mm voor; dat moet in 1 keer. Waarom zou je die groef 8mm diep maken?! Ik hou normaal 5mm aan beide kanten aan, gaat prima. En die frees ik in 1 keer. Het melamine zit aan de buitenkant dus daar frees je niet in, wat is het probleem?
Ze is gekocht als 8mm dik, maar ze is iets dikker.
8mm diepte: misschien had ik hier beter eerst info gevraagd eer ik ze begon te maken :)
ik volg even niet meer
wat wordt met 'buitenkant' bedoeld ?
is dit een plaat met slechts aan 1 zijde melamine ?
DIt volg ik nu eigenlijk zelf ook niet. Melamine is aan beide zijden, maar waar ik gefreesd heb voor de bodemplaat (binneninde lade) is de groef gekarteld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.