huvema hu-14bs zaagbladgeleiders

metiz

Nieuw lid
25 okt 2024
4
0
nederland
Ik heb op de schroot een huvema hu-14bs lintzaag gevonden. Hij is electrisch en mechanisch in orde, maar de zaagbladgeleider heeft wat werk nodig. Heeft iemand een zelfde machine met een goede foto van de geleider, zodat ik een goed beeld krijg van wat er mist? Andere informatie, zoals het type lagers dat wordt gebruikt, of een link naar een vervanging wordt ook op prijs gesteld!
 

metiz

Nieuw lid
25 okt 2024
4
0
nederland
ik ben niet zeker dat deze foto nu zoveel beter is dan jouw foto, maar misschien helpt het...
Bedankt. Ik heb tegen alle verwachtingen in een 19mm buis gevonden die ik kan gebruiken om een nieuwe zaagbladgeleider te maken. Ik heb ook nog wel wat kleine lagers liggen die ik kan gebruiken. Het enige wat me nu nog wat zorgen baard is dat de zaagblad half over de rollers steekt als ik de zaag draai. Het is net alsof het bovenste wiel verkeerd om zit. Alhoewel de zaag half oversteekt, lijkt het er niet op dat hij er af wil lopen...
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.205
943
Omgeving Leiden
De tanden van het zaaglint moeten buiten het wiel liggen.
Als ze óp het wiel lopen druk je de zetting van de tanden eruit. En het rubber op de wielen knapt er ook niet van op.

Even wat anders: zet de regio waar je woont in je profiel ipv 'Nederland'. Dat is handig voor hulp.
 

metiz

Nieuw lid
25 okt 2024
4
0
nederland
De tanden van het zaaglint moeten buiten het wiel liggen.
Als ze óp het wiel lopen druk je de zetting van de tanden eruit. En het rubber op de wielen knapt er ook niet van op.

Even wat anders: zet de regio waar je woont in je profiel ipv 'Nederland'. Dat is handig voor hulp.
Oh ok, weet ik dat ook weer :)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.976
873
Oss
Wat is er mis met de geleiding welke je nu hebt?
Die blokjes werken ook prima.
Wat de ligging van het lint betreft, dit ligt bij een iets bol loopvlak ongeveer in het midden van het wiel en bij een vlak loopvlak net buiten het wiel.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
325
133
Wat is er mis met de geleiding welke je nu hebt?
Het wieltje aan de achterkant mist.

Maar, geef de zoekterm "lintzaag geleiders" (of zoiets) in op deze site en je vindt veel informatie.
Probleem zal zijn een geleider(systeem) te vinden die zich makkelijk laat monteren aan je lintzaag.
 

metiz

Nieuw lid
25 okt 2024
4
0
nederland
Dit zal waarschijnlijk de geleider zijn van een wat nieuwere Huvema
Bekijk bijlage 149403
Dit is precies wat ik zocht, bedankt! Ik heb wel het materiaal om er zelf een te maken, in combinatie met de onderdelen van de huidige geleider. Wel gek overigens dat sommige geleiders de lager zo hebben zitten en andere een kwartslag gedraait zijn. @rinus en @Peter de B. bedankt voor de links. Ik ga eerst zelf even kijken of ik een vervanging kan maken. 70+ euro betalen voor een onderdeel van een machine waar ik 35 euro schrootprijs voor heb betaald zou wat sneu geld zijn :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.