HVI HOUTVOORLICHTINGSINSTITUUT LIJST MET NUMMERS EN HOUTSOORTEN.

Douwesprojects

Nieuw lid
5 mei 2022
2
0
Delft
Ik ben ook wel benieuwd naar de lijst!
Heb zelf een 30tal monsters van HVI, en de nummers komen niet overeen met de lijst op houtsoorten.nl

Bij interesse kan ik in elk geval het overzicht van de monsters die ik heb delen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb onlangs 3 kistjes met monsters overgenomen van L.N. aan de binnenkant van de deksels zijn lijsten geplakt. Ik denk dat het omstreeks 160 soorten betreft. Omdat ik nu op vakantie ben kan ik geen foto's maken. In de loop van volgende week gaat dat wel lukken en zal ik ze hier laten zien.
 

Douwesprojects

Nieuw lid
5 mei 2022
2
0
Delft
Super Pieter, dank je wel alvast!

Hieronder het overzicht wat ik tot nu toe heb.

Studiepakket houtmonsters HVI, 15 x 8 x 1 cm

NrHoutsoort
4Caroline pine
7Grenen, Europees
8Hemlock
10Lariks
11Oregon pine
12Parana pine
13Grenen, Amerikaans
15Western red ceder
16Redwood, Californian
19Vuren
28Azobé
33Basralocus
39Beuken (gestoomd)
40Bilinga
53Afzelia
57Eiken, Amerikaans wit
60Eiken, Inlands
63Eiken, Slavonisch
65Esdoorn
66Essen
79Iroko (Kambala)
95Limba
102Sapeli Mahonie
103Sipo mahonie
109Meranti, donkerrode
111Merbau
114Afrormosia
119Noten
122Okume
147Teak, Java
147/1Teak, Burma
154Wenge
156Yang
166Ramin
187Panga-panga
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb foto's gemaakt van de binnenkant van de 3 deksels van de kistjes/houtpakketten A, B en C. Ik vermoed dat de set ergens uit de jaren '60 komt. Kan iemand dat achterhalen? Onder de overzichten is sprake van het boekje 'Houtsoorten". Heeft iemand dat evt. of zijn er kopieën van te maken? Of is dat de voorloper van het houtvademecum?
Alle gegevens heb ik in een spreadsheet gezet en er voor dit forum een pdf van gemaakt. Hier en daar is inmiddels de nomenclatuur gewijzigd. Ik heb alles vergeleken met de gegevens uit Houtvademecum 2005. Daaruit heb ik de ABTIT-, de NL- en de GB-naam erbij gezet. De Latijnse namen heb ik bewust niet vermeld omdat vaak meerdere species onder dezelfde houtsoort vallen. Als iemand het Excel-bestand wil hebben kan dat uiteraard. Stuur maar een PB met daarin je e-mailadres. Ik houd me aanbevolen voor wijzigingen, correcties, aanvullingen, etc.

DSCN2085 (Medium).JPG

DSCN2084 (Medium).JPG

DSCN2083 (Medium).JPG
 

Bijlagen

  • Houtsoorten.pdf
    510,8 KB · Weergaven: 12
  • Leuk
Waarderingen: Douwesprojects

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.